Anonym (Styvmortillflera) skrev 2017-02-07 12:38:29 följande:
Han brukar försöka prata med henne och få henne att be om ursäkt men jag tycker detta är oacceptabelt att ens använda sånt språk... själv fick man lära sig att inte säga vad som helst och inte göra vad som helst.man fick lära sig att ta ansvar hemifrån man sa tack efter maten å när man fick något det görs inte idag.. jag tycker att hon beter sig mer och mer oacceptabelt (dricker, röker, knullar runt och umgås med helt fel människor) 15 år gammal kan tilläggas. Jag är mest less på att bli behandlad som skit och få höra dessa ord gång på gång. Hos oss finns regler det har de alltid funnits och idag spårade det ur för att hon inte gick och la sig i tid igår och var trött å inte ides gå till skolan. Hos oss är man inte hemma och skolkar för ingenting..
Det känns väldigt slappt. Det är lättare att be om ursäkt än att faktiskt göra någonting åt sitt beteende. I framtiden (helst igår) skulle det kanske vara på sin plats med konsekvenser när hon beter sig så mot dig, innan beteendet förvärras till det ännu grövre.
Jag håller för övrigt inte med kommentaren ovan. Det går inte att ursäkta ett elakt och otacksamt beteende på att man är tonåring. Mycket kan ha att göra med hormoner men desto mer beror på uppfostran. Lär hon sig att hon kan vara elak och otacksam (vilket är lättare än att vara snäll och tacksam) konsekvenslöst så är det väl självklart att beteendet fortsätter att eskalera. Du har ingen som helst skyldighet till att göra allt du gör för henne och du ska ha beröm för att du trots det väljer att vara engagerad. Därför har du också rätten att våga sätta ner foten och säga ifrån.