• Anonym (Styvmortillflera)

Bonus dotter som är elak

Hej,

Jag har levt i ett stadigt sambo förhållande i många år nu där sambon har barn. De bor vv med oss. Till problemet är att ena tonåringen är så elak emot mig, hårda ord som sårar väldigt mycket. Allt ska vara som hon vill, får hon inte som hon vill är man dum i huvet, Hora mm mm. Så här har det varit i alla år jag är inte vatten värd.. jag har under alla år varit väldigt engagerad i barnen (mer än deras egen mor) vi har gjort massor med saker men ändå är det alltid jag som får all skit och jag orkar inte detta mera. Det är inte kul att alltid få höra hur värdelös man är...

Jag ville väl egentligen bara skriva av mig lite... jag älskar min sambo över allt annat och skulle inte vilja leva utan honom men dom där styvisarna....

• Svar på tråden Bonus dotter som är elak
  • Anonym (Wildrat)

Barn och framförallt tonåringar är egoistiska och otacksamma, det ligger i deras natur. Man stävjat det så gott det går med uppfostran, tex säger ifrån om nån är otrevlig eller oförskämd. Men uppskattning kan du nog inte förvänta dig förrän tidigast när de flyttat hemifrån och saknar din omsorg. Det är otacksamt att vara förälder, du har ju fördelen att kunna välja hur engagerad du vill vara.

Han brukar försöka prata med henne och få henne att be om ursäkt men jag tycker detta är oacceptabelt att ens använda sånt språk... själv fick man lära sig att inte säga vad som helst och inte göra vad som helst.man fick lära sig att ta ansvar hemifrån man sa tack efter maten å när man fick något det görs inte idag.. jag tycker att hon beter sig mer och mer oacceptabelt (dricker, röker, knullar runt och umgås med helt fel människor) 15 år gammal kan tilläggas. Jag är mest less på att bli behandlad som skit och få höra dessa ord gång på gång. Hos oss finns regler det har de alltid funnits och idag spårade det ur för att hon inte gick och la sig i tid igår och var trött å inte ides gå till skolan. Hos oss är man inte hemma och skolkar för ingenting..

• Bougainvillea
    Anonym (Styvmortillflera) skrev 2017-02-07 12:38:29 följande:

Han brukar försöka prata med henne och få henne att be om ursäkt men jag tycker detta är oacceptabelt att ens använda sånt språk... själv fick man lära sig att inte säga vad som helst och inte göra vad som helst.man fick lära sig att ta ansvar hemifrån man sa tack efter maten å när man fick något det görs inte idag.. jag tycker att hon beter sig mer och mer oacceptabelt (dricker, röker, knullar runt och umgås med helt fel människor) 15 år gammal kan tilläggas. Jag är mest less på att bli behandlad som skit och få höra dessa ord gång på gång. Hos oss finns regler det har de alltid funnits och idag spårade det ur för att hon inte gick och la sig i tid igår och var trött å inte ides gå till skolan. Hos oss är man inte hemma och skolkar för ingenting..

Det känns väldigt slappt. Det är lättare att be om ursäkt än att faktiskt göra någonting åt sitt beteende. I framtiden (helst igår) skulle det kanske vara på sin plats med konsekvenser när hon beter sig så mot dig, innan beteendet förvärras till det ännu grövre.

Jag håller för övrigt inte med kommentaren ovan. Det går inte att ursäkta ett elakt och otacksamt beteende på att man är tonåring. Mycket kan ha att göra med hormoner men desto mer beror på uppfostran. Lär hon sig att hon kan vara elak och otacksam (vilket är lättare än att vara snäll och tacksam) konsekvenslöst så är det väl självklart att beteendet fortsätter att eskalera. Du har ingen som helst skyldighet till att göra allt du gör för henne och du ska ha beröm för att du trots det väljer att vara engagerad. Därför har du också rätten att våga sätta ner foten och säga ifrån. 

Jag känner att ursäkterna inte ger något nå mer ändå. De är liksom lätt att bara kasta ur sig ett "förlåt" och sen ska allt vara ur världen. Det funkar inte så för mig och jag känner mer och mer agg. Kanske fel av mig men jag är en riktigt känslo människa och har väldigt svårt för människor som behandlar andra illa. Jag brukar säga att ord sårar mer än vapen men de går inte in någonstans.

• Aiyana

Det här är din sambos ansvar tycker jag. Du måste sätta ner foten och förklara för honom att du inte accepterar det här längre och att enbart ursäkter inte räcker. Hans dotter måste lära sig och förstå att sådär uppför man sig bara inte - oavsett om man är tonåring eller ej. Att du inte reagerat riktigt ordentligt tidigare har väl sänt signaler både till din sambo och hans dotter att du inte tycker att det är så farligt. 

Så ta ett riktigt snack med din sambo och sen tycker jag att du också ska markera mot hans dotter när hon gör/säger något som inte känns ok för dig. 

• flygrl
    Bougainvillea skrev 2017-02-07 13:13:59 följande:
    Det känns väldigt slappt. Det är lättare att be om ursäkt än att faktiskt göra någonting åt sitt beteende. I framtiden (helst igår) skulle det kanske vara på sin plats med konsekvenser när hon beter sig så mot dig, innan beteendet förvärras till det ännu grövre.

Jag håller för övrigt inte med kommentaren ovan. Det går inte att ursäkta ett elakt och otacksamt beteende på att man är tonåring. Mycket kan ha att göra med hormoner men desto mer beror på uppfostran. Lär hon sig att hon kan vara elak och otacksam (vilket är lättare än att vara snäll och tacksam) konsekvenslöst så är det väl självklart att beteendet fortsätter att eskalera. Du har ingen som helst skyldighet till att göra allt du gör för henne och du ska ha beröm för att du trots det väljer att vara engagerad. Därför har du också rätten att våga sätta ner foten och säga ifrån. 
    Spot on!
    (Och jag e själv tonåring fast inte så länge till ;)
  • Anonym (mm)

Mej inte ska man kalla någon hora eller ens lindrigare saker! 

Jag har huset fullt med tonåringar men ingen skulle någonsin säga nåt sånt så här handlar det ju helt klart om uppfostran. Hennes pappa måste vara en vek person som inte klarar av att ta konflikten med henne. Du däremot ska så ut med att bli kallad hora?!

Tro mig jag har diskuterat detta med min sambo x antal ggr. Han pratar å pratar, drar in på saker mm men de är så lätt att sticka till sin mamma då där får dom göra precis som dom själva vill. Jag är bara allmänt less på allt... ibland funderar jag på att ta egen lägga å bo i de veckor barnen är hos oss..

• Anonym (Thess)

Vet precis hur det är... Sambons barn säger bla gubbjävel till honom och hans förklaring var att det var åldern... Men jag sa direkt ifrån att nej det är din dåliga uppfostran för ingen av mina barn skulle ens komma på tanken att säga nåt liknande.... För mina barn vet att det blir konsekvenser... Och dom har ibland varit förfärande över hur dom uttrycker sig

Det har varit jättejobbigt bitvis här hemma för jag accepterar inte spydigheter och sa ifrån och gav konsekvens... Då trivdes man inte och ville inte bo här.. Nej klart som Fan man inte trivs när man får regler men barn och ungdomar behöver regler dom skriker efter regler.. (I normala mängder alltså)

Blev totalt psyko på sambon och frågade om det verkligen var vettigt att jag och mina barn skulle göra alla uppoffringar, vi flyttar från vårt hem, våra kompisar och dom ska kunna fortsätta leva som förut utan att ta hänsyn till att det blir fler här... Då greppade han att nej det funkar ju inte... Men han faller ibland tillbaka i gamla vanor att säga ja tack och amen till Fan allt hans ungar gör eller säger...

Du måste få honom att förstå att det är inte ok att kalla någon för dessa saker och att skylla på tonåren håller inte... Ta hjälp av familjerådgivning Det önskar jag att vi gjort.... Dottern måste kunna visa respekt och det ska han Fan i mig se till att hon gör för det är hans förbannade skyldighet som förälder att få ungarna som kan uppföra sig.

Svar på tråden Bonus dotter som är elak