• MsS

Vilken studieteknik?

Jag studerar på universitet, nyligen börjat.
    Jag är smart. Har dock svårt veta vilken studieteknik Jag ska använda mig utav för att lära in det jag läser. Hur jag ska processa litteratur och sådant.

Markera, skriva av och igen......?

• Svar på tråden Vilken studieteknik?
  • i-o

Finns böcker på ämnet. Läs eller låna en sådan. Lycka till!

• Anonym (Hepp)

Olika studieteknik funkar för olika människor. Jag brukar läsa igenom fförst och stryka under det viktiga och sedan läsa igen men bara understrykningarna.

• Anonym (a)

Nu tror jag det beror en del på vad man läser, vilka volymer och så, men jag lär mig bäst på att göra bra sammanfattningar. Läsa igenom allt, dra ut den viktiga och skriva om det och sedan skriva ner det för hand.

Nu kanske inte du lär dig på samma vis som jag, men det har gjort susen för mig, rätt skönt när man är klar med sina sammanfattningar och kan sluta dra runt på massvis med böcker och istället bara ha sina egna papper.

Dock så krävs det ju att man gör BRA sammanfattningar som verkligen innehåller det man behöver veta.

• elyse

Vad har fungerat hittills? Hur gjorde du i gymnasiet?

Jag pluggade som bäst i tvättstugan. Bokade ett tretimmarspass och fick en liten paus var fyrtionde minut när man laddade en till maskin. När jag behövde plugga väldigt koncentrerat satt jag i biblioteket och/eller i knäpptyst lässal. Att se andra plugga med hörselkåpor gjorde mig ruggigt motiverad och koncentrerad.

• MsS
    Anonym (Hepp) skrev 2017-02-07 13:40:17 följande:

Olika studieteknik funkar för olika människor. Jag brukar läsa igenom fförst och stryka under det viktiga och sedan läsa igen men bara understrykningarna.

Det är ju så, allt fungerar olika för alla. Det är ju svårt att hitta "sitt" sätt.
    Gör du det tills det sitter? om och om igen bara?
  • MsS
    Anonym (a) skrev 2017-02-07 13:44:53 följande: