• MsS

Vilken studieteknik?

Jag studerar på universitet, nyligen börjat.
    Jag är smart. Har dock svårt veta vilken studieteknik Jag ska använda mig utav för att lära in det jag läser. Hur jag ska processa litteratur och sådant.

Markera, skriva av och igen......?

• Svar på tråden Vilken studieteknik?
  • i-o

Finns böcker på ämnet. Läs eller låna en sådan. Lycka till!

• Anonym (Hepp)

Olika studieteknik funkar för olika människor. Jag brukar läsa igenom fförst och stryka under det viktiga och sedan läsa igen men bara understrykningarna.

• Anonym (a)

Nu tror jag det beror en del på vad man läser, vilka volymer och så, men jag lär mig bäst på att göra bra sammanfattningar. Läsa igenom allt, dra ut den viktiga och skriva om det och sedan skriva ner det för hand.

Nu kanske inte du lär dig på samma vis som jag, men det har gjort susen för mig, rätt skönt när man är klar med sina sammanfattningar och kan sluta dra runt på massvis med böcker och istället bara ha sina egna papper.

Dock så krävs det ju att man gör BRA sammanfattningar som verkligen innehåller det man behöver veta.

• elyse

Vad har fungerat hittills? Hur gjorde du i gymnasiet?

Jag pluggade som bäst i tvättstugan. Bokade ett tretimmarspass och fick en liten paus var fyrtionde minut när man laddade en till maskin. När jag behövde plugga väldigt koncentrerat satt jag i biblioteket och/eller i knäpptyst lässal. Att se andra plugga med hörselkåpor gjorde mig ruggigt motiverad och koncentrerad.

• MsS
    Anonym (Hepp) skrev 2017-02-07 13:40:17 följande:

Olika studieteknik funkar för olika människor. Jag brukar läsa igenom fförst och stryka under det viktiga och sedan läsa igen men bara understrykningarna.

Det är ju så, allt fungerar olika för alla. Det är ju svårt att hitta "sitt" sätt.
    Gör du det tills det sitter? om och om igen bara?
  • MsS
    Anonym (a) skrev 2017-02-07 13:44:53 följande:

Nu tror jag det beror en del på vad man läser, vilka volymer och så, men jag lär mig bäst på att göra bra sammanfattningar. Läsa igenom allt, dra ut den viktiga och skriva om det och sedan skriva ner det för hand.

Nu kanske inte du lär dig på samma vis som jag, men det har gjort susen för mig, rätt skönt när man är klar med sina sammanfattningar och kan sluta dra runt på massvis med böcker och istället bara ha sina egna papper.

Dock så krävs det ju att man gör BRA sammanfattningar som verkligen innehåller det man behöver veta.

Skriva om det, som att skriva det fast i Dina ord?

Jag frågar för att jag vill se hur andra gör, så kan jag testa olika varianter och sedan se vad som passar Mig.
    Precis, det är så mycket onödigt också, som man inte behöver ta hänsyn till.
  • Anonym (a)
    MsS skrev 2017-02-07 13:52:53 följande:
    Skriva om det, som att skriva det fast i Dina ord?

Jag frågar för att jag vill se hur andra gör, så kan jag testa olika varianter och sedan se vad som passar Mig.
    Precis, det är så mycket onödigt också, som man inte behöver ta hänsyn till.
    Jag brukade skriva det på ett sätt som gjorde att jag förstod det bäst, om det stod väldigt formellt i boken så omformulerar jag det till en mer slapp text som jag lättare tar in när jag läser. Om det bara är konkret information som man kan ställa upp i punkter så skrev jag ibland rakt av.

Sedan var det viktigt för mig att mina handskrivna sammanfattningar var "snygga", skrev dom på whitelines-papper och skrev så prydligt jag kunde, vissa ord skrev jag i röd färg för att framhäva osv.
  • Anonym (MsTeacher)
    MsS skrev 2017-02-07 13:30:02 följande:

Jag studerar på universitet, nyligen börjat.

Jag är smart. Har dock svårt veta vilken studieteknik Jag ska använda mig utav för att lära in det jag läser. Hur jag ska processa litteratur och sådant.

Markera, skriva av och igen......?

urskilja.se finns serier att titta på om studieteknik, tex Pluggkoden. Den vänder sig till yngre personer men teknikerna och tankesättet kanske funkar för dig också. Lycka till!
  • Anonym (MsTeacher)
    Anonym (MsTeacher) skrev 2017-02-07 15:06:27 följande:

urskilja.se finns serier att titta på om studieteknik, tex Pluggkoden. Den vänder sig till yngre personer men teknikerna och tankesättet kanske funkar för dig också. Lycka till!

Urskola.se ska det vara...
  • Cecese

Jag är auditiv och måste höra för att lära. Jag måste läsa högt eller höra någon annan berätta det jag ska lära mej. Läser jag tyst kan jag läsa en text 100 gånger och jag minns ingenting. 

• GavinGadget

Jag studerade civilingenjör, så inte särskilt mycket litteratur om vi ska jämföra med läkare eller jurister.

Men för den litteratur jag har behövt läsa så har jag helt enkelt läst det om och om igen tills det är tråkigt. Oftast räcker ett par gånger, den tredje känns ointressant. Då brukar det viktiga sitta för min del.

Alternativt så tar jag anteckningar och går igenom dessa kombinerat med att läsa artikeln eller vad det nu handlar om.

Svar på tråden Vilken studieteknik?