Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Gamla, gamla bandspelaren som jag glömt vad sånna heter, men det var liksom innan kasetterna. Två stora-ish "hjul" som man var tvungen att dra tejpen själv från den ena, genom "läsaren" och upp på den andra en bit så den satt fast. Och så klart det vi lyssnade på - Grodan Boll och Kalle Stropp, Loranga, Masarin och Dartanjang, Plupp....

Min mammas gamla Talking Clock. Jag kan fortfarande få medolin i huvudet, trots att jag inte sett till fanskapet på minst 12 år.

Disney-godispåsen med Disney-chokladkakorna med figurer i vit choklad med mjölkchoklad som "ram".

Andra liknande godispåsar (Tom och Jerry, Palle Kuling mfl)

Ett gäng glassar, bla Supercornetto, Cornetto Royal, Crispy. Magnum-struten, Magnum Nougat, den gamla Daimstruten och Hemglassbilens Pralin.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Duckan skrev 2017-02-08 08:56:22 följande:

Aniiee, Tom & Jerry-påsen finns fortfarande.

Jag kommer inte på något jag saknar även om jag vet att det är massa grejer.

fredsduvan skrev 2017-02-08 08:57:21 följande:
    Tom & Jerry godis finns fortfarande :)
    Oh. Måste hålla utkik. Har inte sett några sånna påsar på evigheter.

• Aniiee
    Pripps Vichy skrev 2017-02-08 10:43:19 följande:
    Du menar rullbandspelare? En sådan hade farsan. Det var också en praktisk grej då man kunde klippa och klistra i bandet och på så sätt göra en egen mix..

Hur gammal är du? Tänkte eftersom du inte visste vad en sådan bandspelare hette.
    Ja, en sån jag. 

Jag är väl ungefär 30 år ynger än de var moderna...... dvs född mitt i 80-talet.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2017-02-09 17:03:04 följande:
    Micke o Målle t ex. Det kom ju ut minst en per år.
    Nja, just den eran, då Micke och Målle kom ut, var Disney på stark nedgång (dark age of Disney brukar den kallas), det kom ut ca 1 film vart tredje år, och de hade alla sångnummer, även Micke och Målle (de andra filmerna i samma era var Aristocats, Robin Hood, Nalle Puh, Bernard och Biance, Taran och den Magiska Kittlen, Mästerdetektiven Basil Mus och Oliver och Gänget). Dock var "musikal"-biten (det spontana "brista ut i sång") nedtonat för ett mer radio/bakgrundsjungande, även om musikalbitarna absolut var med också.

Denna stil med "radio"musik kom igen i eran post-renaissance (dvs filmerna efter Tarzan och före Chicken Little), och anses även den vara av de sämsta Disney Animated studios (och därmed i "Disney Canon") producerat. 

De två erorna före och efter Dark Age var Silver Age, med sina klassiker från Snövit till Djungelboken, och The Disney Renaissance, dvs från Lilla Sjöjungfrun till Tarzan. Med några få undantag har alla dessa filmer en sak gemensamt - de är musikaler.

Ursäkta, geek-out!
  • Aniiee
    Stårschan skrev 2017-02-10 13:19:01 följande:

Jag saknar också att se bokrean och skivrean som stora högtider under året.

Ja! Jag saknar verkligen när bokrean handlade om att sälja ut överblivna ex för att göra plats för nyheter, och inte om ett gigantiskt nytryck-av-skitböcker-jippo. Dessutom samma nytryckta skitböcker varenda år.
Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?