Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Jag saknar:

-Att få riktiga brev i brevlådan var och varannan dag.
    -Att kunna vara lite mer spontan och bara hoppa på ett tåg eller en buss och kunna betala cash där och då istället för att ha allt bokat i förväg.
    -Drakeld (Lakritsgodis med halvseg fyllning)
    -Puckstång
    -Kor med horn som gick ute och betade.
    -Rökning på krogen
    -Den avslappnade inställningen till nakenhet
    -Att folk inte var så satans egocentriska och lättkränkta.

• Stårschan
    Gizmo skrev 2017-02-08 08:43:04 följande:

Jane Hellen schampoo & balsam
    Wienetta citron
    Salomon ryggsäck

Jane Hellen fanns åtminstone för något år sedan att köpa på Rusta.
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-02-08 14:01:42 följande:
    Nu får man nästan bara räkningar den vägen. Kor med horn som betar finns fortfarande, jag ser det varje sommar.
    Jag undrar fortfarande om det var så annorlunda med nakenhet förr, förutom att man solade toppless. Det är faktiskt inget som jag kommer ihåg alls, Inte i badhus eller på offentliga stränder.
    Då bor vi nog i olika delar av landet. Nästan 100% av de kor jag ser på somrarna saknar horn. Jag hajar verkligen till när jag ser horn idag.

Vad gäller nakenheten så har jag barndomsminnen av att hela familjer med vänner bastade tillsammans, och alla var nakna och det var inget mer med det. Likaså kunde man spela in barnfilmer och låta Madicken och Birk och Ronja och alla rövare skutta omkring i bara mässingen utan att det var något sexuellt med det.
  • Stårschan
    Tow2Mater skrev 2017-02-09 01:16:42 följande:

Teckande Disneyfilmer där de inte brast ut i sång stup i kvarten.

Vilken film tänker du på då? Inte någon långfilm, väl?
  • Stårschan
    Miss Behave skrev 2017-02-08 15:00:22 följande:

Inte samma kropps/utseende hysteri och fixering. Smal är storlek 38-40. Inte size 0..

Å andra sidan så var folk smalare förr och storlekarna har förändrats. Jag skulle sy en kjol enligt ett mönster från 70-talet, och var enligt dåtidens mått en storlek 46. På moderna kläder har jag storlek 40...
  • Stårschan
    K Kalle skrev 2017-02-09 10:36:32 följande:
    Ja, fast nu är grejorna i färdigmonterade. I alla fall de jag köpt.
    Har man tur så får man fortfarande sånt som ska byggas ihop. Vi fick hem kinderägg med pysselkit inuti så sent som i julas.
  • Stårschan
    Gizmo skrev 2017-02-10 09:18:08 följande:

Rakt över disc med Clabbe och Tracks med Kaj Kindwall. Toppen bra radioprogram! 

Och Metropol på fredagskvällarna!
  • Stårschan

Jag saknar också att se bokrean och skivrean som stora högtider under året.

Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?