Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Jag tror att lakritol fortfarande finns. (Lakritsrabletter i metallburkar).

Själv saknar jag Tenor halstabletter. Min morfar åt sånna och vi barn fick alltid smaka. De var inte så goda tyckte man då man var liten.. men ju äldre man blev ju godare tyckte man Tenor blev.

Saknar också när man handlade plockgodis över disk.. "en sån, två sånna... hur mycket är jag uppe i nu då?"

Zeunerts bryggeri gjorde läsken Pommery fräs, godaste läsken som funnits. Pepsi Mac Chill med äppelsmak är något jag kan bli sugen på. Och så Shio, mindre söt läsk som fanns på 90-talet.

Saknar den tiden då Melodifestivalen bara var en tävling och då man köpte skivor i skivbutik. Då tvprogrammen slutade sändas innan midnatt som en markering att man skulle gå och lägga sig.

• Rödtjärnens Anna
    Duckan skrev 2017-02-08 13:04:31 följande:

Rödtjärnens Anna, ja Tenor-asken! Min mamma hade alltid såna och jag åt upp dem när jag kom åt.

Jag saknar läsken Rio med smak av blodapelsin. Vet faktiskt inte om den fanns i Stockholm där jag bor, men den var vanlig uppe i norr där släkten bor.

Visst hade de bättre läsk i Norrland? Är uppväxt i Stockholm men hade släkt i Norrland och där fanns det alltid andra läsk än hemma. Min mamma (som är 40-talist uppvuxen i Sollentuna med släkt i Norrland) berättar att det var lika sant då hon var ung, exempelvid fanns bara Troccadero i Norrland.

Nu bor jag i Norrland sen många år tillbaka. Vi har fortfarande Rio här uppe. Vasa-bryggeriet från Sundsvall har tagit upp många gamla smaker.
Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?