Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Miss Behave skrev 2017-02-08 15:00:22 följande:

Saknar kinderäggen med innehåll som var mer klurigt att bygga ihop (ex bilar som man drog bakåt och sen åkte de framåt, mini spel-leksaker.

Sällskapsspels-spelande. Nu är det mest dator, ipad, mobiltelefoner.

Se filmer eller serier när de inte var dussinvara.

Stämningen på krogen med drinkar som hade lyspinnar och paraplyer.

Politiska läget, kort andrum, Reagan och Gorbatjov skakar hand, kalla kriget är över, världen jublar. Muren rivs i tyskland. Inga eu-direktiv.

Inte samma kropps/utseende hysteri och fixering. Smal är storlek 38-40. Inte size 0..

Fast storlekarna har faktiskt blivit större. En 38:a idag är större än en 38:a för 20 år sedan. Håller med resten dock.
  • K Kalle

Jag saknar shotsen med Galliano, grädde och kaffe. Jag vet inte vad de hette, men goda var de.

• K Kalle
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-02-08 14:26:41 följande:
    Visst hade de bättre läsk i Norrland? Är uppväxt i Stockholm men hade släkt i Norrland och där fanns det alltid andra läsk än hemma. Min mamma (som är 40-talist uppvuxen i Sollentuna med släkt i Norrland) berättar att det var lika sant då hon var ung, exempelvid fanns bara Troccadero i Norrland.

Nu bor jag i Norrland sen många år tillbaka. Vi har fortfarande Rio här uppe. Vasa-bryggeriet från Sundsvall har tagit upp många gamla smaker.
    Drack Troccadero som barn. Bodde i Skåne.
  • K Kalle
    Duckan skrev 2017-02-08 15:14:20 följande:

Men dra åt.. Rödtjärnens Anna! Så Rio lever fortfarande? Måste undersöka saken i min håla i tornedalen i sommar. Där har jag turen att Finland ligger 15 min och de har Jaffa blodapelsin.
    Trocadero var en annan favorit jag hade, men den går att hitta i Stockholm ibland. Försöker då prångla på dottern den, men det går sådär.

Jorå. Vasabryggerier har Rio. De har ju som affärsidé att sälja nostalgiläsk:

www.vasabryggeri.se/produkter.php

De har också Vira Blåtira som jag minns från när jag var barn.
  • K Kalle
    Gaskarl skrev 2017-02-09 08:36:06 följande:
    Hot shots
    Måste köpa en flaska Galliano och börja göra såna igen
  • K Kalle

Jag minns att jag såg extra långa filmer vid två tillfällen som barn och att det då var paus i mitten av filmen. Det hade jag faktiskt önskat nu också. Det blir plågsamt att sitta och kolla en film som är nästan tre timmar lång utan att kunna gå på toa (särskilt om man käkar popcorn och dricker läsk).

• K Kalle
    Pripps Vichy skrev 2017-02-09 10:09:07 följande:
    Kinderäggen finns väl fortfarande?
    Ja, fast nu är grejorna i färdigmonterade. I alla fall de jag köpt.
  • K Kalle
    Domesticgoddess skrev 2017-02-09 10:40:24 följande:

Det fanns (i Skåne i vart fall) en läsk med krusbärssmak på 80-talet, någon som minns vad den hette?

Kiviga Kruse, med kiwi och krusbärssmak finns, men du menar kanske inte den? Den tillverkas och säljs av Vasa Bryggeri.
  • K Kalle
    Klickerträna skrev 2017-02-09 22:16:20 följande:

Nu är jag inte så gammal. Född -90, men jag saknar några grejer från min barndom;

- En sorts små, smala, avlånga klubbor i olika färger med socker utanpå. Såldes i blå påse tror jag. Hittar inte dessa längre.
    - Att man kollade på Disney-dags varje lördag(?) medan föräldrarna glodde på Loket i Bingolotto på bästa sändningstid och hade "gottebord" som man kom ner från rummet och plockade med sig några bitar snacks/godis ifrån mellan Lilla sjöjungfrun och Darkwing Duck. Typ.
    - Svensktoppen på radio. Ja, det finns säkert än men är inte detsamma.
    - Bulls eye's bbq-sås. Säljs inte längre någon stans vad jag vet.
    - Läsk i back, fri blandning. Lite hallonsoda, lite sockerdricka, lite cuba cola och en eller annan pommac så är helgen räddad.
    - sådana barnböcker med kassettband! "Och när du hör den här signalen, då är det dags att vända blad." Åhhhh!

Jaaa. Läsk i back med lite olika sorter!

Jag saknar också den där mintglassen som var som Nogger fast mint istället. Den fanns nog bara en säsong. Den vill jag ha tillbaka.
Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?