• Holma

Förskolan klär på honom märkligt

SaraBN skrev 2017-02-07 19:17:02 följande:
    Han är två år, han kan inte klä på sig själv.
    En tvååring kan väl klä på sig själv
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-08 06:44:09 följande:
    Inte min i alla fall. Han hjälper till, men han kan inte själv.

Jag har ju skrivit det tidigare. På vilket sätt skulle din kommentar besvara min fråga?
    Att man kanske inte ska gnälla på personalen då han kan ha gjort det själv så klart .
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-08 09:21:12 följande:
    Men jag vet väl själv om mitt barn kan klä på sig själv eller inte? Det har hänt sen han var 1,5 år för övrigt. Det vill säga i ett halvår.

Jag ställde frågan för att få veta om det är vanligt att personalen gör så eller inte. Om fler har samma problem.

I ombytespåsen finns för övrigt också en långärmad t-shirt, så det går ju bra att bara ta den om man vill.

Någon frågade om vi hade berättat om hur vi vill att de ska klä på honom. Det har vi inte (inte mer än att "vi brukar ha en t-shirt under en tjockare tröja"). Jag trodde att det var rätt basal kunskap att man tar en t-shirt eller ett linne under en stickad tröja. Tydligen är det inte det och vi får helt enkelt göra det i fortsättningen.

Sen tycker jag inte att jag gnäller på personalen, heller. De är jätteduktiga och fina med min son. Det enda som är knasigt är det här med kläderna. Och det var därför jag ville veta om någon annan varit med om det, så att man kunde få ett råd eller så.
    På fsk kanske han testar att klä sig själv ? Du är inte där o vet inte hur han gör där . Många barn gör saker på fsk men inte hemma just för att personalen låter dom testa själv
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-08 20:16:27 följande:
    Men herregud. Vi pratar ofta med personalen om sonens motorik. De hade helt klart berättat om han kan klä på eller av sig själv. Dessutom skulle de nog reagera över att han isf skulle ha gjort det redan vid 1,5 års ålder. Och vi skulle nog ha märkt något under jullovet eller veckolånga vabbar om inte annat. Hur gamla är dina barn? Tror du verkligen att du inte skulle märka om de kan klä på/av sig själva i ett halvår?
    Mina barn är 7 , 17 o 22 o ja alla kunde faktiskt klä sig själv vid 2 år även om det inte alltid blev rätt .
    Dessutom gjorde alla mina saker på fsk som dom inte gjorde hemma , saker man inte ger dom tiden till att öva på som fsk övar mera på
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-09 11:44:59 följande:
    Jag förstår att du är ironisk. Jag skrev tråden för att jag tycker att just detta fenomen är märkligt. Ingenstans har jag anklagat personalen för att göra ett dåligt jobb. Tvärtom kan du läsa att jag överlag tycker att de är väldigt bra. Så man måste tycka att allt är superbra med allt personalen gör, eller vad?
    Ironisk trådstart ger ironiska svar
  • Holma
    Syselche skrev 2017-02-10 00:22:46 följande:
    Tycker du att förskolan får tillåta barnet att göra allt de vill? Om han skulle ta av alla sina kläder skulle det vara ok bara för att han gjörde det själv? Jag har jättesvårt att förstå varför många pedagoger inte tar ansvar och istället låter barnet bestämma hur de ska göra eller klä på sig ...
    Om du tolkade det jag skrev på det sättet så bör du ta en kurs i läsförståelse
Svar på tråden Förskolan klär på honom märkligt