• Anonym (Soc sekr)

Soc sekr för barn svarar på frågor

Det var längesen det fanns en sån här tråd och jag upplever att det finns myket oro hos föräldrar som de inte vågar lyfta direkt med sin socialsekreterare. Så jag försöker svara på era frågor om socialtjänsten dock endast om barn under 13 år då det är det jag arbetar med.

Jag kan inte ansvara för vad andra har gjort och jag kan inte lova att alla andra inom socialtjänsten hade tänkt likadant utan jag kan bara ge min bild av hur vi tänker generellt på mitt jobb.

• Svar på tråden Soc sekr för barn svarar på frågor
  • Anonym (?)

Får ni ens göra så? Jag menar, sitta på forum och "informera"? 

Och vad menar du med att det bara är din bild, ni har ju rätt strikta regler att följa så det bör inte vara så olika från vad du eller en kollega skulle svara på en fråga. Om det skiljer så mkt så att du behöver poängtera att det kan vara så, då ger jag inte mycket för socialtjänstens regler. Man måste ju kunna lita på dem. 

• Anonym (Spännande!)

Du kanske inte kan svara på detta men jag provar.

Jag är tillsammans med en man som har ett minderårigt barn med en kvinna som har gått bort. Jag kom in i bilden när barnet var litet så jag är barnets mamma idag. Vi har även ett småsyskon gemensamt. Vi är inte gifta så jag har inte adopterat barnet.

Vad händer om pappan går bort? När vi pratade med vår advokat om detta så sa hon att med största sannolikhet kommer det göras en utredning för placering hos mig iom att vi även har syskon. Stämmer det? Är ju livrädd att någon tar honom ifrån mig om det skulle hända pappan något.

Tanken på giftemål och adoption finns.

• Anonym (Ano)

Jävligt oseriöst av en socsekriterare.

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (?) skrev 2017-02-08 07:39:58 följande:

Får ni ens göra så? Jag menar, sitta på forum och "informera"? 

Och vad menar du med att det bara är din bild, ni har ju rätt strikta regler att följa så det bör inte vara så olika från vad du eller en kollega skulle svara på en fråga. Om det skiljer så mkt så att du behöver poängtera att det kan vara så, då ger jag inte mycket för socialtjänstens regler. Man måste ju kunna lita på dem. 

Bra fråga! Jag får såklart inte lämna information om några ärenden eller personer som är aktuella hos mig. Däremot kan jag ju dela med mig av den kunskap jag har precis som vem som helst.

Vi arbetar efter socialtjänstlagen vilket är en ramlag. Det betyder att det inte står gör si gör så utan det handlar om bedömningar i fall till fall precis som det till exempel gör när läkare ska ställa vissa diagnoser. Bedömningen kan bli annorlunda om du går till en annan läkare. På vårt jobb arbetar vi mycket med just skillnaderna. Vi övar på olika påhittade fall för att se om vi tänker olika och varför för att det ska bli så rättssäkert som möjligt för klienterna.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Ano) skrev 2017-02-08 07:52:28 följande:

Jag säger till alla mina klienter att de får ringa mig när som helst under arbetstid oavsett vilka frågor de har. Men jag har full förståelse för att det inte är så enkelt att våga göra det när man är i en så utsatt situation. Om jag hade varit i den situationen så hade jag uppskattat att kunna ställa anonyma frågor.
  • sextiotalist
    Anonym (Ano) skrev 2017-02-08 07:52:28 följande:

Varför då?
    Ts kan ge tips och råd utifrån hennes erfarenhet (eller hans) och kanske även ge tips om hur man rättsligt kan göra.
  • Anonym (Utredd)

Hej,

Den andre föräldern blev anmäld för att ha slagit våra barn så någon annan såg det. Polisförhör gjordes och det framkom att den andre föräldern regelbundet smiskade och kränkte barnen. Soc sekreterarna bedömde ändå att vi skulle fortsätta ha varannan vecka eftersom att "det inte skedde dagligen".
    Resonerar alla handläggare så?

• sextiotalist

En fundering. I små kommuner där "alla känner alla" så kan det vara så att det är väldigt svårt för en socialsekreterare  att vara helt objektiv (ni är ju inte mer än människor). Varför kan man inte låta socialsekreterare på andra orter hantera ärenden där man känner att man inte kan vara objektiv?

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Spännande!) skrev 2017-02-08 07:42:08 följande:

Du kanske inte kan svara på detta men jag provar.

Jag är tillsammans med en man som har ett minderårigt barn med en kvinna som har gått bort. Jag kom in i bilden när barnet var litet så jag är barnets mamma idag. Vi har även ett småsyskon gemensamt. Vi är inte gifta så jag har inte adopterat barnet.

Vad händer om pappan går bort? När vi pratade med vår advokat om detta så sa hon att med största sannolikhet kommer det göras en utredning för placering hos mig iom att vi även har syskon. Stämmer det? Är ju livrädd att någon tar honom ifrån mig om det skulle hända pappan något.

Tanken på giftemål och adoption finns.

Advokaten har rätt. Om jag hade varit i er situation så hade jag sett till att adoptera barnet för att slippa den processen om pappan går bort. Fint att du finns i barnets liv!
  • Anonym (Undrar)

Vad gäller om barnets föräldrar dör? Kan mor/farföräldrar få vårdnaden om barnet då?

Svar på tråden Soc sekr för barn svarar på frågor