Anonym (Bra tråd!) skrev 2017-02-09 09:22:05 följande:
Tack för ditt svar!
Jag beundrar de som vill göra mer men inte kan. För mig och mina barn skulle det kännas mer förståeligt om vår soc sekr hade sagt det till oss isf men hen lämnade det därhän, kommenterade det inte, gav mig inte heller något svar på mina direkta och öppna frågor. Väntar ff några veckor senare på att bli uppringd som jag har blivit lovad och få förklaring kring vissa delar i beslutet.
Jag var nog lite otydlig, vi är skillda och jag har inte blivit misshandlad (på sistone) utan det har mina barn blivit, både psykiskt och fysiskt. Det har framgått tydligt i utredningen. Om det nu är helt oacceptabelt så borde man väl inte som soc sekr säga till barnen att det bästa vore att fortsätta umgås med och bo hos den föräldern som har misshandlat dem? Barnen ska ju vara trygga och ha förutsättningar för en bra utveckling.
Finns det någon skillnad på vad soc rekommenderar vuxna som blivit misshandlade i en nära relation och barn i samma situation?
Det känns som att man till en vuxen säger att den bör lämna sin partner som misshandlar en men att man till barn säger att vi talar med din pappa/mamma som slår dig så denne slutar. Du ska fortsätta umgås med/bo hos den för vi anser att det bästa för dig är att ha kontakt med båda föräldrarna.
Det borde vara tvärtom tänker jag för ett barn kan inte skydda sig själv el ta eget ansvar för ett sådant beslut alla ggr. En vuxen styr över sitt eget liv även om hot och annat finns med i bilden.
Ja den stora skillnaden är ju att en vuxen måste ta eget ansvar och när det gäller ett barn så måste föräldern ta ansvar för barnet. Det kan verka hårt men även om du är en våldsutsatt förälder så måste du ändå ta ditt föräldraansvar. Jag har omhändertagit barn för att mamman inte velat lämna den våldsamma pappan. Många som tycker att vi gör fel när vi gör så men det spelar ingen roll hur synd det är om den ena föräldern. Föräldraansvaret gäller alltid.
I Sverige har vi tolkat barnkonventionen som att det är positivt att barnet har kontakt med sitt ursprung vilket ibland dras för långt om du frågar mig.