• Anonym (Soc sekr)

Soc sekr för barn svarar på frågor

Det var längesen det fanns en sån här tråd och jag upplever att det finns myket oro hos föräldrar som de inte vågar lyfta direkt med sin socialsekreterare. Så jag försöker svara på era frågor om socialtjänsten dock endast om barn under 13 år då det är det jag arbetar med.

Jag kan inte ansvara för vad andra har gjort och jag kan inte lova att alla andra inom socialtjänsten hade tänkt likadant utan jag kan bara ge min bild av hur vi tänker generellt på mitt jobb.

• Svar på tråden Soc sekr för barn svarar på frågor
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (maja) skrev 2017-02-09 08:53:05 följande:
    Varför går du ens till socialtjänsten när de inte klarar av att vara neutrala och professionella? Ta det i en domstol istället och hänvisa till att allt annat samarbete omöjliggörs av pappans våld mot dig.

Det ska vara nolltolerans när det handlar om våld, både fysiskt och psykiskt våld.

Jag kan inte råda andra till någonting men personligen skulle jag inte tolerera något våld alls. Skulle inte ha någon som helst egen kontakt med den andra föräldern så länge denne är farlig. Domstolen skulle nog fått välja mellan mig och den våldsamma föräldern för jag skulle inte gå med på galenskap.
    Den här rekommendationen måste jag avråda bestämt ifrån. Att bete sig på det viset skulle kunna ses som umgängessabotage vilket skulle kunna ge negativa effekter i en vårdnads/umgängestvist. Man lämnar inte sitt föräldraansvar oavsett hur galen den andra föräldern är. 
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Bra tråd!) skrev 2017-02-09 08:53:07 följande:

Vi är nog i samma skede. Mina barn bor hos mig på heltid just nu (vägrar umgås med den andre föräldern) och vi väntar på rättegång.
    Det du skriver om att soc inte tyckte var så farligt när skolan polisanmält är helt galet. Man uppmuntrar ju alla att orosanmäla vid misstanke om misshandel, skolor, vården, privatpersoner etc men inget mer än en utredning i bästa fall händer. Och utredningen går ut på att lyssna av alla inblandade, skriva ner det och sätta in åtgärd i form av stödsamtal, när vi talar misshandel av barn.
    Jag kan förstå den metoden om det bara finns en misstanke om våld vid enstaka tillfälle (ibland missbrukas det trots allt) men när barn själva bekräftar långvarig psykisk och fysisk misshandel, när polisen tror på allt men bevis saknas för ett åtal, när psykologer bekräftar att barn har blivit så pass misshandlade så de vill ta sitt eget liv, har jag ingen förståelse för hur detta hanteras av soc.
    Kan det förutom begränsingar i lagen bero på att vissa sekr och deras chefer har suttit på samma tjänst i för många år och sett "mycket värre fall" än just ditt och mitt och liknande där barn ändå har "lyckats" växa upp till slut...?

Jag skulle snarare säga att LVU är väldigt svårt att få igenom. Det godkänns inte lättvindigt. Så om föräldrarna inte tar emot stöd frivilligt så kan det ibland vara svårt att göra något. 
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2017-02-12 08:18:51 följande:

Det har vi absolut. Tanken om att våld bara handlar om det fysiska våldet är väldigt förlegad. Vi pratar mycket om olika sorters våld. Problemet är väl att det inte går att förändra någon som inte vill förändra sig. Jag hade hänvisat dig till kommunens mottagning för våldsutsatta för att du skulle få hjälp för din egen skull. När det gäller barnet låter det som att ni behöver ta kontakt med familjerätten.

Fast det du gör nu visar lite exakt på problemet. Att ni inte har mandat att göra något alls när en förälder blir utsatt psykiskt av den andra föräldern. Ni tror att det går att prata bort vad som överallt annars kallas mobbning. Tänk dig att en mobbad på en arbetsplats skulle få rådet att prata med någon för att förhålla sig till sin mobbare. "För det går ju inte förändra någon som inte vill förändra sig." Du kan inte prata bort utsatthet möjligen bearbeta om du varit utsatt tidigare men inte sådant som fortfarande pågår.

Det är ingen hjälp alls det du precis föreslog även om syftet var gott. Har nämligen gjort båda och inget hjälper eftersom familjerätten inte har några som helst mandat till något alls och kommunens mottagning tror att man genom att prata med någon kan förhålla sig till att utsättas för mobbning.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Bra tråd!) skrev 2017-02-09 09:22:05 följande:

Tack för ditt svar!
    Jag beundrar de som vill göra mer men inte kan. För mig och mina barn skulle det kännas mer förståeligt om vår soc sekr hade sagt det till oss isf men hen lämnade det därhän, kommenterade det inte, gav mig inte heller något svar på mina direkta och öppna frågor. Väntar ff några veckor senare på att bli uppringd som jag har blivit lovad och få förklaring kring vissa delar i beslutet.

Jag var nog lite otydlig, vi är skillda och jag har inte blivit misshandlad (på sistone) utan det har mina barn blivit, både psykiskt och fysiskt. Det har framgått tydligt i utredningen. Om det nu är helt oacceptabelt så borde man väl inte som soc sekr säga till barnen att det bästa vore att fortsätta umgås med och bo hos den föräldern som har misshandlat dem? Barnen ska ju vara trygga och ha förutsättningar för en bra utveckling.

Finns det någon skillnad på vad soc rekommenderar vuxna som blivit misshandlade i en nära relation och barn i samma situation?
    Det känns som att man till en vuxen säger att den bör lämna sin partner som misshandlar en men att man till barn säger att vi talar med din pappa/mamma som slår dig så denne slutar. Du ska fortsätta umgås med/bo hos den för vi anser att det bästa för dig är att ha kontakt med båda föräldrarna.
    Det borde vara tvärtom tänker jag för ett barn kan inte skydda sig själv el ta eget ansvar för ett sådant beslut alla ggr. En vuxen styr över sitt eget liv även om hot och annat finns med i bilden.

Ja den stora skillnaden är ju att en vuxen måste ta eget ansvar och när det gäller ett barn så måste föräldern ta ansvar för barnet. Det kan verka hårt men även om du är en våldsutsatt förälder så måste du ändå ta ditt föräldraansvar. Jag har omhändertagit barn för att mamman inte velat lämna den våldsamma pappan. Många som tycker att vi gör fel när vi gör så men det spelar ingen roll hur synd det är om den ena föräldern. Föräldraansvaret gäller alltid.

I Sverige har vi tolkat barnkonventionen som att det är positivt att barnet har kontakt med sitt ursprung vilket ibland dras för långt om du frågar mig.
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2017-02-12 08:34:59 följande:

Ja den stora skillnaden är ju att en vuxen måste ta eget ansvar och när det gäller ett barn så måste föräldern ta ansvar för barnet. Det kan verka hårt men även om du är en våldsutsatt förälder så måste du ändå ta ditt föräldraansvar. Jag har omhändertagit barn för att mamman inte velat lämna den våldsamma pappan. Många som tycker att vi gör fel när vi gör så men det spelar ingen roll hur synd det är om den ena föräldern. Föräldraansvaret gäller alltid.

I Sverige har vi tolkat barnkonventionen som att det är positivt att barnet har kontakt med sitt ursprung vilket ibland dras för långt om du frågar mig.

Ni omhändertar barn för att ena föräldern inte lämnar en våldsam partner. I nästa steg tvingar ni den skilda föräldern att lämna barnen till den våldsamma expartnern. Logiken i det...

Nu generaliserat jag som du förstår och kanske gäller det inte just de fallen du nämner. Men du förstår säkert min poäng.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Annan) skrev 2017-02-09 10:00:54 följande:
    Ja det här undrar jag med! När den ena föräldern uppenbarligen sitter och ljuger ihop elakheter om den andra under sittande möte och enda rådet är att samarbeta och ha samarbetssamtal hos familjerätten. Hur ska man kunna samarbeta med en person som ALDRIG håller överenskommelser?
    Vi som jobbar med utredningar har egentligen ingenting med vårdnadstvister och göra. När ärendet i princip bara handlar om att föräldrarna anklagar varandra för olika saker och det bara handlar om tvisten så brukar vi dra oss ur så fort vi kan och hänvisa till familjerätten. Det är ju dock inte säkert att det bara blir samarbetssamtal där utan det kan ju bli en tvist i domstol också.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (förtvivlad mamma) skrev 2017-02-09 12:41:49 följande:
    Nej det handlar inte om att lyssna på barnet. Soc ger falska förhoppningar till min dotter när jag vet att det är hopplöst. För tro mig jag och många andra har försökt att ändra honom i många år. Nu sitter min dotter i en tveksamhet om hon vill eller inte. Därmed har jag själv beslutat att låta henne gå till sin pappa när hon vill även om hon far illa eftersom hon måste inse det själv. När soc ger henne falska hopp så får det bli upp till bevis. Jag kämpar för att få vårdnaden och då kan jag skydda henne med alla medel jag har men till dess kan jag inte göra någonting. Jag menar jag får fortfarande diskriminerande mess och allt annat, där han smutskastar min familj och vänner osv.... varför kan inte soc se att han är olämplig som pappa???????
    Nu vet jag inte något om situationen men att föräldrarna bråkar med varandra behöver inte innebära att de inte kan vara bra för barnet var för sig. Vårdnadstvister kan vara vidriga. Det drar verkligen fram det värsta i människor. Ibland kan jag tänka att vid något tillfälle har man ändå älskat varandra. Hur kan det bli så fruktansvärt fel?
  • Anonym (Soc sekr)
    senalena skrev 2017-02-09 15:05:08 följande:

Vad många föräldrar tycks skylla soc för så är det detta med umgänge, men det är inte socialsekreterarens VAL utan det är Sveriges lag. Vi har tolkat Barnkonventionens artikel 9 som att baret ska umgås med sina föräldrar (Även när det är dåligt för barnen). Till skillnad från ex England där man utgår från barnets vilja, så bestämmer man i Sverige att det ska gå efter förälderns vilja.

Det finns tre partier i dagsläget som vill ändra detta, till förmån för barnets bestämmande rätt. Dessa är Moderaterna, SD och Liberalerna (tidigare Folkpartiet) Så vill man som förälder se en förändring så är det till att rösta på dem nästa val.

Ps. Kan säga att jag är lärare och haft många samtal med barn som tvingas till att träffa föräldrar efter att ha blivit utsatta, eller de som tvingas umgås med biologiska föräldrar när de bor i fosterfamilj. Inte bara en gång har man sett en bio-mamma komma till skolan och stinka alkohol för att umgås med ett barn som låser in sig på toaletten.

Det är faktiskt lite så. Vi ser det som att det är positivt att behålla kontakten med sitt ursprung även om ursprunget inte är så mycket att hänga i julgranen så att säga.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 15:26:35 följande:

Varför agerar ni godtyckligt och utan minsta tanke på barnens bästa?

Ja det tycker jag ju inte att jag gör så jag vet inte riktigt vad jag ska svara.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Stina) skrev 2017-02-09 20:38:00 följande:

Det hör har jag tänkt på i flera år, hur tänker ni då ni resonerar att det alltid är bäst för barnet att stanna hos föräldern och att de till varje pris ska ha kontakt? Jag vet att det finns studier som säger att barnet mår bäst av att ha kontakt med sina föräldrar, men det kan väl inte gälla i 100% av fallen?

I mitt fall gjordes sju utredningar av min familj, jag blev svårt misshandlad, fick bokstavligt talat ta en vuxens ansvar vid tio års ålder och utsattes för mordförsök. Allt finns dokumenterat i utredningar som sparades av forskningsskäl (annars hade de varit strimlade nu) men det ansågs ändå bättre för mig att stanna kvar för barn behöver ju sina föräldrar.

Hur länge sedan var det här? Socialtjänstens arbete och samhället har förändrats mycket på kort tid.

Oavsett så beklagar jag din upplevelse och att ingen skyddade dig.
Svar på tråden Soc sekr för barn svarar på frågor