• SaandraL

Är han sen?

Min son är 14 månader och han säger inte ett enda ord, inte ens mamma eller pappa. Han pratar mycket fast på hans språk "dadada"  "gagaga". Är han inte sen med talet, borde väl kunna säga några ord vid det här laget? Han verkar inte ens intresserad.. Finns det något vi som föräldrar kan göra för att försöka få fram lite ord? När borde man bli orolig?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Är han sen?
  • Dixie

Alla mina barn har varit sena med att prata - det du kan göra är ju att kolla upp hans hörsel, så det inte är därför han är sen - annars är det nog inte mycket de gör i den åldern.

• Alexi

Det är inte sent! Ingen av mina barn har pratat det minst i den åldern.

Det ni kan göra är att börja med tecken, babytecken. Det kan vara ett kul sätt att leka kommunikation.

narabebis.se/babytecken/

• HippHipp

Jag kan tycka att det låter lite lite sent. Men BVC kommer säga till om de tycker ni behöver göra ngt speciellt. Men för de allra flesta brukar det lösa sig, barn utvecklas ju i olika takt.

Men: om det inte skulle lösa sig, som var fullt med vår son som inte pratade innan 3, så får man hjälp. Vi har i alla fall fått fantastisk hjälp, utredningar, hörseltest, logoped och egen resurs på förskolan. Och han har fått lära sig teckenspråk för att kunna kommunicera. Nu, vid nyss fyllda 5, har det lossnat och orden bara väller ut.

Det jsg försöker säga är att det troligen inte är något, men är det det så brukar det ändå lösa sig.

• Maddi

de är positivt att dom pratar på deras eget språk, då brukar talet komma. Jag hade varit oroad om barnet varit tyst.

Men de du kan be om nu är remiss till öronmottagningen, de kan ju hända att de är vätska och då kan de jämnföras att du är under vattenytan när någon pratar.

• Hilda77

Min son pratade inget i den åldern. Vid 18 månader hade han 4-5 ord. Vid 2,5 började det lossna.

Nu är han 3 och har ett makalöst stort ordförråd. Pratar långa meningar och ibland undrar jag var han får allt ifrån. Går att föra långa diskussioner med honom.

Sjunger även på engelska och räknar på både engelska och svenska.

Trodde jag inte när han blev underkänd på 18 månaders testet och skickad till en logoped. :)

• SaandraL
    Maddi skrev 2017-02-08 11:18:09 följande:

de är positivt att dom pratar på deras eget språk, då brukar talet komma. Jag hade varit oroad om barnet varit tyst.

Men de du kan be om nu är remiss till öronmottagningen, de kan ju hända att de är vätska och då kan de jämnföras att du är under vattenytan när någon pratar.

Min son verkar inte ha ont, men han går och tar sig på öronen flera gånger om dagen. Jag förknippade det med att vara trött. Kanske ska be om en remiss till öron för att se så det inte är någon vätska som du säger. Tusen tack för tipset!
  • SaandraL
    Hilda77 skrev 2017-02-08 14:36:28 följande:

Min son pratade inget i den åldern. Vid 18 månader hade han 4-5 ord. Vid 2,5 började det lossna.

Nu är han 3 och har ett makalöst stort ordförråd. Pratar långa meningar och ibland undrar jag var han får allt ifrån. Går att föra långa diskussioner med honom.

Sjunger även på engelska och räknar på både engelska och svenska.

Trodde jag inte när han blev underkänd på 18 månaders testet och skickad till en logoped. :)

Så skönt att höra! :) Vad kollar de på vid 18 månaders kollen?
  • SaandraL
    HippHipp skrev 2017-02-08 11:09:43 följande:

Jag kan tycka att det låter lite lite sent. Men BVC kommer säga till om de tycker ni behöver göra ngt speciellt. Men för de allra flesta brukar det lösa sig, barn utvecklas ju i olika takt.

Men: om det inte skulle lösa sig, som var fullt med vår son som inte pratade innan 3, så får man hjälp. Vi har i alla fall fått fantastisk hjälp, utredningar, hörseltest, logoped och egen resurs på förskolan. Och han har fått lära sig teckenspråk för att kunna kommunicera. Nu, vid nyss fyllda 5, har det lossnat och orden bara väller ut.

Det jsg försöker säga är att det troligen inte är något, men är det det så brukar det ändå lösa sig.

Skönt att det har lossnat för honom :) Pratade han mycket vid 14 månader eller var han tyst? Min son pratar mycket men som sagt på sitt egna språk. Min son börjar på förskola om två veckor och hoppas att det ska släppa lite då.  
  • SaandraL
    Dixie skrev 2017-02-08 09:08:20 följande:

Alla mina barn har varit sena med att prata - det du kan göra är ju att kolla upp hans hörsel, så det inte är därför han är sen - annars är det nog inte mycket de gör i den åldern.

Ska be om en remiss till öron. Han börjar förskolan om två veckor så hoppas det ska släppa lite då :)

• Hilda77

Tror de ska ha 8-10 ord då. Hade han inte.

Logopeden tyckte vi skulle gå en takk kurs. Tackade nej.

Sen lossnade det. Han pratar mer avancerat nu än många äldre barn.

Ta det lugnt. Det kommer när det kommer.

SaandraL skrev 2017-02-08 14:43:10 följande:

Så skönt att höra! :) Vad kollar de på vid 18 månaders kollen?

Svar på tråden Är han sen?