• Äldre 3 Aug 19:08
    52713 visningar
    90 svar
    90
    52713

inlagd på psyket

mariajansson skrev 2017-08-03 16:56:32 följande:

Det är en sak i den här tråden som är väldigt besvärande - ingen nämner terapi eller för den delen fysisk träning eller något annat som vi människor mår bra av. Någon har vid något tillfälle fått träffa en psykolog.
    Vad, säger läkarna och personalen, ska få er att må bättre? Tabletterna? El-chockerna?
    Är det överhuvudtaget någon som erbjuds någon annan form av behandling (än el-chocker, tabletter)? Talas det någon gång om andra former av behandlingar?
    Jag skulle också gärna höra hur det har gått - både med dig som eventuellt skulle lägga in dig och er andra - hur har ni gjort - när ni inser att psyket är en återvändsgränd, hur har ni tänkt och hur har ni gjort för att må bättre?
    Jag är journalist (arbetar nu i Stockholm men har tidigare jobbat i Uppsala) jag skulle gärna få mer information om fallet i Uppsala - du som skrev anonymt om din kompis som fick lunginflammation och sedan hamnade i respirator - skriv till mig! mariajansson@yahoo.com
    Mvh Maria Jansson

Besvärande är att du kommer till en tråd om SVÅR psykisk ohälsa och tar upp saker som "träning". Patienter som är så sjuka att det är aktuellt med inläggning kan inte bli hjälpta av träning, ta en promenad eller rycka upp sig.

Tråden handlar inte om lite vardaglig deppighet, där det absolut kan vara positivt med fysisk träning. Det hjälper såklart inte depressionen att vara inaktiv, men är man så sjuk i depression att man behöver läggas in så kan man sällan vara fysiskt aktiv, det är en del av sjukdomsbilden. Om du mår så pass bra att du klarar att gå och träna några gånger i veckam behöver du förmodligen inte slutenvård.

Slutenvård, inläggning, är en akut åtgärd som kanske främst görs för att rädda liv. Tabletter och elbehandling är snabba åtgärder. Terapi får man via öppenvården.

Känns som att du gett dig in med dina funderingar i fel forum.
Svar på tråden inlagd på psyket
Logga in
Bli medlem