Hur ska jag bryta mina dåliga matvanor?
Har haft samma ovana sedan tonåren och nu i vuxen ålder (är 31) faller jag tillbaks varje gång jag blir stressad. Vilken har blivit alltmer ofta senaste tiden, både jobbmässigt och privat.Blir även illamående och kan inte tänka på mat, speciellt inte att förbereda och laga mat. Till och med de enklaste rätterna som sallad med nåt vegetariskt halv-fabrikat blir som att bestiga ett berg.
Istället byter jag ut alla måltider mot godis, kakor och andra sötsaker för att orka hålla igång. För att jag kan äta det i farten och slipper riskera att behöva avbryta lunchen för att jobba. I bästa fall blir det en macka när jag kommer hem på kvällen.
Får även dåligt samvete av allt skräp jag stoppar i mig, så på kvällen känns det onödigt att trycka i mig ytterligare kalorier i form av en korrekt måltid. Är inte överviktig utan har snarare gått ner i vikt av mina dåliga vanor. Kanske pga näringsbrist. Bortsett från maten har jag en ganska hälsosam livsstil och joggar/springer/crosstrainar 45 min 4-5 ggr i veckan.
Kan ju inte påstå att jag mår bra av det, men mitt mönster är så inarbetat att det är skitsvårt att bryta :( Några tips och funderingar?