• Error

Hur ska jag bryta mina dåliga matvanor?

Har haft samma ovana sedan tonåren och nu i vuxen ålder (är 31) faller jag tillbaks varje gång jag blir stressad. Vilken har blivit alltmer ofta senaste tiden, både jobbmässigt och privat. 

Blir även illamående och kan inte tänka på mat, speciellt inte att förbereda och laga mat. Till och med de enklaste rätterna som sallad med nåt vegetariskt halv-fabrikat blir som att bestiga ett berg. 

Istället byter jag ut alla måltider mot godis, kakor och andra sötsaker för att orka hålla igång. För att jag kan äta det i farten och slipper riskera att behöva avbryta lunchen för att jobba. I bästa fall blir det en macka när jag kommer hem på kvällen. 

Får även dåligt samvete av allt skräp jag stoppar i mig, så på kvällen känns det onödigt att trycka i mig ytterligare kalorier i form av en korrekt måltid. Är inte överviktig utan har snarare gått ner i vikt av mina dåliga vanor. Kanske pga näringsbrist. Bortsett från maten har jag en ganska hälsosam livsstil och joggar/springer/crosstrainar 45 min 4-5 ggr i veckan.  

Kan ju inte påstå att jag mår bra av det, men mitt mönster är så inarbetat att det är skitsvårt att bryta :( Några tips och funderingar?
  • Svar på tråden Hur ska jag bryta mina dåliga matvanor?
  • Anonym (bara sluta)

Bara sluta köpa godis. Behöver du kunna äta i farten, byt ut det mot annat som går att äta i farten, som grönsaker, frukt och nötter.

Är det ett problem att andra avbryter dig i lunchen kan du pröva att byta lunchplats så att de som avbryter dig helt enkelt inte hittar igen dig.

Istället för att laga mat kan du köpa hem något färdigt, det blir dyrt i längden kanske men som ett sätt att bryta dina dåliga vanor tills du hunnit vänja dig vid att äta mat istället för sötsaker och mackor.

När du ska laga mat, tänk att en måltid består av protein, kolhydrater och fett och gör det så enkelt som möjligt, se t ex till att alltid ha portionsbitar av lax i frysen. Går snabbt att tina, salta och steka ca 2 min per sida, koka en potatis till. Klart! Torftigt men ätbart. Lägg till en klick färdig hollandaise och en uppskuren tomat för lite variation, o s v, du fattar.

• Anonym (Söndag)

Sätt dig tex på söndag och skriv matschema inför kommande vecka. Frukost, lunch, middag, kvällsmat. Sen gör du matlådor 10-14 st, fyller frysen, så har du lunch och middag färdigt, behöver bara slänga i micron och äta.

• Tow2Mater

Naturell youghurt med cheerios+russin+gojjibär+chiafrön, mumsgott och enklare kan det knappast bli!

• Aniiee
    Anonym (Söndag) skrev 2017-02-10 13:02:56 följande:

Sätt dig tex på söndag och skriv matschema inför kommande vecka. Frukost, lunch, middag, kvällsmat. Sen gör du matlådor 10-14 st, fyller frysen, så har du lunch och middag färdigt, behöver bara slänga i micron och äta.

This! Så mycket som möjligt ska vara färdig och packat per dag innan måndag. 7 lådor med frukost i kylen och/eller skafferiet (om det så bara är att lägga upp lagom med pålägg till mackan...), 7/14 askar med mellanmål om du behöver det, 7 luncher i kylen/frysen, lika många middagar.

Gör du mat för 4 portioner i en månad fast du är ensam så har du snart mat för ett halvår i frysen. Spara pengar, tid och energi.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • SupersurasunkSara
    Tow2Mater skrev 2017-02-10 23:23:02 följande:

Naturell youghurt med cheerios+russin+gojjibär+chiafrön, mumsgott och enklare kan det knappast bli!

När jag får stressperioder kan jag säga att det där är alldeles för komplicerat... Fler moment, ta fram tallrik, hälla i yoghurt, ta fram flingor och resten och hälla i...

Jag öppnar en naturell yoghurt och dricker ur tetran, det är vad jag klarar av Tack och lov är det inte så ofta det händer längre.

Men TS, yoghurt som du dricker är perfekt, går lika fort som godis. Ha en kylväska med dig bara.
  • Meriall

Köp mikromat som bara är att värma färdiglagad. Bättre än godis och kakor iaf.

• Tomteen

Känner själv att jag är dålig på kost, blir mycket pizza,
    oregelbunda tider o.s.v. men jag är  på gång och ska börja
    organisera mitt liv bättre.

Äta bättre, äta oftare och försöka bli ekonomisk,
    inte gå till affärn allt för ofta, visst kan man köpa en
    fräsch banan en gång om dan men då måste man begränsa
    de onödiga inköpen....var tredje dag skulle passa mig för shopping.

Då blir det inte för mycket eller för lite, utan en lagom kasse
    att bära hem.

Äter mest potatis, varvar med ris....pasta äter jag inte ofta,
    förätit mig på korv i 13 år, nu blev det köttbullar...köttfärs med
    tacokrydor emellanåt - med potatis.

Sill bruka ja ha om jag har potatis korv/köttbullar och nog blir det
    en banan och lite macka emellanåt.

Men jag tar en sak i taget, annars blir det för mycket förändring på en gång.

Svar på tråden Hur ska jag bryta mina dåliga matvanor?