• Themis

Vad kan detta vara för "eksem"?

Jag var hos läkaren för att det kliade infernaliskt i hårbotten, fick med några droppar hem som jag skulle hålla på med.

Upptäckte dagen efter att jag hade pinfullt med löss som sonen dragit hem från skolan...! Det hade den läkaren ingen aning om hur man kollade efter, uppenbarligen, jag sa t.o.m. till människan att jag misstänkte löss! Men jag hade aldrig det som barn så jag visste inte hur det kändes.

När jag var liten fick jag å andra sidan skabb när jag hängde med en kompis som var hästtjej till stallet. Då låg jag i badet i några timmar med bara ansiktet ovanför och vi bytte alla lakan och tvättade alla kläder, sen gick det över. Har man överkänslig hud så kan betten se jobbiga ut och så klåda och klia på det så kan det nog bli som ovan. Eller vägglöss som någon skrev.

Men se till att ta er till en HUD-läkare nu och inte en allmänklant på vårdcentralen. Vissa kan som sagt kan inte se skillnad mellan löss och eksem och en stjärna försökte skriva ut antibiotika till mig när jag hade snabbsänka 12.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Themis

Ska tillägga att jag har haft överkänslighetsreaktion mot tvättmedelsrester också, det var fruktansvärt. Helkroppsreaktion med nässelutslag så man måste hålla fast sig om armarna och bara skakar för att det kliar så förfärligt.

Jag fick tvätta alla kläder dubbelt i en månad, först med tvättmedel och sedan utan, för att det skulle lägga sig. Och ta antihistaminer hela tiden för att dämpa hudens reaktion.

Om ni tror att det kan vara det så börja i så fall med att tvätta om hans rena kläder med bara vatten. Sval/kall dusch innan läggdags lindrar och lugnar ner, medan för varm inomhustemp och tjocka täcken gör en för varm och irriterar huden. Lär barnet att sova utan kläder så han inte svettas på natten och löser ut tvättmedelsrester ur textilen.

Sköljmedel ska man för övrigt aldrig använda, det är ett djävulens påfund för hudkänsliga och uselt för miljön dessutom.

• Themis
    Inga bekymmer skrev 2017-02-11 23:05:03 följande:
    Bett från vägglöss ser inte ut så. De sitter vanligen på rad och är inte så utspridda, mer som prickar liknande myggbett.
    Allkså...mina myggbett kan som värst vara 5 cm i diameter ibland.

Känns inte som om många fattar vad det innebär att leva med atopisk hud.
  • Themis
    Mandelbloms skrev 2017-02-15 13:37:06 följande:

Atarax är som någon tidigare har skrivit en antihistamin. Den är inte en antidepressiv medicin. Den kan skrivas ut mot ångest, då den precis som andra antihistaminer, kan göra att man blir trött och det kan hjälpa mot ångest. Antihistamin hjälper till att lugna kroppen när den reagerar mot något och den kan även ta bort klådan. Av vad jag kan se på bilderna så ser det ut som läkarna tidigare sagt, att det är känslig hud (atopisk hud). Våran son som är tre år har haft jätteproblem med det sen födseln och vi har fått smörja honom dagligen med mjukgörande eller kortisonkräm, och hans "utslag" ser ut så, eller ännu värre.

Jag fick enbart diagnosen atopisk hud, hade svåra eksem och fick klass 3 kortisonsalvor och mååånga pumpflaskor med mjukgörande utskrivna i åtta års tid, vilket i princip förstörde mina tonår.

När jag själv hade gått klart min naturvetarutbildning så kunde jag marschera in till läkare och kräva rätt test för då visste jag att jag var överkänslig mot två vanliga konserveringsämnen som även förekommer naturligt. Ta bort de två ur kosten så har jag INGA eksem, behöver inga krämer alls och mina övriga allergier halverades i styrka. Dessutom förvärrade en del av krämerna eksemet då de också innehöll bensoesyra (E202).

Men sånt får man tyvärr ingen hjälp med av vården, inte ens av hud- eller allergiläkare på universitetssjukhus och inte ens om man har begärt kostutredning flera gånger- jag blev nekad tre gånger för att jag bara kunde säga att jag begrep att det hade med kosten att göra, men inte exakt vad jag misstänkte.

Till alla med svåra eksem vill jag säga: För dagbok över vad som äts, tvättmedel, schampoo, undvik en massa smink och skönhetskrämer och sök mönster i hur eksemet beter sig.

Den som vill kan testa med SABAR-kost och sedan lägga till livsmedel efter hand, och se om det ger ledtrådar till vad som får din hud att flippa ur:

alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/16448/Dietist%20SABAR_kost.pdf?a=false&guest=true

Mer utförligt här:

docplayer.se/3172343-Nutritionsparm-region-skane.html

Det kan finnas saker som du kan åtgärda och som ger dig en betydligt bättre tillvaro.
Svar på tråden Vad kan detta vara för "eksem"?