• Cecese

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 09:41:16 följande:
    Fast att gå från relativt täta kontakter till sporadiska är ändå just en stor förlust för mitt barn. Men visst, klart att relationen med kusinerna behålls i viss form. Kan också köpa att det mer ligger på mig då det är kusiner på min sida.

Med vänner när man är i 10-årsåldern är det annorlunda. Att behålla vänskapsrelationer när man ses en gång kanske var tredje månad är inte lätt. Särskilt inte när det handlar om de närmaste vännerna som man tidigare såg varje helg. Här är det inte heller så att jag har någon relation till föräldrarna till barnen och således handlar det inte om kontakter i mitt nätverk.

Pappan har inga kontakter alls i sitt nätverk och barnet är över huvudtaget inte med kompisar på pappans helger och jag upplever ett mycket större tryck på våra helger tillsammans nu. Men visst, allt för pappans umgänge med barnet. Hur det funkar för barnet hos mamman är ovidkommande tydligen.
    Hur kan umgänget med vännerna gå från varje helg till var 3e månad bara för att barnet är borta varannan helg? Om barnet umgicks med vännerna varje helg förut så kan dom väl umgås varannan helg nu istället. Det är ju jättebra att pappan äntligen tagit upp umgänget med barnet och om de bara träffas varannan helg är det inte konstigt att pappan vill få tid med barnet utan att fara runt till en massa personer just då. 
  • Cecese

Alltså jag förstår inte. Barnet är 10 år, har han/hon något problem som gör att det är omöjligt att ta kontakt med kompisar utan att föräldrarna hjälper till. Jag har barnen varannan vecka och varken jag eller pappan ser till att barnen håller kontakt med sina vänner. Om dom vill leka så säger dom det och går eller cyklar till kompisar. 

Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer