• Anonym (G)

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 09:41:16 följande:
    Fast att gå från relativt täta kontakter till sporadiska är ändå just en stor förlust för mitt barn. Men visst, klart att relationen med kusinerna behålls i viss form. Kan också köpa att det mer ligger på mig då det är kusiner på min sida.

Med vänner när man är i 10-årsåldern är det annorlunda. Att behålla vänskapsrelationer när man ses en gång kanske var tredje månad är inte lätt. Särskilt inte när det handlar om de närmaste vännerna som man tidigare såg varje helg. Här är det inte heller så att jag har någon relation till föräldrarna till barnen och således handlar det inte om kontakter i mitt nätverk.

Pappan har inga kontakter alls i sitt nätverk och barnet är över huvudtaget inte med kompisar på pappans helger och jag upplever ett mycket större tryck på våra helger tillsammans nu. Men visst, allt för pappans umgänge med barnet. Hur det funkar för barnet hos mamman är ovidkommande tydligen.
    Så konstigt. Barnet är 10 år. Självklart kan barnet hålla kontakt med sina släktingar på andra sätt än att bara träffas på helger. Skype, telefon t ex.

Hur kan det ändras från varje helg till var trejde månad när det gäller kompisar? Om barnet kunde träffa kompisar varje helg innan kan det ju träffa kompisar varann helg nu. 

Vad gör du och barnet på helgerna som gör att ni inte kan umgås med andra? Och varför hann ni umgås så ofta innan?
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 09:47:34 följande:
    Det är klart att jag är glad över att barnet har ett regelbundet umgänge med sin pappa. Samtidigt så ger detta också mig oändligt mycket mer stress just på grund av att jag är den som ska göra lika mycket på hälften av tiden. Men har förstått att det är oväsentligt hur barnet har det med mamman bara umgänget funkar hos pappan.

Du skriver att varannan helg räcker. Det blir ju inte varannan helg om jag inte klipper kontakten med ett par av nämnda. Eller menar du att vi ska välja mellan de nära vänner och kusiner?
    Men det finns ju lov och långhelger också. Och ju större barnet blir så tillkommer ju tiden efter skolan också. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 07:58:14 följande:

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

Mina tankar är att du och barnet kan ha kvalitetstid på kvällarna.

Och barnet kan skaffa kompisar i skolan, känns mycket märkligt att barnet inte har kompisar i skolan som hen kan leka med efter skolan.

När det gäller bästa kompisen så kan de ju leka på helgerna när barnet är hos dig. Bjud hem  fredagkväll med övernattning och lek halva lördagen. Nästa gång tvärtom, ditt barn är hos bästa kompisen. 

Då får du tid att göra det du antagligen gör på kvällarna, eftersom du och ditt barn inte har någon tid att umgås på kvällarna.

Jag får intrycket av att du inte är lösningsorienterad, utan pappan ska lösa dina problem. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:20:00 följande:
    Du kan förstås tycka vad du vill men det fungerar inte då vi har ganska speciella omständigheter som jag inte vill dra här då jag föredrar att vara anonym.

Omständigheter som pappan varit med och skapat men som han nu lämnat över till bara mig.

Du får så klart också ha vilket intryck du vill men på vilket sätt tycker du att pappan bidrar till att främja BARNETS behov av sina nära vänner och kvalitetstid med sin mamma? Det ENDA behov pappan tillgodoser är barnets behov av sin pappa. Ett väldigt viktigt behov att tillgodose men inte det enda. Det finns även fler syskon och så vidare att ta hänsyn till. Men ska man gå efter familjeliv så är det en enda sak som ska tas hänsyn till och det är barnets umgänge med pappan och att det är så bekvämt som möjligt för just pappan.
    Han bidrar inte. Om det kan man tycka vad man vill. Men du kan inte bestämma över honom. Du bestämmer över tiden du har barnet. Inte hans tid. 

Ditt sätt att lösa problemet är? Jag vet inte, eftersom du redan pratat med pappan och han går dig inte tillmötes. Då ligger lösningen hos dig. Har du ingen lösning, så får det vara som det är. 

Du har fortfarande inte berättat hur ni förr kunde ha umgänge med andra varje helg, men nu bara någon gång var trejde månad. Det enda som skiljer är att ert gemensamma barn inte är hos dig varann helg. Att 10-åringen är hos dig varje kväll i veckan kan inte vara så betungande att du inte orkar träffa folk på helgerna. De speciella omständigheterna fanns innan också, och ändå kunde ni umgås en massa då. 

Har barnet inga kompisar i skolan?
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:29:33 följande:

Vill tillägga att det alltså är barnet som uttrycker behov av mer tid med kompisar och kvalitetstid med mig. Men barnet vill träffa sin pappa också. Så jag vill lösa situationen på bästa sätt, inte ta bort barnets pappa som vissa verkar tro. Men barnet vill inte prata med sin pappa och han pratar inte med mig...

Detta är inte din första tråd här. 

Du får ju förklara för barnet hur det ligger, varför barnet inte kan få allt det vill, eftersom ni är skilda. 

Tycker du ska hjälpa barnet att skaffa kompisar där ni bor, så barnet kan leka med andra efter skolan. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 12:03:16 följande:
    Ok, fine det hade jag löst. Om pappan DELAT ANSVARET för kompisrelationer som rimligtvis är något som ligger på båda föräldrarna. Eller du kanske tycker att även det är något som ligger på bara den ena föräldern?
    Spelar det någon roll vad vi tycker? Kan vi påverka pappan?

Du måste förhålla dig till hur det är, inte hur du tycker det borde vara.
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2017-02-11 13:42:13 följande:
    Men problemet är väl att de inte bor så nära kompisarna så att de kan gå eller cykla och pappan är inte villig att skjutsa?
    Fast barnet gör ju inte när hen är hos mamman heller. Varken på vardagar eller helger. 
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2017-02-11 14:18:22 följande:
    Vad gör inte barnet hos mamman heller?
    Fråga TS. Jag vet inte.
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2017-02-11 14:21:36 följande:
    Haha va? Du skrev att barnet "inte gör det hos mamman heller" vad är "det" du syftar på?
    Läste lite fort.

Men om du läser inlägget jag svarade på så ser du vad det handlar om.
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2017-02-11 14:21:36 följande:
    Haha va? Du skrev att barnet "inte gör det hos mamman heller" vad är "det" du syftar på?
    Det var ju du som skrev inlägget jag svarade på, så du borde ju ha koll på vad du själv skriver...
  • Anonym (G)
    Anonym (:P) skrev 2017-02-12 20:44:23 följande:
    Tycker du får onödigt mycket påhopp TS. Det är ju ditt barn som faktiskt vill träffa sina vänner. Pappan får väl ta sitt ansvar och se till att hans barn får träffa sina vänner.
    Tack, så många inlägg och äntligen kom lösningen. Ringer du pappan och meddelar att han får ta mer ansvar?
Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer