• Brumma

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

Ja det är rimligt att andra relationer kommer i skymundan till förmån för en bättre relation med sin förälder.

Ja, det är rimligt att du, som har mer tid med barnet, lägger en del av tiden på att upprätthålla de relationer du anser är viktiga för barnet. Kusinerna är på din sida av släkten - där känns det faktiskt ganska orimligt att begära att pappan skall ha en del i umgänget med dem... Kompisar - ja, det är på sitt sätt viktigt men har man enbart vh så har man INGEN övrig tid. Fyra kvällar i månaden. Två heldagar i månaden.. Och två förmiddagar/dagar därtill..

Försök öka tiden till vv istället så blir det mer naturligt att barnet träffar vänner även på pappans tid.

• Brumma
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 10:05:18 följande:

Fast vänta lite. Visst träffar jag barnet mer och oftare i och med att barnet bor hos mig. Men pratar vi kvalitetstid att mysa och göra roliga saker på så har jag ju MINDRE tid än pappan. För på våra lediga dagar ska även kompisbiten in big time eftersom den inte finns hos pappan. Har barnet ingen rätt till kvalitetstid med sin mamma för att det finns hos pappan?

Du skriver också att era dagar minskat just för att vännerna blivit viktigare. Det är ju precis det jag ser är behovet. Ändå säger du att det är fel det ni själva har gjort? Har givetvis försökt prata med pappan så att barnet skulle kunna träffa sina vänner även på pappans helger men får ingen respons.

Det stämmer att du har lika mkt helg som pappan. Eller lika lite.

Men - du har barnet 24 kvällar i månaden och pappan fyra. Du ser inte skillnaden? Pappan kamske känner (fullt förståeligt) att de EXTREMT få dagarna de har tillsammans behöver de tillsammans. Inte minska dem än mer genom att barnet är borta hela lördagarna hos vänner (vilket skulle innebära att de inte har EN ENDA dag tillsammans på hela månaden..
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2017-02-12 12:13:49 följande:

Håller faktiskt med dig lite om hur många anser det ska vara här på familjeliv. Pappor kan bete sig hur dom vill och skit i sina barn, men ändrar dom sig helt huxflux och vill ha umgänge, ja då ska mamman (och den nya familjen om det finns en sån) ändra hela sitt liv och göra allt för att pappan ska få det så bra som möjligt.

Snarare för att barnet skall få det så bra som möjligt... Det är liksom hela poängen ;)
  • Brumma
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-13 07:21:15 följande:

Fast du förstår inte. Det finns av olika anledning (som ÄVEN pappan var med och skapade men nu inte tar ansvar för) inte möjlighet för barnet att leka på vardagarna. Du får tro det om du vill eller inte men det finns möjlighet till lek endast på helgerna. Förutom i skolan då. Det är 8 dagar i månaden varav vi har 4 var men jag sköter allt.

Pappan har släkt som han inte bryr sig om ifall barnet träffar. Barnet har aldrig träffat sina kusiner eller faster på den sidan till exempel. Vilket jag verkligen hade önskat att barnet gjort och att pappan tog sig tid till det. Det gjorde han dock inte när vi levde tillsammans heller och han hade möjlighet när som helst.

Ja, ni har fyra dagar på ervar att sköta ANDRA relationer än er egen (till barnet ). Men du och barnet har 24-26 dagar i månaden på att underhålla ER relation. Pappan och barnet har inte ens fyra.. (två heldagar per månad, två eftermiddag/kväll samt två förmiddagar/dagar).

Det känns som om du inte förstår skillnaden där faktiskt..
  • Brumma
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-13 08:27:38 följande:

Har du levt som ensamstående heltidsarbetande förälder med restid på 1,5 timma till och från jobbet någon gång? Tvivlar på det för det känns inte som att du förstår hur lite tid det finns att umgås på vardagarna.

Nej.

Men jag har levt med ett barn vh. Och vet hur lite tid DET är att umgås på.

Hur du än vrider på det är det inte lika mkt tid som om man har barnet boende hos sig. ÄVEN om man är ensamstående och arbetar heltid.
  • Brumma
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-13 09:18:38 följande:

Så klart. För olika mycket ansvar räknas inte. Som om du skulle jobba halvtid med en arbetsuppgift som tog motsvarande 25 % i tid och den som jobbade heltid hade arbetsuppgifter som tog 125 % i tid. Det vore förstås helt galet orättvist att lägga ytterligare 25 % på den som jobbar så lite som halvtid. *ironi*

Man får prioritera sin tid med familj likaväl som man prioriterar sitt arbete.

Har man två hela dagar i månaden så prioriterar man väl fullt naturligt att träffa sitt barn de dagarna och inte skicka iväg barnet till sitt ex släktingar eller vänner till barnet som barnet kanske skulle kunna träffa mer sällan..
Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer