• Anonym (Enavoss)

IQ+ : hur står ni ut?

Är väldigt nyfiken på vilka coping-strategier ni som är betydligt intelligentare än genomsnittet utvecklat för att klara vardagen?

Jag har själv alltid föreställt mig att allt skulle bli bättre med stigande ålder och erfarenhet; att otåligheten skulle mildras och de hårda kanterna slipas av. Så är dock icke fallet. Får allt svårare att stå ut med att behöva förklara allt från grunden, eller, ännu värre: tvingas lyssna på en förklaring när jag för länge sen begripit precis vad det handlar om.

Behöver hjälp. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden IQ+ : hur står ni ut?
  • Muffins2017
    Anonym (Enavoss) skrev 2017-02-11 11:21:12 följande:

Jag uppfyller inga kriterier för narcissistisk personlighetsstörning, tvärtom, men har en dokumenterat hög intelligens. Hoppades på att få svar från andra med liknande begåvningsprofil/handikapp (för det är förbannelse).

Men jag hade väntat mig inlägg som detta. Du kan inte svara på mina frågor, jag vände mig inte till dig. Be gone.

Jag har också mycket hög intelligens och kan förstå vad du menar. Men vissa saker som har sagts i den här tråden låter mer som narcissism än intelligens. Eller autistiska drag. Visserligen kan dessa 3 faktorer samexistera.
  • fornminne
    Anonym (Enavoss) skrev 2017-02-11 14:00:46 följande:
    Jag vet. Ingenstans har jag talat om att ändra på min omgivning - detta är helt mitt problem. Jag ville höra hur andra i liknande situation löst det (men utan att tro att jag ska kunna applicera dessa lösningar på mig själv, alla är olika, att få ta del av andras erfarenheter däremot är värdefullt).

Stort tack för din input! Tar det till mig. Ska absolut i högre grad försöka undvika att anpassa mig i situationer där det kanske inte är helt nödvändigt. Vet att jag ofta är för foglig. Är väldigt känslig för andra människors sinnesstämning och avskyr att göra någon ledsen.

Vet att mitt tålamod är dåligt; det hade det förmodligen varit oavsett fattningsförmåga. Försöker jobba på det.
    Varsågod!

Tänk också på att det tar onödig energi att anpassa dig mer än du behöver. Är du väldigt känslig för andra människors sinnesstämning och avskyr att göra någon ledsen, låter det som att du även har högt EQ. Du kanske är lite för snäll? Även om det givetvis är bra att vara lyhörd och flexibel.

Den energi du nu lägger på att vara foglig och inte såra, skulle du kunna lägga på dig själv och att må bra istället, vilket jag tror skulle ge dig större tålamod i situationer där du MÅSTE kunna samarbeta och kompromissa. 
  • Anonym (Enavoss)
    Anonym (beenthere) skrev 2017-02-11 12:03:08 följande:

Känner igen mycket av det du beskriver och även din frustration. Tyvärr har jag ingen bra strategi att hantera dessa situationer och har dessvärre börjat undvika sociala sammanhang för att slippa reta mig på omständliga och tröga personer. Och när jag inte orkar hålla skenet uppe uppfattas jag som sur och tvär. 

Men jag retar mig än mer på när chefer, politiker och journalister babblar på utan tillstymmelse till intelligens och stringens i det de säger. De har en position där de borde veta och ffa kunna bättre och det stör mig.

Detta. Min chef är klok men det finns i dagsläget inte en enda politiker som inte borde skämmas. Journalisterna tänker jag inte ens bevärdiga med ett ord. Samtliga bidrar till att hålla frustrationsnivån konstant förhöjd.

Politik är ett område som jag måste undvika helt. Jag klarar inte av känslostyrda människor, inkapabla till konsekvensanalys. Inte alls.
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Trötter) skrev 2017-02-11 14:04:17 följande:

Nu vet jag inte om du avsåg att svara mig eller TS då det inte framgår av ditt inlägg.

Definitionen av intelligens (som du verkar likställa med IQ) har varierat över tid men det torde ju vara tämligen vedertaget att problemlösning är en av de aktiviteter där man excellerar givet ett högt IQ. Det är här jag finner hela diskussionen roande. TS tillhör, enligt egen utsago, den mentala eliten och bör därigenom vara den som är bäst lämpad att lösa sitt eget problem. Därför förvånar det mig att han lägger tid på att skriva en tråd på FL, där normalbegåvade troligtvis är överrepresenterade, för att få råd kring hur han ska lösa sitt problem.

Eller så har jag helt fel och Mensas medlemmar har en hög närvaro här.

Det var till ts :) jag vet mycket väl vad IQ är.
  • Anonym (Enavoss)
    Muffins2017 skrev 2017-02-11 14:07:39 följande:

Jag har också mycket hög intelligens och kan förstå vad du menar. Men vissa saker som har sagts i den här tråden låter mer som narcissism än intelligens. Eller autistiska drag. Visserligen kan dessa 3 faktorer samexistera.

Du säger det. Vilka då? Det är ett faktum att jag fattar snabbare än de flesta jag träffar - samtidigt som jag förstås är medveten om mina kunskapsluckor, men det eller andra delar av min personlighet hör egentligen till saken. Jag startade (i frustration, medges) en tråd för att höra hur andra människor som upplever sig fatta snabbare än sin omgivning gör för att hantera just detta (och undvika frustration). Fokus alltså inte primärt på mig, utan dem.

Av denna trådstart med synnerligen begränsad information drar du alltså slutsatsen narcissist/autist.

Du verkar inte särskilt begåvad.
  • Anonym (Enavoss)
    Anonym (Trötter) skrev 2017-02-11 14:04:17 följande:

Nu vet jag inte om du avsåg att svara mig eller TS då det inte framgår av ditt inlägg.

Definitionen av intelligens (som du verkar likställa med IQ) har varierat över tid men det torde ju vara tämligen vedertaget att problemlösning är en av de aktiviteter där man excellerar givet ett högt IQ. Det är här jag finner hela diskussionen roande. TS tillhör, enligt egen utsago, den mentala eliten och bör därigenom vara den som är bäst lämpad att lösa sitt eget problem. Därför förvånar det mig att han lägger tid på att skriva en tråd på FL, där normalbegåvade troligtvis är överrepresenterade, för att få råd kring hur han ska lösa sitt problem.

Eller så har jag helt fel och Mensas medlemmar har en hög närvaro här.

Jag tror inte att någon ska kunna lösa mitt problem. Jag vet vill veta hur andra har löst sina. Du borde förstå skillnaden.
  • Muffins2017
    Anonym (Enavoss) skrev 2017-02-11 14:24:10 följande:

Du säger det. Vilka då? Det är ett faktum att jag fattar snabbare än de flesta jag träffar - samtidigt som jag förstås är medveten om mina kunskapsluckor, men det eller andra delar av min personlighet hör egentligen till saken. Jag startade (i frustration, medges) en tråd för att höra hur andra människor som upplever sig fatta snabbare än sin omgivning gör för att hantera just detta (och undvika frustration). Fokus alltså inte primärt på mig, utan dem.

Av denna trådstart med synnerligen begränsad information drar du alltså slutsatsen narcissist/autist.

Du verkar inte särskilt begåvad.

Fan var gullig du är *asg*
  • Anonym (Enavoss)
    Muffins2017 skrev 2017-02-11 14:32:20 följande:

Fan var gullig du är *asg*

Hobbydiagnoser och härskartekniker. Mår du dåligt över något?

Annars är jag väldigt tacksam för alla svar. Uppskattas stort.
  • i-o

Slutar följa tråden nu, känner att jag tappar momentum av att dryfta nonsens.

Ska sova istället och generera lite neurogenes.

• Anonym (Normalsmart)
    Anonym (Enavoss) skrev 2017-02-11 13:18:20 följande:
    Hade du sagt allt detta till mig när vi träffades i ett social sammanhang, så hade jag nickat och hummat och verkat vänligt intresserad.

Men nu är det ett nätforum, och jag tänker svara ärligt och hoppas att jag inte förolämpar dig: ovan text var en blandning av självklarheter (naturligtvis är intelligens, bildning och personlighetstyp olika saker) och dina personliga värderingar. Jag delar inte helt dina värderingar (anser t ex människor mer värda än djur). I övrigt håller jag med.
    Det framgick kanske inte av min text, men även jag delar din frustration. Men jag återkommer alltid till mitt resonemang (ja, det var kanske onödigt lågt och skitnödigt - tar absolut inte det som en förolämpning. Det var nog snarare jag som underskattade dig).

I alla fall kommer jag ofta (tyvärr) fram till att människor, trots intelligens, utbildning och erfarenhet för helt orimligt omständliga resonemang och ofta är frustrerande ineffektiva. Detta gör mig T O K I G. Jag orkar inte vänta in människor som tjatar om självklarheter (haha paradoxen i att jag nyss gjorde det, men som sagt, jag underskattade dig.) Jag blir också ofta besviken då en människa "på papper" uppfattas intelligent, men sedan visar sig vara allmänt trög. En förklädd idiot. 

Jag har utåt ett grymt tålamod. Inuti kokar jag ofta, jag skulle dock inte ge utlopp för det professionellt. Har tränat mig genom åren och valt att vara en lugn och trygg kollega.

Hur jag hanterar det? Jag bytte jobb för ett år sedan då jag inte stod ut med ineffektiva och menlösa möten och diskussioner. Sökte mig till en arbetsplats med högre utbildningskrav och höga krav rent "vettighetsmässigt". Resultat? Bättre, absolut. Bra? Nej. Har en vän som ligger på väldigt jämn nivå, vi brukar rasa och kräkas ur oss frustration tillsammans. Vet inte hur jag skulle orka annars. 
Svar på tråden IQ+ : hur står ni ut?