• Äldre 11 Feb 11:04
    3787 visningar
    19 svar
    19
    3787

    Era tankar om bolån och renovering

    Jag och sambon har hittat en lägenhet i en stad där bostadsmarknaden är ganska hetsig. Nu undrar jag hur ni hade tänkt i följande situation;

    Marknadsvärde 3 050 000 kr

    Försäljningspris 2 900 000 kr

    Uppskattade renoveringskostnader (nytt badrum, nytt kök): 350 000 kr

    Gemensamt sparade pengar till kontantinsats: 400 000 kr

    Förväntad vinst för försäljning av befintlig lägenhet: 200 000 kr

    Frågan är om ni hade kört eller struntat i denna lägenhet? Vår befintliga lägenhet kommer att säljas först efter att vi köpt en ny eftersom vi inte vill riskera att stå utan boende. Hade ni lånat till renovering direkt och gjort allt på en gång, lånat och renoverat efterhand, eller sparat i något år och renoverat för egna pengar? Har ni någon aning om hur bankerna ser på det?

    (vi har ansökt om lånelöfte men inte fått svar än så vet inte hur banken tänker)

  • Svar på tråden Era tankar om bolån och renovering
  • Äldre 11 Feb 11:27
    #1

    Hade köpt lägenheten och sparat och gjort renoveringen vartefter det finns pengar. 300.000 är i min värld lite pengar när det kommer till renovering så det hade vi här hemma sparat ihop. Visst att det tar lite längre tid men skulle inte vilja låna för att renovera.

  • Äldre 11 Feb 11:59
    #2

    Jag funderar varför det verkar vara någon naturlag som gör att vissa bara måste ha nytt kök och nytt badrum för att kunna bo i en lägenhet/hus? Ofta till en kostnad långt över sin nettoårsinkomst.

    Är det instagram som ställer till det?


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Feb 12:42
    #3
    Studentpappa skrev 2017-02-11 11:59:18 följande:

    Jag funderar varför det verkar vara någon naturlag som gör att vissa bara måste ha nytt kök och nytt badrum för att kunna bo i en lägenhet/hus? Ofta till en kostnad långt över sin nettoårsinkomst.

    Är det instagram som ställer till det?


    I det område jag bor är det mer regel än undantag att nyinflyttade renoverar egentligen hela huset. Men det är till största delen därför att man aldrig flyttar härifrån, man dör här när man väl flyttat hit (alternativt flyttar till ett vårdhem). Husen är byggda på 70-talet och alla husen här har bara haft max tre ägare och de flesta har bott här sedan allt var nybyggt. Det innebär ju att alla hus som säljs här egentligen aldrig har renoverats tidigare och jag kan faktiskt förstå (och vet) att man inte tycker att det är så hemtrevligt att ta en dusch i ett badrum som är 40-år gammalt där det enda som gjorts är en handikappsanpassning eller använda en 20-år gammal energibov till spis.

    Vi hör till ovanligheten och har renoverat allt eftersom då förra ägaren faktiskt gjorde en upprustning på 90-talet (förutom stora badrummet då det är fortfarande brunt, blommigt 70-tal vilket gör att det aldrig används). Det enda vi gjorde när vi flyttade in var att måla om och byta lister. Vi koncentrerade oss istället på sådana där riktigt tråkiga saker som fasaden, nya takrännor, takbyte etc direkt när vi flyttade in. Och det var inte helt billigt det heller kan jag tala om.
  • Äldre 11 Feb 12:54
    #4
    Studentpappa skrev 2017-02-11 11:59:18 följande:

    Jag funderar varför det verkar vara någon naturlag som gör att vissa bara måste ha nytt kök och nytt badrum för att kunna bo i en lägenhet/hus? Ofta till en kostnad långt över sin nettoårsinkomst.

    Är det instagram som ställer till det?


    Enkelt sätt att höja värdet.
  • Äldre 11 Feb 13:01
    #5
    gahadas skrev 2017-02-11 12:54:05 följande:

    Enkelt sätt att höja värdet.


    Vad vinner man på det om du inte har topplån? Den renoveringen är ju inte värd en spänn innan du sålt huset och antagligen inte den dagen man säljer heller.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Feb 13:07
    #6
    Studentpappa skrev 2017-02-11 11:59:18 följande:

    Jag funderar varför det verkar vara någon naturlag som gör att vissa bara måste ha nytt kök och nytt badrum för att kunna bo i en lägenhet/hus? Ofta till en kostnad långt över sin nettoårsinkomst.

    Är det instagram som ställer till det?


    Varför vänta med ett badrum som är i behov av renovering?
  • Äldre 11 Feb 13:13
    #7
    Noname00 skrev 2017-02-11 13:07:32 följande:
    Varför vänta med ett badrum som är i behov av renovering?
    Det är väl mer frågan om vad folk i allmänhet har för uppfattning om när ett badrum egentligen är i behov av renovering...
  • Äldre 11 Feb 13:19
    #8
    Monchichier skrev 2017-02-11 13:13:25 följande:
    Det är väl mer frågan om vad folk i allmänhet har för uppfattning om när ett badrum egentligen är i behov av renovering...
    Exakt, sen har du pengarna så visst. Men de flesta lånar ju ett par årslöner bara för att badrummet ska duga. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Feb 13:19
    #9
    Studentpappa skrev 2017-02-11 13:01:18 följande:
    Vad vinner man på det om du inte har topplån? Den renoveringen är ju inte värd en spänn innan du sålt huset och antagligen inte den dagen man säljer heller.
    Skojar du eller? Varför skulle jag behöva ett topplån för att tjäna på att renovera?
    Jag har sålt två lägenheter hittills. Ena renoverade jag både kök och badrum och i den andra badrummet 

    = några hundra tusen i vinst och finare rum under tiden man bor där.

    Har man ett hus där man tänkt bo livet ut så är det ju väldigt trevligt att ha det fräscht.
  • Äldre 11 Feb 13:24
    #10
    Studentpappa skrev 2017-02-11 13:19:44 följande:

    Exakt, sen har du pengarna så visst. Men de flesta lånar ju ett par årslöner bara för att badrummet ska duga. 


    Men de flesta tar ju också med renoveringskostnaderna i kalkylen när de lägger bud på huset...
  • Äldre 11 Feb 13:26
    #11
    gahadas skrev 2017-02-11 13:19:55 följande:
    Skojar du eller? Varför skulle jag behöva ett topplån för att tjäna på att renovera?
    Jag har sålt två lägenheter hittills. Ena renoverade jag både kök och badrum och i den andra badrummet 

    = några hundra tusen i vinst och finare rum under tiden man bor där.

    Har man ett hus där man tänkt bo livet ut så är det ju väldigt trevligt att ha det fräscht.
    Har du topplån kan du renovera och få lägre ränta iom en ny värdering. De flesta säljer inte ett hus innan en renovering är omodern. Lägenheter är det väl högre omsättning på, speciellt de första man har i livet så där är väl läget annorlunda. 

    Ska du bo där livet ut har du tid att vänta och fundera på vad du vill ha, samt kanske till och med spara till det. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Feb 13:30
    #12
    Studentpappa skrev 2017-02-11 13:26:15 följande:
    Har du topplån kan du renovera och få lägre ränta iom en ny värdering. De flesta säljer inte ett hus innan en renovering är omodern. Lägenheter är det väl högre omsättning på, speciellt de första man har i livet så där är väl läget annorlunda. 

    Ska du bo där livet ut har du tid att vänta och fundera på vad du vill ha, samt kanske till och med spara till det. 
    Det kan du ju få även utan topplån då du kan få mindre amorering pga belåningsgraden sjunker iomed omvärdering.
  • Äldre 11 Feb 13:38
    #13
    Noname00 skrev 2017-02-11 13:30:49 följande:
    Det kan du ju få även utan topplån då du kan få mindre amorering pga belåningsgraden sjunker iomed omvärdering.
    Är att amortera mindre något att sträva efter? 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Feb 13:42
    #14
    Studentpappa skrev 2017-02-11 13:38:49 följande:
    Är att amortera mindre något att sträva efter? 
    Ja för vissa så kan det vara det ja.
  • Äldre 11 Feb 16:05
    #15
    Studentpappa skrev 2017-02-11 13:26:15 följande:
    Har du topplån kan du renovera och få lägre ränta iom en ny värdering. De flesta säljer inte ett hus innan en renovering är omodern. Lägenheter är det väl högre omsättning på, speciellt de första man har i livet så där är väl läget annorlunda. 

    Ska du bo där livet ut har du tid att vänta och fundera på vad du vill ha, samt kanske till och med spara till det. 
    Du har rätt... ska nog fan flytta in i en knarkarkvart nu
  • Äldre 11 Feb 19:30
    #16

    Varför måste man leva med ett slitet kök , anses det fult att renovera?

  • Äldre 11 Feb 19:51
    #17
    Noname00 skrev 2017-02-11 19:30:45 följande:

    Varför måste man leva med ett slitet kök , anses det fult att renovera?


    Nej, jag antar att normen är att låna det som går och renovera. Det är väl därför vi är så högt belånade i Sverige.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Feb 20:13
    #18
    Studentpappa skrev 2017-02-11 19:51:21 följande:
    Nej, jag antar att normen är att låna det som går och renovera. Det är väl därför vi är så högt belånade i Sverige.
    Vad är det för fel med att låna till renovering förutsatt att man kan betala?
  • Äldre 12 Feb 07:50
    #19

    Jag skulle spara pengar och renovera i takt med att renoveringskontot ökar. Däremot så måste jag fråga angående försäljningspris och marknadspris, har ni blivit erbjudna att köpa lägenheten billigare av någon anledning eller är det utgångspris du menar med försäljningspris?

Svar på tråden Era tankar om bolån och renovering