• Viimsan

Biverkningar av prostafen

Är gravid i vecka 10 med andra barnet och har sedan några veckor tillbaka tagit prostafen mot illamåendet. Problemet är nu att jag tycker jag mår väldigt mycket sämre när jag tagit tabletten? Inte bara trött och dåsig som de varnar för på förpackningen, utan även yrsel och mer illamående? Kikade i fass och både yrsel och illamående står med som biverkningar... Tror inte jag vågar ta nå mer Prostafen. Tog prostafen i princip dagligen förra graviditeten och tyckte inte alls att jag mådde så här. Någon mer som känt mer illamående av prostafen?

• Svar på tråden Biverkningar av prostafen
  • Fnollet

Är det postafen du menar? Om du mår sämre av tabletterna ska du givetvis inte ta dem något mera. Har du möjlighet att gå till någon läkare och be dem skriva ut lergigan istället?

• HippHipp

Det finns flera olika mediciner mot illamående, gå till en läkare så får du testa igenom vad som funkar för dig. Postafen har ju också den biverkningen att man blir väldigt trött. Jag har nog provat alla illamåendemediciner som finns och de kunde kännas väldigt olika. Tillslut hittade jag en som fungerar. Du kanske inte kan prova alla eftersom du är gravid, men några fler finns det säkert.

• Viimsan
    Fnollet skrev 2017-02-11 14:05:20 följande:

Är det postafen du menar? Om du mår sämre av tabletterna ska du givetvis inte ta dem något mera. Har du möjlighet att gå till någon läkare och be dem skriva ut lergigan istället?

Japp postafen är det kanske. Nej kommer nog inte ta fler, lite onödigt när de gör mer skada än nytta. Lite underligt bara när jag tog dem hela förra graviditeten utan problem. Lergigan har jag inte provat men ska till bm nästa vecka så kanske jag kan få tag på en läkare efter det
  • Viimsan
    HippHipp skrev 2017-02-11 15:56:22 följande:

Det finns flera olika mediciner mot illamående, gå till en läkare så får du testa igenom vad som funkar för dig. Postafen har ju också den biverkningen att man blir väldigt trött. Jag har nog provat alla illamåendemediciner som finns och de kunde kännas väldigt olika. Tillslut hittade jag en som fungerar. Du kanske inte kan prova alla eftersom du är gravid, men några fler finns det säkert.

Lergigan eller lergigan Comp som nämndes i förra inlägget är väl det som rekommenderas vid graviditet förutom postafen.

Ondansetron och primperan brukar vi använda på jobbet men tror inte de rekommenderas när man är gravid... Men ska höra lite med barnmorskan vad hon tror om lergigan..
  • HippHipp
    Viimsan skrev 2017-02-11 17:19:56 följande:

Lergigan eller lergigan Comp som nämndes i förra inlägget är väl det som rekommenderas vid graviditet förutom postafen.

Ondansetron och primperan brukar vi använda på jobbet men tror inte de rekommenderas när man är gravid... Men ska höra lite med barnmorskan vad hon tror om lergigan..

Primperan är det som funkar på mig. Men jag är inte gravid, jag har en hjärntumör som sitter på balansen.
Svar på tråden Biverkningar av prostafen