• Cross83

    Vilken tid på morgonen ger ni era barn Ritalin/Concerta?

    Hej

    Min son på 10 år har ADHD och påbörjade förra veckan medicinering.

    Startade med Concerta, men han somnade inte förrän kl 02:00 på morgonen, så läkaren tog då bort den. Han fick den kl 6:30 på morgonen. I övrigt mådde han bra på den (inga andra biverkningar alltså) och kände sig lugnare.

    Jag undrade då om han kunde få Ritalin istället då den ska verka kortare tid och det kanske skulle bli lättare att sova. Det vägrade läkaren då hon menar att vi ger den för tidigt på morgonen för att den ska fungera hela dagen.

    Men när ger ni andra era barn adhd medicin? Jobbar alla så att ni kan ge medicin precis när skolan startar kl 8?

    Istället skrev hon ut Strattera som vi ska ge på kvällen. Visste inget om den, men nu när jag läst på så tänker jag inte ge den. Har även hört mig för och många är väldigt förvånade över att läkaren valde att skriva ut det så fort då det finns flera andra mediciner man i normalfallet skriver ut innan just Strattera.

    Blir också räddare och räddare för Strattera ju mer jag läser om den. Vågar inte ge mitt barn det!

  • Svar på tråden Vilken tid på morgonen ger ni era barn Ritalin/Concerta?
  • MammAmma

    Min dotter, som är i samma ålder, medicinerar med korttidsverkande Ritalin sedan augusti, hon tar det vid 7.30 innan hon åker till skolan. Tyvärr slutar den ju verka redan vid runt lunch, så antingen kommer vi bli tvungna att lägga till en lunchdos eller byta till långtidsverkande.

    Jag är lite förvånad över att han fick Concerta på en gång, de brukar ju vilja börja med korttidsverkande Ritalin med barn. Samt att han inte fick melatonin utskrivet till kvällen, när han nu blev ordinerad Concerta.

    Strattera skulle jag aldrig i livet ta ens själv (har också adhd och medicinerar med Concerta), ännu mindre ge det till mitt barn! Min bästa vän fick fruktansvärda migränattacker av det och hennes syn försämrades och har fått använda glasögon sedan dess. Hennes syn blev inte bättre igen efter avbruten behandling.

  • mammatill6
    Cross83 skrev 2017-02-11 20:44:45 följande:

    Hej

    Min son på 10 år har ADHD och påbörjade förra veckan medicinering.

    Startade med Concerta, men han somnade inte förrän kl 02:00 på morgonen, så läkaren tog då bort den. Han fick den kl 6:30 på morgonen. I övrigt mådde han bra på den (inga andra biverkningar alltså) och kände sig lugnare.

    Jag undrade då om han kunde få Ritalin istället då den ska verka kortare tid och det kanske skulle bli lättare att sova. Det vägrade läkaren då hon menar att vi ger den för tidigt på morgonen för att den ska fungera hela dagen.

    Men när ger ni andra era barn adhd medicin? Jobbar alla så att ni kan ge medicin precis när skolan startar kl 8?

    Istället skrev hon ut Strattera som vi ska ge på kvällen. Visste inget om den, men nu när jag läst på så tänker jag inte ge den. Har även hört mig för och många är väldigt förvånade över att läkaren valde att skriva ut det så fort då det finns flera andra mediciner man i normalfallet skriver ut innan just Strattera.

    Blir också räddare och räddare för Strattera ju mer jag läser om den. Vågar inte ge mitt barn det!


    Varför inte strattera? har två barn med adhd. De började med concerta vilket va katastrof. De rasade så i vikt och fick humörsvängningar. Provat medikinet som inte funkat. Strattera har fungerat toppen. De mår bra, skolan funkar, aptiten är tillbaka.
  • Cross83
    Queennr1 skrev 2017-02-11 20:57:05 följande:

    Låter som ett märkligt beslut.


    Är det mitt beslut som är märkligt eller läkarens?
  • Anonym (gg)

    Min son får concerta, ger 6.30 på morgonen på vardagar. Lite senare på helgen. Fått Melatonin som han får på kvällarna om han har svårt och somna.

  • Cross83
    mammatill6 skrev 2017-02-11 21:07:44 följande:
    Varför inte strattera? har två barn med adhd. De började med concerta vilket va katastrof. De rasade så i vikt och fick humörsvängningar. Provat medikinet som inte funkat. Strattera har fungerat toppen. De mår bra, skolan funkar, aptiten är tillbaka.
    Läst så mycket rapporter om Strattera och det var ingen positiv läsning direkt.
    Jag vet ju inte om jag gör rätt i att inte ge min son det, men jag får bara en dålig magkänsla och hittar få positiva erfarenheter från föräldrar när jag söker på nätet. Det skrämmer mig att det är ett antidepp läkemedel med samma sammansättning som andra antidepp som man absolut inte får ge till barn.
    Sonens speciallärare berättade också att hennes son försökte ta livet av sig när han åt Strattera.

    Läkaren sa när vi var där första gången att Strattera inte är nåt förstahandsval på grund av biverkningarna, men ändå ger hon det nästan direkt ändå.

    Har läst massor om barn som får melatonin till kvällen för att kunna sova. Men det alternativet fick inte vi.

    Känner mig så kluven nu.
  • marek869

    Tänkte ge ett råd, googla på "substansen" i tex Concerta sedan " side effects" på Engelska, så kan man läsa mer om den. Googla alla mediciner, på så sätt. Mera information.

  • Cross83
    Anonym (A) skrev 2017-02-11 21:55:31 följande:

    Strattera "automoxetine" Reviews & Ratings at Drugs.com


    Tack. Bekräftade bara min magkänsla om Strattera.
  • Anonym (A)

    Det naturliga melatoninet, får du genom att "släcka ner" 2 Tim innan läggdags.

  • Cross83
    Anonym (A) skrev 2017-02-11 22:27:51 följande:

    Tack o lov, att du förstod. Adhd Does not Exist, Writes Dr. Richard Saul /Time.com.


    Håller inte riktigt med i Richard Sauls artikel. ADHD finns även om jag håller med om att samhället/skolan idag inte direkt hjälper dessa barn som det ser ut idag. Visst finns det mycket som skulle gå att göra utan medicin om förutsättningarna fanns.
  • Queennr1
    Cross83 skrev 2017-02-11 21:11:22 följande:

    Är det mitt beslut som är märkligt eller läkarens?


    Läkarens. Det är ju verkligen två helt olika mediciner.
Svar på tråden Vilken tid på morgonen ger ni era barn Ritalin/Concerta?