• Brommatjej

Orolig över att äta kött

Hej

Har en fråga angående hur ni gör när ni tillagar kött hemma. Tar ni temperaturen på köttet för att kolla att det nått 70 grader eller utgår ni bara att det är välstekt när det ser välstekt ut?

Åt hamburgare av nötfärs idag som verkligen såg välstekt ut men blir ändå nojig att det inte nått 70 grader.

Hur tänker ni andra gravida vid tillagning av kött?

• Svar på tråden Orolig över att äta kött
  • Any80
    Annelie 76 skrev 2017-02-11 21:09:16 följande:

Jag tänker inget särskilt. Gör som jag alltid gjort.

Samma här :)
  • Linnis92

Körde också på. Åt till och med medium stekt svensk oxfilé på nyårsafton, ungen kom ut utan två huvuden

• Brommatjej

Okej, skönt att höra. Känner mig väldigt lugn i graviditeten förutom när det kommer till kosten. Önskar att jag hade kunnat släppa det nu. Är i vecka 27.

• EpicNurse

Man kan äta mediumstekt oxkött när man är gravid! Vilt/fågel ska dock vara genomstekt!

• Carambolan

Är det en stor stek brukar jag köra med termometer, men mest för att inte råka översteka den. Allt annat går jag på magkänsla.

• Nyfikna72

Nötkött är väl inte särskilt drabbat på det viset? Då är det viktigare att steka gris och fågel riktigt.

• Snuttis2

Är nojig över mkt runt maten men faktiskt sällan köttet!

Jag ser till att det är välstekt o tar aldrig något som är rött eller rosa! Annars är jag mkt mer nojig över rengöringen av frukt och grönt då jag är livrädd för toxoplasma!

Arbetar med barn o vuxna med funktionshinder så jag har sett på nära håll vilka konsekvenser den infektionen kan få !

• Brommatjej

Oroar mig för både listeria och toxoplasma, tjatar på min sambo varje gång han lagar mat om att han måste skölja noggrant och se till att det är välstekt. Förstår inte att han inte blir galen då jag sagt detta tusen gånger men kan ändå inte låta bli på grund av oron.

Blir alltid nojig när jag är på restaurang och tänker på att de kanske inte sköljt grönsakerna tillräckligt eller att köttet inte är tillräckligt stekt trots att det ser välstekt ut.

• Höstaster
    Brommatjej skrev 2017-02-11 20:59:33 följande:

Hej

Har en fråga angående hur ni gör när ni tillagar kött hemma. Tar ni temperaturen på köttet för att kolla att det nått 70 grader eller utgår ni bara att det är välstekt när det ser välstekt ut?

Åt hamburgare av nötfärs idag som verkligen såg välstekt ut men blir ändå nojig att det inte nått 70 grader.

Hur tänker ni andra gravida vid tillagning av kött?

Det är väldigt ovanligt med toxoplasma i nötkött, har det dessutom varit fryst är det helt lugnt. Nötkött är lite rosa när det är 70 grader så ser det genomstekt ut är det definitivt det.
Svar på tråden Orolig över att äta kött