• Tinalin

Arg 8-åring

Min 8-åring är extremt arg på mig hela tiden. Vad jag än säger så skriker hon åt mig. Det blir absurdt till slut. Jag försöker att låta bli att höja rösten för då blir det ändå värrre. Men ibland blir jag oerhört provocerad och irriterad. Har försökt att vara bestämd men vänlig för att inte hela tiden hamna i konflikt. Men jag hittar inte vad som hjälper. Frågar jag varför hon är så arg så skriker hon jätte-argt att det är jag som är arg. Låter jag henne bara vara så kan hon titta på tv eller youtube i timmar utan stopp. Hon kan sitta i sin pappas knä och gosa med honom och vara jättelugn men om jag frågar eller säger något så skriker hon åt mig. Jag funderar mycket på hur jag ska hantera det. Jag försöker backa undan men jag vill samtidigt visa att jag finns där hela tiden. Några råd?

• Svar på tråden Arg 8-åring
  • Tilja

Hur stöttar din man dig och backar upp dig mot dottern? Jag tänker att han har en stor fördel i detta då hon är lugn med honom.

• Tinalin

Jag har precis bett honom prata med henne i lugn och ro så får vi se hur hon reagerar. Hittills så säger han till henne om hon beter sig illa mot mig eller någon annan men han är ju inte där hela tiden. Är det en bra dag så säger hon förlåt och det är lugnare en stund. Är det en dålig dag så skriker och gapar hon ännu mer tills någon tappar tålamodet helt på henne. Då kan hon ibland bryta ihop och gråta helt hysteriskt.

• Tilja

Hmm, kan du ge ett par konkreta exempel på vad hon säger när hon skriker och vad som hände innan och vad du sa innan och efter etc? Det är nog lättare att ge konkreta råd om man får en hum om vad orsaken till skrikandet är.

• Tinalin

Det behöver inte ha hänt något innan utan det kan komma helt oprovocerat, i alla fall känner jag så. Hon kan inleda dagen med att istället för att säga gomorron så skriker hon att hon vill vara ifred, att jag ska låta henne vara. Sen kan hon komma fram och säga: fy va fult du sjunger, va dåligt du dansar, vilken äcklig mat jag gör. Blir liksom svårt att bemöta det på ett konstruktivt sätt. Försöker säga att det inte är ok att säga så, att jag blir ledsen etc men då kan det komma t ex vem bryr sig mm. Hmm det här låter ju hemskt och det finns bättre stunder också. Men jag vill inte ha det klimatet hemma, jag är aldrig otrevlig på det sättet mot någon, skulle aldrig uttrycka mig på det sätter. Fattar inte vad det kommer ifrån. När hon är på gott humör så är hon dock supercharmig.

• Tilja

Har du satt dig ner med henne och pratat om det vid ett tillfälle då hon faktiskt är på gott humör?

• tundra

Sätter du gränser?
    Får det dåliga beteendet konsekvenser?
    Hur mycket skärmtid har hon i snitt på en dag?

• Zebrima

Om det är som du skriver att hon är direkt elak och ohyfsad i sina kommentarer mot dig, så måste din man gå ihop med dig och säga att så där pratar vi inte till andra i vår familj. Och att han får visa att han menar allvar då och inte sekunden efter låta henne sitta hos honom så att hon blir "tröstad".

Jag undrar om hon har bra kompisar, kommer den jargongen där ifrån?

Är det bara mot dig hon är så här?

• Fru Ve

Kanske ni ska ha villkor för skärmtid = bra uppförande. Om man skriker och svär/säger elaka saker så dras skärmtid av. Men då måste ni båda föräldrar vara överens om vad som gäller.

• SelmaI86

Har precis samma problem här hemma skillnaden är väl bara att jag har en pojke som fyller 8 i juni. Jag vet själv inte vad jag ska ta mig till ibland. Tror att problemet ligger i att det är barn med väldigt starka personligheter. Han har varit speciell redan från födseln. Han ser både äldre och är mognare än barn i hans ålder. Bäst i klassen och vill hela tiden ha nya utmaningar annars tröttnar han väldigt snabbt. Vi har tillåtit surfplattor och tv-spel obegränsat redan från start försöker hela tiden hitta sidor där han har nått och lära men sen en tid tillbaka spelar han mycket roblox. Detta har jag satt stopp för och han får bara spela det 1-2 timmar med införda spel dagar det har hjälpt jättemycket. Känner att just detta beteendet med att säga fula saker som sårar en och bli känslokall på nått sätt började då han började spela roblox. Kolla upp vad din tjej gör på paddan och sätt gränser. Då hon beter sig illa mot dig sätt upp regler och ta bort paddan några dagar som konsekvens och förklara att det blir straff helt enkelt. Min lugnar sig ganska snabbt och hittar på annat bygger lego mm.

jag vet att det känns helt hopplöst ibland, kan ju va så att dem går in i puberteten tidigare men tänk på att du inte är ensam. Du har säkert gjort allt för att hon ska få en bra uppfostran för det har jag och som du skriver har jag aldrig bettet mig själv så mot mina föräldrar eller någon annan. Acceptera att alla är olika och vi får hålla tummarna att det är en fas som ungarna går igenom. För just nu kan vi inte göra mer än prata med dem om vad som är rätt och fel och sätta gränser. Lycka till!

• Beya

Jag har också en kanske inte så arg, men väldigt irriterad 8-åring. Känns som om vad jag än säger så är det fel. Så frustrerande och inte alltid så lätt att bemöta på ett bra sett, vad nu ett bra sätt är?

• BlackStar

Till er stackars mammor som plågas så dant av era arga barn.. intressant o se hur jävla oskyldiga ni är o hur förskräckliga barnen är !

Jag var själv en riktigt arg pojke o spec emot min "mamma".

Jag garanterar att det inte är enbart taskigheter ifrån enbart 1 sida !

Så kommer era fattiga handlingar in o ska "sätta gränser" alltså, visa vem som har MAKT!

Det behöver inte bara vara öppna ord som ni förmedlar. Även fast att ni antagligen säger saker man inte säger till barn...NÄR INGEN HÖR Men även blickar, sarkastiska fnysningar o hårdhända händer. 

Ska ni Lösa problemen så stå för fan för vad ni oxå gör.. lek inte oskyldiga någonstans.. Låt mig gissa.. ni första 2 mammor.. ni är Pacifister oxå va ? 

Antagligen. Passa på o gnäll ni.. för ni är antagligen den sista generationen mammor som kommer undan med era fula äckliga beteenden !

Anledningen till att dottern är lugn med sin far TS är just för att han är väldigt lugn tillbaka, tar sig tid och lyssna och tar inte allt på blodigt allvar!

Säkert har ni drag av att vra Narcisstiska åsnor oxå men det har ni antagligen inte ens reflekterat över !

Fråga vad som är fel, utan att tillägga eran MAKT istället och våga ta kritiken och TA TILL ER DEN OCKSÅ! 

Så jävla genomskinligt sådant här börjar att bli .. tur ni har internet så ni kan gå o beklaga om hur synd det är om Er till varandra era åsnor !

Svar på tråden Arg 8-åring