• modsey

Hur mycket hjälp har ni i er vardag

Tänker på hämta från dagis

Köra till aktiviteter och liknade

Vi har äldre far o morföräldrar där bara en av dem är pigg nog att ta barnen.

Vi nyttjar det bara när han frågar själv eller när det kniper. Ex köra till en sport i veckan när vi båda har sena möten

Sen har vi äldre syskon till de små som inte bor hemma men kan vara barnvakt i bland. Ex för en weekendresa maken o jag ska på utan barn där ett äkdre syskon kommer hit o bor med dem några dagar.

Har också mostrar fastrar far o morbröder i närheten där vi turas om att ta varandras barn på klämdagar o stängningsdagar samt vab. Kusiner som sover över hullet om buller olika dagar och en sjuk knatte är trygg även hos sin moster.

Är väldigt lyckligt lottade inser jag tacksamt!

I hemmet har vi städhjälp två gånger i månaden också

Hur har ni det med hjälp och stöttning?

Och ger ni av er tid till någon nära er?

• Svar på tråden Hur mycket hjälp har ni i er vardag
  • Jag är bara jag

Ingen alls. Har bara en farmor och hon är nästan 90. Mormor bor vansinnigt långt bort. Funderar på att annonsera/leta efter en "extramormor" som är yngre, friskare och tillgänglig.

• MammAmma

Har ingen som hjälper eller avlastar med något. Nu när jag och pappan äntligen har varannan vecka så gör det mig inget, men innan var det väldigt tufft emellanåt och jag gick in i väggen till slut. Har fyra barn.

Det är aldrig nån som brukar be mig, alla andra har föräldrar etc som gärna ställer upp, men skulle jag bli tillfrågad skulle jag hjälpa om jag hade möjlighet just då.

• modsey
    MammAmma skrev 2017-02-12 17:52:53 följande:

Har ingen som hjälper eller avlastar med något. Nu när jag och pappan äntligen har varannan vecka så gör det mig inget, men innan var det väldigt tufft emellanåt och jag gick in i väggen till slut. Har fyra barn.

Det är aldrig nån som brukar be mig, alla andra har föräldrar etc som gärna ställer upp, men skulle jag bli tillfrågad skulle jag hjälpa om jag hade möjlighet just då.

Jag är bara jag skrev 2017-02-12 17:51:22 följande:

Ingen alls. Har bara en farmor och hon är nästan 90. Mormor bor vansinnigt långt bort. Funderar på att annonsera/leta efter en "extramormor" som är yngre, friskare och tillgänglig.

En jobbarkompis till mig annonserade på förskolan om en extrafamilj att dela barnvakt med. De turades om att ha lediga ban hemma och konceptet utökades till att även blu barnvakt åt Varandra någon helg
  • Jag är bara jag
    modsey skrev 2017-02-12 17:55:29 följande:
    En jobbarkompis till mig annonserade på förskolan om en extrafamilj att dela barnvakt med. De turades om att ha lediga ban hemma och konceptet utökades till att även blu barnvakt åt Varandra någon helg
    Vår skrutt är liten bebis än så barnvakt skulle bara gälla oerhört korta stunder, men det vore bra att ha nån han kunde lära känna nu för framtida behov. Trevligt för egen del också!
  • Kasperina

Jag är ensam med två barn, ett på halvtid och ett på heltid, har städ var 4:e vecka, exet (pappa till äldsta) hjälper till att hämta lilla ibland på hans dagar om jag har något särskilt på jobbet. Han kan även ta båda över natten ibland om jag ska bort.
    Min mamma säger att hon gärna vill hjälpa till regelbundet men har så mycket annat att göra att det inte blir så ofta. Jag är mycket tacksam för de gånger hon kan
    Min pappa har tidigare kommit om jag blivit sjuk, men nu är min styvmor dålig så då funkar det inte. Som tur är har vi hittills varit hyfsat friska den här säsongen (peppar, peppar).

• Linnis92

Har ingen hjälp alls då våra familjer bor timmar bort.

Ingen släkt heller, i närheten. Å nej. Hjälper heller inte andra få vi har fullt upp med vårt egna.

Dock när vi träffar farmor och farfar 2-3 gånger om året får vi massor med hjälp.

• MammAmma
    modsey skrev 2017-02-12 17:55:29 följande:

Ja nu är mina två äldsta 15 och 13 år gamla, så de kan vara barnvakt till de yngre på 9 och 4 år ibland i nån timme, men aldrig över natten eller nåt. De flesta vill inte vara barnvakt till fyra kids helt enkelt, och det får man ju acceptera och respektera.
  • Carambolan

Vi brukar ha hjälp att hämta från förskola/skola ungefär 1-2 gånger i månaden. Aldrig på regelbunden basis utan de gånget mitt och mannens jobbschema kör ihop sig så frågar vi runt bland fastrar, mostrar och farföräldrar om någon kan hjälpa oss. Alla vill gärna men de bor så långt bort att det bara händer vid enstaka tillfällen, så vi är noga med att inte överutnyttja familjen.

• fluu

Vi har ett stort nätverk som ställer upp utan att blinka om det behövs. De barnvaktar de få gånger vi båda är upptagna och så någon gång där mellan för skojs skull. Annars ingen hjälp. När dottern var bebis gick dock min pappa ut med henne 1-2 gånger i veckan så att jag fick duscha och vila lite, men nu är dottern 5 år och hyfsat lätt att ha att göra med så ingen hjälp behövs.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Cillion

Om vi frågar i god tid kan morföräldrarna oftast komma hit och passa barn om det behövs (vardag som helg). Sån hjälp får vi kanske en gång i månaden. Annars har vi ingen hjälp.

Vi jobbar sextimmarsdagar så det funkar bra ändå.

Svar på tråden Hur mycket hjälp har ni i er vardag