• youmakemesmile

Magsjuka? Hur länge ska man vara hemma?

Hallå.

Åkte på någon form av magsjuka natten till i torsdags. Kräktes en gång på natten men va sen väldigt dålig i magen. 

Åt knappt någonting på hela fredagen och började lite smått i går igen att äta. Igår, samt idag var jag lös i magen vid ett toalettbesök. 

Hur länge ska man vara hemma? Är det fortfarande symtom på magsjukan eller beror det på att jag inte ätit något/väldigt lite? Kan jag jobba på tisdag morgon eller borde jag vara hemma då också? Bestämde mig för att vara hemma i morgon. 

Mvh Malin 

• Svar på tråden Magsjuka? Hur länge ska man vara hemma?
  • Lena

Är du lös i magen och har dålig aptit i morgon med är du hemma tisdag.

• youmakemesmile
    Lena skrev 2017-02-12 20:05:51 följande:

Är du lös i magen och har dålig aptit i morgon med är du hemma tisdag.

Jo, så tänkte jag också. Aptiten är redan på gång tillbaka. Äter nästa som vanligt. Det jag känner som ett problem är att man måste friskskriva sig redan innan klockan tolv dagen innan man ska vara tillbaka. Så tänk om jag är dålig på kvällen i morgon igen ? 
  • blomman 2

Vi har följt råden att vara hemma 48 timmar EFTER att magen och aptiten är normal efter vinterkräksjukan. Då är man säker på att inte smitta andra.

• Joo3221414

Man ska vara hemma 48 timmar efter senaste symptomet så som spya, lös mage, feber osv.

• youmakemesmile

Har alltid också hört 48 timmar. Och mamma som jobbar på dagis säger att de har den tiden också. Hos oss sa min chef på senaste personalmötet att det gäller 24 timmar. Dock kommer jag hålla på 48 timmar då jag jobbar inom vården. 

Hur länge är det vanligt att magsjuka håller på? 

• Lollan1

Minst 48 timmar från senaste symptom gäller. Det gäller ALLA symptom, inte bara illamående, kräkningar eller diarré. ALLA symptom innefattar trötthet/matthet, smärta i mage, feber, allmänt ont i kroppen, osv.

• Solstråle0001

Fast det är väl skillnad på att vara lös i magen en gång och att ha diarré? Så är det ju för barn!

• Solstråle0001
    Solstråle0001 skrev 2017-02-13 19:18:17 följande:

Fast det är väl skillnad på att vara lös i magen en gång och att ha diarré? Så är det ju för barn!

Eller jag menar att barn kan vara lösa i magen ett tag efter en magsjuka!
  • youmakemesmile
    Solstråle0001 skrev 2017-02-13 19:18:17 följande:

Jo, det är skillnad. Är lös i magen varje gång jag behöver uträtta de behoven. Men inte så att jag springer på toa flera gånger.

Valde att vara hemma i morgon också, sen är jag tredagars ledig så då hinner jag kurera mig ordentligt innan nästa arbetspass. Så jag inte smittar de gamla om jag fortfarande skulle bära på smittan.
  • holidodi

72 timmar efter att man har spytt sista gången.

• Solstråle0001
    holidodi skrev 2017-02-14 09:39:43 följande:

72 timmar efter att man har spytt sista gången.

Gäller även diarré!
  • Solstråle0001
    littlepixiegrl skrev 2017-02-14 19:31:01 följande:

48 timmar ska man vara symptomfri efter magsjuka, inte 72.

Tror vinterkräksjuka är 72. Inte ofta man tar prover direkt för att se. Lika bra att vara hemma 72 för säkerhets skull!
  • Cillisen
    youmakemesmile skrev 2017-02-12 20:37:17 följande:

Har alltid också hört 48 timmar. Och mamma som jobbar på dagis säger att de har den tiden också. Hos oss sa min chef på senaste personalmötet att det gäller 24 timmar. Dock kommer jag hålla på 48 timmar då jag jobbar inom vården. 

Hur länge är det vanligt att magsjuka håller på? 

Inom sjukvården är det 24 h, det har vi också. Lustigt när man arbetar med sjuka, nedsatta människor... Jag tänker som du och stannar hemma 48 h.
  • littlepixiegrl
    Cillisen skrev 2017-02-14 20:49:33 följande:

Inom sjukvården är det 24 h, det har vi också. Lustigt när man arbetar med sjuka, nedsatta människor... Jag tänker som du och stannar hemma 48 h.

Jag tror det är för att det gäller vuxna människor, som kan hålla god handhygien helt enkelt :)
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • littlepixiegrl

Enligt 1177 är det minst ett dygn efter sista symptomet som gäller för skola och arbete. För barn på förskola är det två dygn.

Man räknar med att barn efter förskoleåldern och vuxna kan hålla god handhygien och inte stoppar saker i munnen som småbarn. Kan finnas särskilda regler för den som tillagar och/eller hanterar mat, jobbar med barn under ett eller immunsupprimerade patienter. Då får man kolla med sin arbetsgivare.

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
Svar på tråden Magsjuka? Hur länge ska man vara hemma?