• Kimmen

olika mjuka blad på orkideer?

En tanke kom upp nu i kväll när jag vattnade mina Phalaenopsis . På en planta är bladen mjukare än på någon annan, tror inte att den var så mjuk i bladen när jag köpte den,kan jag har vattnat den fel eller är den normal? Den är grön och fin på bladen annars men den blommar inte...*det gör ingen än*..nån som vet?

• Svar på tråden olika mjuka blad på orkideer?
  • Mausiii

Phalenopis-blad kan sloka av flera skäl. Dels för att de fått för lite vatten, eller för att de fått för mycket vatten och rötterna mår dåligt. Oavsett, kan det var lämpligt att plantera om den till våren tillsammans med fuktig sphagum (riktig vitmossa - inte sk "adventsmossa") och grov orkidékompost. Det brukar läka lessna orkidéer rätt snabbt och nya rötter börja komma på ett par veckor.
    Vitmossa växer i fuktiga kärrmarker i granskogar.

www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htm

• Kimmen

måste man ha vitmossa till dom? jag köpte orkideejord i dag och planterade om en men jag hade ingen vitmossa till,ska man vattna orkideerna när man har planterat om dem?

• Mausiii

Nä, man måste inte ha vitmossa, men jag kan säga att resultatet blir himla mycket bättre...

• MissGullviva

Jag har också en fråga om orkideer, vet inte om vi kanske frågar samma sak, men provar iaf.... Vad är fel när bladen nästan ser lite "skrynkliga" (nästan som russin) Är de i behov av omplantering då? eller vad kan vara fel? Kan säga att de blommar jättefint och har blommat nästan hela tiden sedan jag köpte dem för ett år sedan!

• Mausiii

MissGullviva
    Nyköpta orkidéer behöver man i regel plantera om efter ett år, ibland redan tidigare. Vänta tills orkidén blommat klart, såvida du inte av någon anledning MÅSTE plantera om den tidigare. Plantera gärna med vitmossa (sphagum) i komposten, den gör så orkidén kontinuerligt får fukt utan att rötterna ruttnar och jag har märkt att sladdriga blad lättare kan "pumpa" upp sig om man har vitmossa i komposten. Den har liksom läkande effekt på orkidéer som inte mår toppen.

Även om en orkidé blommar fint och mycket, så kan det innebära att plantan inte mår så bra. Jag har tagit hand om massor av orkidéer de senaste par åren från min väninnas blombutik, orkidéer som inte längre kan säljas. Jag har som ett orkidésjukhus hemma nu, har inte plats för något annat än mina dryga 50 orkidéer...
    Senast för två veckor sedan planterade jag om en stackars orkidé som blommar för brinnande livet, men som inte har kvar några fräscha rötter. Alla var ruttna. Så nu får vi se om hon klarar sig eller inte...

Gällande omplantering, se länken några inlägg ovan.

• MissGullviva

Tack Mausiii för rådet! Jag ska verkligen ta tag i det ... vill verkligen njuta mer av dem... Tack!

Svar på tråden olika mjuka blad på orkideer?