• Anonym (Spyr)

Gravid och bara spyr. Hjälp!

Hej. Är i vecka 11+3 och har varit sjukskriven sen 1 februari. Började spy runt 27-28 januari och det håller i sig än.

Vissa dagar spyr jag 1 gång eller inget alls och andra dagar är det enda jag gör att spy. Idag tex har jag inte ens fått.behålla vatten innan jag spyr.

Just nu är jag så hungrig och orkeslös, är sängliggandes.

Har ni något tips på vad jag kan göra? Jag har fått lergigan och lergigan comp men inget funkar.

Är rädd att bli inlagd pga uttorkning

• Svar på tråden Gravid och bara spyr. Hjälp!
  • Anonym (Hmm)

Jag var illamående i början av min graviditet, men klarade mig från att kräkas.. Mycket pga envishet. Jag klarade inte av lukten i vår lägenhet då och kunde inte gå på toaletten alls utan att hålla för näsan.. Urk, det var tungt.

Men ingefära ska hjälpa mot illamående, ett kok på det. Sen att äta lite kex innan man stiger ur sängen. Ha dom liggandes där hela tiden.

Sen får du komma ihåg att det är övergående. Klen tröst, men det blir bättre.
    Försök undvika sådant som gör dig illamående så gått det går.

• Anonym (Linda)

Be om primperan, det får man på sjukhuset vid grav graviditetsillamående och be dom kolla upp så du inte har gallsten. Det kan ge en illamåendekänsla i solarplexus och göra så man inte kan äta och att man kräks

• KJJ

Fy vad hemskt och jag lider med dig!

Kontakta bm, kolla/googla upp Hyperemesis gravidarum. Jag hade detta mina båda graviditeter och det var fullkomligt vedervärdigt - men kändes bra att få ett namn på helvetet och kontakt m fler drabbade.

Du kan bli uttorkad väldigt snabbt, då behöver du komma under vård och få vätskedropp/vätske- + näringsdropp.

Jag fick primperan, lergigan comp samt esucos (licens) utskrivet. Medicinerade hela graviditeten. Sjukskrivning.

Två friska barn, normala födelsevikter trots att jag själv gick ned rätt mycket.

Jag kunde få ned nyponsoppa och banan. Piggelin, ibland. Någon gång popcorn (??). Frysväska vid sängen m piggelin. Ett tips jag fick från en annan drabbad.

All lycka till och hoppas innerligt att det släpper för dig snart. Det är så fruktansvärt!

Kramar/Karin

• KJJ

Kom på - att bli inlagd var gräsligt MEN, att bli "uppvätskad" ger lindring mot illamåendet! Ha förtröstan och frukta inte att bli inlagd, det kan hjälpa såå mycket. Som längst låg jag inlagd sju dagar m vätske och näringsdropp. Kräktes massor under tiden men kunde ändå slappna av eftersom jag inte behövde känna mig feberstressad över att torka ut.

• Femblirsex

Hade som ovan jag också vid två av mina grav..

Vid den ena hade jag en temos med citron te och saltiner vid sängen, ända som funka.. Och sallad dränkt i vinäger. Andra grav kunde jag bara äta persikor gröna druvor o kökbärstomater.. Så du får nog testa dig fram vad som funkar för dig.

Om jag åt lite av det innan jag ens lyfte huvudet från kudden när jag vaknade mådde jag bättre de dagarna (typ bara spydde 1-2 gånger)

Det är ett helvete!! Hoppas verkligen du hittar något som funkar.

O sök hjälp av bm :)

• Hoppsan Kerstin

Att bli inlagd med dropp, både socker- och saltlösning, och få lite starkare mediciner hjälpte mig när jag blev svag av att kräkas upp allt. Kroppen fick lite vila och styrka att "ta upp fajten igen". På sjukhuset fick jag tipset att ta Lergigan Comp innan jag ens går upp, och ligga kvar i sängen 30 min-1 timme efter det. Det har hjälpt för mig.

Kontakta bm eller sjukvården. Eller 1177, jag fick bra stöd där när jag undrade hur länge det var okej för bebisen att jag kräktes upp allt.

• Badskum

Jag fick komma in över dagen då och då och få någon påse dropp och sen hem på eftermiddagen.

Så du behöver inte bli inlagd, åk in i tid bara.

Efter droppet kunde jag alltid äta lite.

Annars kräktes jag upp vatten medan det fortfarande var kallt.

Lergigan comp och postafen hjälpte till sist

• Anonym (Spyr)

Det blev en tur till akuten igår. Fick 1 påse dropp. Ska tillbaka på fredag för att se över medicin och ev få mera dropp.

Idag känner jag mig bättre. Inte spytt något bara lite hulkningar. Alla dagar är så olika men jag hoppas jag kan få bli bra nu

Svar på tråden Gravid och bara spyr. Hjälp!