Inlägg från: Nymphaea |Visa alla inlägg
  • Nymphaea

Hjälp! Jag tål inte stark mat och min flickvän är indisk.

Jasmin Karlsson skrev 2017-02-13 21:18:21 följande:

Jag är också känslig för stark mat. Och gift med en nordafrikan. Hans släkt förstår att jag inte är van och lagar mild mat till mig när det bjuds. Det har hänt att jag fått stark mat som jag tyvärr inte kunnat äta upp. Man får vara så artig det går...

Säg som det är. Säg det till tjejen så kan hon säga det till sina föräldrar så kan du få en mild rätt. Indisk mat kan vara väldigt mild också, tex butter chicken. Mango lassi som brukar bjudas att dricka är frisk och dämpar starka smaker.

Eller biryani, eller korma (mandelbaserad sås, jättegod)... Och saag aloo (spenat och färskost). Finns massa supergod mat som inte är stark utan bara smakrik. Du har massor av god mat att upptäcka!
  • Nymphaea
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-13 21:18:21 följande:

Jag är också känslig för stark mat. Och gift med en nordafrikan. Hans släkt förstår att jag inte är van och lagar mild mat till mig när det bjuds. Det har hänt att jag fått stark mat som jag tyvärr inte kunnat äta upp. Man får vara så artig det går...

Säg som det är. Säg det till tjejen så kan hon säga det till sina föräldrar så kan du få en mild rätt. Indisk mat kan vara väldigt mild också, tex butter chicken. Mango lassi som brukar bjudas att dricka är frisk och dämpar starka smaker.

Nymphaea skrev 2017-02-13 23:14:36 följande:
    Eller biryani, eller korma (mandelbaserad sås, jättegod)... Och saag aloo (spenat och färskost). Finns massa supergod mat som inte är stark utan bara smakrik. Du har massor av god mat att upptäcka!
    "Du" i det här fallet --> TS, inte dig Jasmin Karlsson
  • Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-01 17:44:21 följande:

Men vet det finns än värre vindaloo än den jag hade.

Sedan finns ju phall (eller phaal) som inte är trevlig någonstans. Då har jag ändå aldrig träffat på en vindaloo som var för stark för min smak.
  • Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-02 17:59:44 följande:

Det är en del som tävlar om ha den starkaste, och dessa är sjuka i styrka.
    Och den jag åt, är det få som klarar av att äta, utom de som tränat och typ länder som Thailand.
    Thailändarna är sjuk på äta starkt.

Men dessa starka vindaloo är det typ par habanero och någon ghost eller liknande i styrka.
    Sen har jag aldrig ätit vindaloo i Sverige, utan bara London.
    Så kanske det är skillnad i grundstyrkan där mot Sverige.

Phall (eller phaal) innehåller just habanero (detta recept innehåller 6 st... www.indiacurry.com/chicken/chickenphallcurry.htm men har även sett recept med bird's eye chilli som är marginellt mildare), och jag fick känslan av att det skulle vara starkt bara för att vara starkt när jag åt den, men man tränar ju upp sin tolerans ju mer stark mat man äter så jag förstår att även phall har sina fans.

Phall är liksom Tikka Masala en rätt som har sitt ursprung i Storbritannien, inte Indien. Jag har nästan uteslutande ätit vindaloo i London då jag bodde där i flera år, här hemma lagar jag oftast curries själv då vår lokala restaurang inte är up to scratch
  • Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-03 17:30:26 följande:

Att en annan rätt är stark, utesluter liksom inte att vindaloo kan på vissa ställen vara överdrivet het.
    Verkar bara som du inte vet om att ett mindre antal restaurangen tävlar om att ha den starkaste vindaloo´n.

I England kan dom göra indisk mat, det går inte säga nått annat om.
    Har du hittat curryblad i Sverige(färska/frysta)?

Oj, då måste jag uttryckt mig klumpigt. Det enda jag sa var att jag inte träffat på en vindaloo som var för stark för min smak - och då har jag ätit en hel del vindaloo genom åren. Toleransen är ju också som bekant olika för olika människor, och olika tid.

Visst kan man ta vilket recept man vill - indiskt eller inte - och hotta upp det hur mycket man vill efter smak. Men vindaloo är känd som en "eldig, kryddstark rätt (men inte nödvändigtvis den starkaste)", medan phall är känd som "en av de starkaste curryrätterna som finns, till och med starkare än vindaloo". Men som sagt, det finns säkert restauranger som slänger i sex habaneros i en vindaloo också och fortfarande kallar det vindaloo...

Curryblad - endast torkade i Sverige tyvärr. Har köpt färska i USA och England och fryst dem själv dock. (Om du är riktigt desperat finns det några som levererar färska till Sverige också, men fraktkostnaden låg på typ 700kr sist jag kollade...)
  • Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-04 17:38:48 följande:

Tyvärr är torkade helt ointressant.

Jag lovar dig att det finns en del som vill göra den starkaste vindaloon
    Vad dom använder för chili är jag inte helt säker på, men det är en blandning vet jag när jag såg det.
    För mig en av dessa ställen var på Gordons "cooking along" eller vad det nu hette.
    Gordon tror jag spottade ut det, eller tog väldans lite, var rätt många år sedan jag såg detta.

Jag personligen skippar denna styrka, då jag är en periodare på stark mat.
    Så når jag aldrig till dessa superstarka saker.

Jag tog ett par skedar av min phall (servitörerna varnade för den när vi beställde, men som sagt hade jag inte mött mitt tak innan detta så jag var tvungen att prova) och sedan gick den bordet runt så alla fick prova. Alla tyckte den verkade vara någon slags gimmick avsedd att täppa igen truten på machofolk som ville ha det starkaste som fanns. För oss var den helt enkelt inte god. Kan tänka mig att de vindaloos du pratar om är av liknande styrka.

Kan tänka mig att någon med välutvecklade smaklökar (Gordon) har svårare för superstark mat? Tror smaklökarna blir lite avtrubbade under de perioder man klarar starkare mat (gissning dock)...
  • Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-04 19:21:31 följande:

Det är farligt och säga man gillar starkt och vandra in på en Indiskt ställe, eller andra länder med galet stark mat.
    Då risken är att man sitter där med nått som inte går få ner hur än man försöker.

Jag har vänner som säger de gillar starkt, men de har stora svårigheter för en normalstark jalapeño.
    En tycker peperoni på pizzan är jätte stark.
    Tråkigt att man inte kan få tag i dessa curryblad, frågat hur många ggr som helst på alla möjliga ställen.
    Kanske vi kan importera typ 15000 indier?
    Då får la vi färska såna blad Flört

Eller hur!! (Det fetade alltså.) Det är så olika.

Har funderat på att försöka få tag i frön till curryblad och odla själv (och även vissa chilifrukter) men har inte direkt gröna fingrar...
  • Nymphaea
    Currybladet skrev 2017-03-04 20:30:42 följande:

Om ni finns i Stockholm så har jag handlat färska curryblad på Taj Mahal Livs på kammakargatan tidigare. Har dock för mig att de inte alltid har haft inne, så det kanske kan vara bra idé att ringa först om man inte har vägarna förbi. Är osäker på om Himalaya Livs på vallhallavägen har haft eller ej, men skulle kunna vara en möjlighet.

Tack för tips! Undrar om de har något emot att skicka... (Bor närmare Göteborg.)
Svar på tråden Hjälp! Jag tål inte stark mat och min flickvän är indisk.