• Anonym (söker jobb)

Referenser: söker nytt jobb (andra sen examen)

Jag funderar på söka ett nytt jobb. Har varit drygt ett år på min nuvarande arbetsplats, där jag gjorde mitt exjobb. Tidigare referenser är så pass gamla (samt irrelevanta) att de inte är aktuella att ta med. 

Så hur gör man med referenserna? Jag vill ju inte att min avdelningschef ska veta att jag söker annat (inte riktigt än iaf). Ska man skriva nåt i stil med "referenser lämnas på begäran"? Prata med kollegor? 

Den potentielle arbetsgivaren kan ju lätt ringa min arbetsplats ändå eftersom anställningen kommer vara med i CV:et... Obestämd

• Svar på tråden Referenser: söker nytt jobb (andra sen examen)
  • Anonym (Hhvhh)

I den sitsen hade jag skrivit att referenser lämnas på begäran och lämnat en kollega som referens - som jag kan lita på är tyst. Såvida inte den nya arbetsgivaren kräver att det ska vara en chef som lämnar referenser.

• Anonym (Ellen)

Du behöver sällan ange referenser när du söker. Utan skriv i ansökan just "referenser lämnas på begäran".
    När vi rekryterar så begär vi inte in referenser förrän vi har tagit kandidaten vidare till en andra intervjuomgång. Så om vi träffar 6 pers i första omgången och bjuder in 3 av dem till omgång två så avslutar vi den intervjun med att fråga om referenser. Innan dess är det inte aktuellt.

Tänk dock på att referenter från tidigare anställningar kan vara relevanta ändå, även om du är i ett annat yrke nu. Ofta är man ju nyfiken på rent generella frågor kring din person, ditt sätt att angripa problem, ansvarsförmåga, utmaningar, vad du behöver i form av ledarskap etc. som inte alls rent praktiskt behöver vara knutna till arbetet i sig. Har man en kollega eller chef sen gammalt och någon mer aktuell i den roll som man söker jobb som, så kan det räcka bra.

• Anonym (söker jobb)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-02-14 15:11:05 följande:
    Du behöver sällan ange referenser när du söker. Utan skriv i ansökan just "referenser lämnas på begäran".
    När vi rekryterar så begär vi inte in referenser förrän vi har tagit kandidaten vidare till en andra intervjuomgång. Så om vi träffar 6 pers i första omgången och bjuder in 3 av dem till omgång två så avslutar vi den intervjun med att fråga om referenser. Innan dess är det inte aktuellt.

Tänk dock på att referenter från tidigare anställningar kan vara relevanta ändå, även om du är i ett annat yrke nu. Ofta är man ju nyfiken på rent generella frågor kring din person, ditt sätt att angripa problem, ansvarsförmåga, utmaningar, vad du behöver i form av ledarskap etc. som inte alls rent praktiskt behöver vara knutna till arbetet i sig. Har man en kollega eller chef sen gammalt och någon mer aktuell i den roll som man söker jobb som, så kan det räcka bra.
    Tack för svar.  
    Det är anställningar som avslutades för 13+ år sedan. Jag har varit sjukskriven, studerat länge och föräldraledig osv.. Finns sannolikt ingen kvar på de företagen som kommer ihåg mig. 

Men jag har en referens från ett förtroendeuppdrag, men det känns inte korrekt att i ett första skede enbart ange henne den här gången. Det skulle se lite märkligt ut, tror jag, att utesluta en referens från det relevanta jobbet. 
  • Anonym (söker jobb)

Anledningen att jag frågar om det här med referenser på begäran är att vänner har fått höra från "proffs" (jobbcoach, rekryterare) att man absolut inte ska skriva så nuförtiden.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (söker jobb) skrev 2017-02-19 18:28:46 följande:

Anledningen att jag frågar om det här med referenser på begäran är att vänner har fått höra från "proffs" (jobbcoach, rekryterare) att man absolut inte ska skriva så nuförtiden.

Intressant! Hur menar de att man ska skriva då?
  • Anonym (söker jobb)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-02-20 15:44:06 följande:
    Intressant! Hur menar de att man ska skriva då?
    Antagligen att man ska ange dem på en gång. Gissningsvis ger man rekryteraren en chans att ringa referens i förväg (slippa ta in nån "dålig" på intervju) eller allmänt få en bild av bakgrunden (två relevanta referenser från senare anställningar kanske smäller högre än en från korvkiosken för tio år sedan). 

Men jag vet inte. Obestämd Kanske ser ut som att man döljer nåt? Kanske varierar beroende på jobb/bransch också? 
  • Rödaskor

Jag söker nytt jobb också och har varit iväg på några intervjuer. På mitt cv står alltid att referens lämnas på begäran. På alla intervjuer jag har varit på så att de sagt vid första intervju att de inte kommer ringa några referenser än utan kommer meddela i förväg om det blir aktuellt.

De är medvetena om att det kan vara känsligt att söka nytt jobb. Jag har bett min chef vara referens, men jag har en bra chef som förstår att jag söker mig vidare plus att hen kommer ge mig ett rättvist betyg

• Anonym (Ellen)
    Anonym (söker jobb) skrev 2017-02-20 18:10:49 följande:
    Antagligen att man ska ange dem på en gång. Gissningsvis ger man rekryteraren en chans att ringa referens i förväg (slippa ta in nån "dålig" på intervju) eller allmänt få en bild av bakgrunden (två relevanta referenser från senare anställningar kanske smäller högre än en från korvkiosken för tio år sedan). 

Men jag vet inte. Obestämd Kanske ser ut som att man döljer nåt? Kanske varierar beroende på jobb/bransch också? 
    Då tänker vi lite tvärtom!
    Vi vill gärna träffa kandidaten innan vi börjar ringa referenser. Vederbörande måste få en chans att presentera sig själv före. Plus att vi alltid talar om att vi kommer att börja kontakta referenserna så att kandidaten kan meddela dem i förväg.
Svar på tråden Referenser: söker nytt jobb (andra sen examen)