Anonym (Ellen) skrev 2017-02-14 15:11:05 följande:
Du behöver sällan ange referenser när du söker. Utan skriv i ansökan just "referenser lämnas på begäran".
När vi rekryterar så begär vi inte in referenser förrän vi har tagit kandidaten vidare till en andra intervjuomgång. Så om vi träffar 6 pers i första omgången och bjuder in 3 av dem till omgång två så avslutar vi den intervjun med att fråga om referenser. Innan dess är det inte aktuellt.
Tänk dock på att referenter från tidigare anställningar kan vara relevanta ändå, även om du är i ett annat yrke nu. Ofta är man ju nyfiken på rent generella frågor kring din person, ditt sätt att angripa problem, ansvarsförmåga, utmaningar, vad du behöver i form av ledarskap etc. som inte alls rent praktiskt behöver vara knutna till arbetet i sig. Har man en kollega eller chef sen gammalt och någon mer aktuell i den roll som man söker jobb som, så kan det räcka bra.
Tack för svar.
Det är anställningar som avslutades för 13+ år sedan. Jag har varit sjukskriven, studerat länge och föräldraledig osv.. Finns sannolikt ingen kvar på de företagen som kommer ihåg mig.
Men jag har en referens från ett förtroendeuppdrag, men det känns inte korrekt att i ett första skede enbart ange henne den här gången. Det skulle se lite märkligt ut, tror jag, att utesluta en referens från det relevanta jobbet.