• Alexi

Är föräldrar helt oförmögna att styra sina barn så att barnen mår bra?

Ser ett inslag på Aktuellt om att oerhört många barn i åldern 13-15 år sover alldeles för lite. De lägger sig och somnar alldeles för sent framför allt på vardagarna. Vilket ju påverkar både hälsan och skolarbetet.

Förklaringen är ju förstås mobiler, framgick av reportaget (intervjuade ungdomar) och forskaren.

Hur kan så många föräldrar tillåta sina barn ligga med mobiler i sängen till 23-24 på kvällarna? Hur kan man göra så mot sina barn? Vad hände med föräldraansvaret?

• Svar på tråden Är föräldrar helt oförmögna att styra sina barn så att barnen mår bra?
  • BahHumbug

Många blir helt hysteriska om en förälder försöker ta mobilen från dem. Många i dag har utvecklat ett beroende och måste vara på sociala medier hela tiden. De måste veta allt om alla och låta alla veta allt om dem. Många kan inte stänga av sin mobil för att de är rädda för att inte vara anträffbar. Det finns bruk och missbruk av precis allting.

• Mascaraklumpar

Om det nu är så att att 50% av alla 15-åringar verkligen ligger med mobilerna till efter klockan 23 på natten (vilket var en ren spekulation, inget som framkommit i studien) så säger det ju inget om vad som är hönan och ägget. Det kan lika gärna vara så att man använder mobilen för att man inte kan sova som att man inte kan sova för att man använder mobilen.

Läser man studien så framgår det för övrigt att den största förändringen av den skillnad som presenterades skett mellan 1985-2005.

• Mascaraklumpar

Och om jag själv ska spekulera så tror jag att detta enorma sömnstyrande som föräldrar sysslar med idag är en bidragande orsak till problemet. Barnen blir så curlade med läggtider och sömnmetoder under hela barndomen att de inte klarar att ta eget ansvar när de börjar närma sig vuxen ålder och föräldrarna tvingas släppa lite på tyglarna.

Här har vi alltid kört med fria läggtider och det är sällan sonen inte får sitt sömnbehov tillgodosett.

• BahHumbug
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-13 23:38:56 följande:

Och om jag själv ska spekulera så tror jag att detta enorma sömnstyrande som föräldrar sysslar med idag är en bidragande orsak till problemet. Barnen blir så curlade med läggtider och sömnmetoder under hela barndomen att de inte klarar att ta eget ansvar när de börjar närma sig vuxen ålder och föräldrarna tvingas släppa lite på tyglarna.

Här har vi alltid kört med fria läggtider och det är sällan sonen inte får sitt sömnbehov tillgodosett.

Fria sömntider beror  mycket på hur barnen är som personer. Många som har fria läggtider har oftast barn som är vakna till både ett och två på nätterna. Och det medför att det blir en jobbig morgon för alla om barnen ska upp mellan sex och sju.
  • Anonym (Lampa)

Du kan bestämma när barnen ska lägga sig men inte när de ska somna. Jag hade alltid sovtider när jag var liten (och när jag var tonåring) men har alltid varit en nattmänniska och somnade aldrig direkt när jag la mig. Jag låg vaken i TIMMAR varje kväll och somnade sällan före kl. 01 trots att jag gick upp tidigt på mornarna. Timmarna från det att jag var tvungen att gå och lägga mig till dess att jag somnade var en plåga. Jag låg och vände och vred mig och läste böcker i hemlighet - hur pigg som helst. Hade jag haft en mobil då så hade jag definitivt hållit på med den också. Man kanske ska inse att det inte är så lätt för alla att somna "tidigt" på kvällarna även om man går upp tidigt, inte ens för barn och tonåringar.

• volvo142

Tror inte att alla föräldrar har koll på om sin 15åring. Ligger med mobilen heller, liksom ska dom ta den varje kväll? eller rycka upp dörren till rummet för att se om det är flippande på mobilen?

Tänkte det där med tillåta som TS säger liksom hur ska det upplevas att inte tillåtas? Tror man skapar en väldigt dålig kontakt med tonåringen om man är så på allt.

• sextiotalist
    BahHumbug skrev 2017-02-13 23:46:49 följande:

Fria sömntider beror  mycket på hur barnen är som personer. Många som har fria läggtider har oftast barn som är vakna till både ett och två på nätterna. Och det medför att det blir en jobbig morgon för alla om barnen ska upp mellan sex och sju.

Nej, de flesta jag känner har haft fria sömntider har barn som lägger sig i tid.
  • Alexi

Det där med att tillåta. I vår familj är det väldigt självklart att mobilen ligger i tvättstugan (på nedervåningen) på natten. Där har vi laddarna och där ska mobilen vara. Min man och jag ser det som självklart så det kommer vara självklart med barnens mobiler också.
    Mycket forskning visar ju hur negativt det kan påverka möjligheten att somna om man ligger med mobiler i sängen, att skärmen påverkar hjärnan.

Och om man inte kan somna så finns det annat man kan göra i sängen, som att läsa en bok. Mycket nyttigare för hjärnan så dags.

• Anonym (Nja)

Jag tror man ska vara lite försiktig med att klanka ner på andra föräldrar om man inte själv har tonåringar utan bara yngre barn...

• sextiotalist
    Alexi skrev 2017-02-14 06:36:28 följande:

Det där med att tillåta. I vår familj är det väldigt självklart att mobilen ligger i tvättstugan (på nedervåningen) på natten. Där har vi laddarna och där ska mobilen vara. Min man och jag ser det som självklart så det kommer vara självklart med barnens mobiler också.
    Mycket forskning visar ju hur negativt det kan påverka möjligheten att somna om man ligger med mobiler i sängen, att skärmen påverkar hjärnan.

Och om man inte kan somna så finns det annat man kan göra i sängen, som att läsa en bok. Mycket nyttigare för hjärnan så dags.

Inte här inte, eftersom larmen är i telefonen och jag tillhör de som tittar i telefonen innan jag lägger mig.
    Men nu är det inga problem hemma hos oss, jag sover gott om natten, sonen har alltid fixat sina läggtider bra.

Böcker har inte fungerat för mig, läser jag innan jag lägger mig, så sover jag sämre, bättre då att köra ett par patienser på telefonen.

Det viktigaste är inte att man ska göra på ett sätt, utan att man hittar det bästa sättet att somna på.
    Jag vill ha lite ljud och ljus när jag somnar, sambon ska ha mörkt och tyst. Är det mörkt och tyst så ligger jag och lyssnar efter ljud.
Svar på tråden Är föräldrar helt oförmögna att styra sina barn så att barnen mår bra?