Inlägg från: Aiphos1972 |Visa alla inlägg
  • Aiphos1972

Tips på kisslarm önskas!

Hej!
    Nu försöker sonen och jag återigen komma över hans sängvätning med larm. Har lånat ett på sjukhuset men det är ju helt hopplöst! Igår larmade det fem gånger fast sängen var torr, till sist tröttnade jag och stängde av det och så blev det ännu en blöt natt.
    Detta larm heter Wet Bell och består av en tunn metallduk som ska ligga under lakanet och är kopplat till en dosa. Känsligheten på larmet går att ställa in men uppenbarligen funkar det inte så bra för min son
    Så det jag främst undrar är om någon härinne köpt ett larm själv typ på nätet och om de var nöjda med det?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!
  • Aiphos1972

Tack för tipset om wet stop! Har funderat på att köpa det faktiskt.
    Har ni fått stopp på sängvätningen nu? Hur isåfall?
    Min son är snart 9 och båda han och jag är så trötta på detta. Vi har aldrig haft en torr natt, trots minirin.

• Aiphos1972

Ac 187
    Hur gammalt är ditt barn? Tjej eller kille?
    Min son blir 9 i år, och vi har kämpat med olika behandlingar sedan han var 5. Fast det har gått i perioder, ingenting har ju funkat och man orkar inte hur mycket som helst. Jag har nu beställt ett Wet Bell som jag betalar själv. Jag har provat två olika larm från sjukhuset och inget av de har fungerat bra, rent tekniskt. Här i vårt landsting betalar man vissa delar av larmet själv så det blir nog inte dyrare att köpa heller. 

• Aiphos1972

Min son sover också väldigt djupt, vi måste nog öva på detta med att vakna av larmet. Han använder normalt sett blöja, Liberos nr 8 och ändå rinner det över så det blir en fläck i sängen. Men vi får gratis sängskydd av sjukhuset. både engångs och sådana man kan tvätta.
    Under en period använde han inte blöja då vi körde en metod som gick ut på att han skulle känna att det var obehagligt att ligga i en blöt säng, och på så vis skulle han lära sig att inte kissa i sängen.
    Men som någon annan skrev i tråden, han rullade bara över till en torrare fläck och sov vidare
    Men nej tvätten är inte rolig, det blir ju även på täcken etc och lukten får jag aldrig ur helt. Men jag använder mycket sköjlmedel för att maskera den

• Aiphos1972

Hej alla!

Nu har nya larmet kommit men vi väntar med att testa till nästa vecka, jag måste samla på mig lite energi
    Men det känns motigt ändå, sonen vaknar ju inte själv av larm utan jag måste väcka honom. Dessutom har jag enormt svårt att slappna av och sova när jag bara ligger och väntar på larmet, på en tunn madrass på golvet dessutom  
    Såå jobbigt detta. Det är ju liksom inte bara sonens sängvätning jag ska ägna mig åt, jag har även ett heltidsjobb där jag börjar kl .7 och sedan 2 barn till som ska ha sitt. Jag är lite för gammal för att orka fungera på dagtid trots sömnlösa nätter.
    Tror ni att det finns någon möjlighet att få vabba eller vara sjukskriven på deltid ett par veckor?
    Då kunde vi båda gå hem efter skolan och vila för att orka nattpasset.
    Till dig som skrev ovan att om dina barn kissar på sig får de ha blöja, ja det finns inga bevis alls för att barn blir fortare torra om man tar bort blöjan. Så om det funkar för familjen  med blöja så är det bara att köra med det. Men min son (9 år ) vill gärna kunna sluta med blöja nu och jag tror även att han behöver hjälp, tex larm, för att sluta med nattkissandet. Vi har aldrig haft en torr natt....

• Aiphos1972

Han ska ta 2 minirin, jag vet inte om det går att öka? Jag tror att de är på 120 milligram.

• Aiphos1972

Nu har jag kollat medicindosen och det är 2x120 han har utskrivet, Men han har egentligen ingen brist på hormon så de hjälper inte så bra. När vi sover borta brukar han alltid ta medicin, då kan vi vara ganska säkra på att kisset inte rinner ut blöjan och förstör sängen. Hemma har han både blöja och madrasskydd.
    Men det som är så konstigt är att han dricker så lite, bara litegrann till måltiderna och inget alls däremellan...

• Aiphos1972
    nevermind skrev 2017-02-17 10:58:00 följande:
    Om han inte har någon brist på det hormonet finns väl ingen anledning att han ens tar tabletterna..?

Kan det vara knipet det är fel på?

Hur kissar han på dagen?
    Jo det är bra att ta dem när vi sover borta, de minskar mängden kiss och gör att han oftast klarar sig med bara blöja, vi vill ju inte förstöra andras sängar. Läkaren är helt ok med det. Nej han kissar inte ofta på dagen och det är nog roten till problemet för honom. Men jag jobbar 7-16 så han är mycket på fritids. Läkaren ska boka ett möte med skolan. 
  • Aiphos1972

Japp nu har vi provat larmet, det jag köpte på nätet. Det heter Wet Stop och kostade runt 700 kr. Det verkar funka bra, eller ja sonen vaknar ju inte, men jag gör det. Vi ska köra hårt tre veckor nu och se om det hjälper, om inte tar vi en paus tills i höst.
    Men vi har en ganska lång uppförsbacke: Sonen kissar på sig ett par gånger varje natt, han vaknar inte av larmet utan jag får sova hos honom, vakna av larmet och sedan väcka honom. Dessutom så tycker jag att det är så galet jobbigt att inte få sova. Jag kan inte slappna av varken när jag ligger och väntar på att det ska pipa eller efteråt... 
    Men vi får ge det en chans iallafall. Han blir ju inte yngre, och inte jag heller

• Aiphos1972

Nu har vi kört en vecka med Wet Stop, själva larmet fungerar bra, men det känns som att det kommer att bli en lång och jobbig process. I natt har han kissat på sig tre gånger, vid 12 och vid 3 löste larmet ut, Sedan tog jag bort larmet för jag trodde att han skulle klara sig till 6 när vi går upp. Men det var blött i sängen då.
    Fasen vad trött jag är på detta. Och han med naturligtvis. 
    Gäsp, suck, gäsp....

• Aiphos1972
    nevermind skrev 2017-02-28 07:55:06 följande:
    Det är vääääldigt mycket att kissa tre gånger på en natt...
    Ja jag vet! Det är galet, och ännu tokigare är det med tanke på att det är en kille som dricker lite. Max ett glas till måltiderna och sällan något därimellan. Just nu kör vi även med laktulos som ska lösa ev. förstoppning och minirin som koncentrerar urinen. Men vårt hopp står till larmet. Han är utredd medicinskt och de hittar inga fel. 
  • Aiphos1972
    anas998 skrev 2017-02-28 09:46:17 följande:

Så hade vi också. 3 gånger på en natt när han sov mellan 23 och 08... utan att dricka speciellt mycket och inget efter 20... man blir tokig på det.
    Vi har provat larmet i omgångar och det hjälpte sängen att inte bli blöt men kalsongerna blev givetvis blöta så vi körde med larmet ett tag även om det inte hjälpte bara för att slippa tvätta sängkläder. Men tyvärr så har både jag och mannen fått problem med pipanden. När en micro piper eller något annat så stannar hjärtat liksom lite. Så stoppa innan du känner att larmet sätter sig i huvudet på dig!

Anas har ni kollat om pojken har några fysiska fel? Han är ju ännu äldre än min.
    Vi har tagit urinprov för att utesluta diabetes, gjort ultraljud på blåsan och mätt flödet. Allt var normalt. Han har ingen brist på hormon som ju skulle kunna botas med minirin. Men han har ändå recept på minirin att tas vid behov eftersom det minskar mängden urin. Så vi har fått bra hjälp från sjukvården (fast de larm de lånar ut är riktigt dåliga) men vi kommer liksom ingen vart. Min son är frisk och så för övrigt, normalt utvecklad. 
  • Aiphos1972
    annananos skrev 2017-02-28 14:22:26 följande:

Jag förstår inte att ni orkar. bli väckt flera gånger varje natt tvätta flera par sängkläder allt detta extra jobb. sätt på blöjan igen och sov ut både för eran del och barnens.

jag säger inte att man inte skall prova dom hjälpmedel som finns. vi har också provat och vi blev tillslut hjälpta med hjälp av larm. för oss gick det fort och det kom framsteg på två tre nätter. hade det inte gjort det hade det blivit blöja igen.

säg till era barn att nu är jag trött på att vakna flera gånger varje natt nu är jag trött på att tvätta varje dag så nu får du sova med blöja en period, så provar vi igen när både du och jag har samlat ny kraft. det är jag som bestämmer och nu har jag bestämt så här. Det är bara du och jag som kommer veta om blöjorna och jag kommer hjälpa dig så att ingen annan får veta det, inte eventuella syskon inte pappan ja ingen om barnet vill ha det så.

Snälla tolka inte detta som elakt jag vet vad ni går igenom. men ibland måste man våga att gå ett steg tillbaka för att sedan orka komma två steg fram.

Men det löste sig alltså med larm till slut för er? Är det en kille eller tjej och hur gammal var barnet när det löste sig?
    Angående det du skriver att barn som kissar på sig ska ha blöja för allas skull: Hemma hos oss använder pojken normalt sett blöja och underlägg i sängen, men blöjan räcker inte till utan det blir blött ändå. Utan blöja kör vi i de perioder vi testar någon behandling. Nu provar vi larm (utan blöja) i tre veckor. Om det inte ger resultat blir det blöja igen och så testar vi i höst igen. Sonen kissar på sig flera gånger varje natt så att sova utan blöja går inte. Vi har testat det en period som behandling. Han skulle sova i kisset och märka att det var obekvämt och då sluta kissa. Det enda resultatet var att det luktade kiss på hela övervåningen :_(
  • Aiphos1972
    Ac187 skrev 2017-03-07 07:06:36 följande:

Hej, Hur går det för er? Hoppas det har kommit några framsteg.

Nja det går sådär. Nu har vi ett mönster när larmet går vid 12, han är då helt blöt och även om jag får med honom ut i badrummet vill han inte kissa. Han är trött, ledsen och liksom förvirrad. Så då byter vi kallingar och sätter dit larmet igen. Vid 03 larmar det och då brukar det bara ha kommit en mindre mängd. Jag får med honom till toan då och han pinkar lite. Sedan brukar det faktiskt vara torrt när vi går upp vid 6-tiden. Han tar även 2x120 gram Minirin och Laktulos.
    Men det känns väl som  att torra nätter är ganska långt borta. Lutar åt att vi kör en vecka till - som läkaren sagt att vi ska, sedan blir det nog blöja på något halvår till. tyvärr
  • Aiphos1972
    Mamma och syster skrev 2017-03-09 22:49:46 följande:

Hej!

Har ni provat att bära honom till toaletten vid 11-tiden så att han får kissa en extra gång? Det som kan fungera är att ta upp honom sovandes med dämpad belysning, och låta honom vakna till lite i famnen inne i badrummet och sedan sätta upp honom/hålla i honom på toaletten. Det har i alla fall fungerat för en vän som har liknande problem.

Nej det gör vi inte, enligt sjukvården måste han lära sig sin kropps signaler och antingen låta bli att kissa eller vakna och gå upp. Dessutom orkar jag inte bära honom. Han är en stor 9-åring som har sitt sovrum på övervåningen och vi har bara en toa som är på nedervåningen. Så det går inte rent praktiskt heller.
  • Aiphos1972

Yippi! Nu har vi haft tre torra nätter, och ett par med bara en olycka!
    Jag är så stolt och glad. Det verkar som om sonen inte sover lika djupt eftersom han är rädd för larmet, och då klarar han även av att hålla sig.
    Underbart! Och han är otroligt nöjd med sig själv också

Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!