• Anonym (Hjälp)

Utredning på soc nedlagd- väntar barn igen. Vad händer?

Hej!

För två år sedan kom en orosanmälan in på oss som familj till socialtjänsten. Förra året kom ytterligare en orosanmälan in.

Bägge två anonyma (men vi vet vem det är ändå...)

Smutskastning och ett försök att få mig och min man att skiljas....

Bägge utredningarna lades ner utan åtgärd. Dvs soc hittade inget att anmärka på.

Nu väntar vi barn igen, en liten är beräknad i sommar.

Ka soc gå in o bråka med oss igen, utan en anmälan? Alltså bara med tanke på att vi fått två anonyma anmälningar tidigare...?

Orkar och vill INTE gå igenom ytterligare en utredning, även om man inte har ngt att dölja så är det påfrestande!!

• Svar på tråden Utredning på soc nedlagd- väntar barn igen. Vad händer?
  • Bella 89

Nej, är den nedlagd så är den. Dessutom ser soc sällan allvarligt på anonyma allmälningar, mycket värre om de kommer från soc, eller för den delen någon som faktiskt har stake nog att stå upp för sina åsikter. Fortsätt vara en fantastisk föräldrer och njur av det nya barnet, soc skulle ändå aldrig lita på samma person som redan ljugit 2 gånger.

• Anonym (Soc.)

Hur skulle vi kunna veta att du är gravid eller får barn tänker du?

Inget händer om det inte kommer en ny anmälan såklart.

När du undrar om soc kan börja "bråka" med er så undrar jag om det var så du upplevde det i samband med de andra anmälningarna? Att soc bråkade?

• Anonym (Soc.)
    Bella 89 skrev 2017-02-14 12:06:54 följande:

Nej, är den nedlagd så är den. Dessutom ser soc sällan allvarligt på anonyma allmälningar, mycket värre om de kommer från soc, eller för den delen någon som faktiskt har stake nog att stå upp för sina åsikter. Fortsätt vara en fantastisk föräldrer och njur av det nya barnet, soc skulle ändå aldrig lita på samma person som redan ljugit 2 gånger.

Alla anmälningar anonyma eller ej tas på samma allva det kan jag garantera dig. Möjligheten till att anmäla anonymt finns av mycket goda skäl. Däremot är det svårare att utreda anonyma anmälningar och att värsta innehållet. Men det är inte samma sak som att vi tar anonyma anmälningar på mindre allvar.
  • Bibbidi
    Bella 89 skrev 2017-02-14 12:06:54 följande:

Låter konstigt att soc inte skulle ta en anmälan lika seriöst bara för att den är anonym.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-02-14 12:11:00 följande:

Hur skulle vi kunna veta att du är gravid eller får barn tänker du?

Inget händer om det inte kommer en ny anmälan såklart.

När du undrar om soc kan börja "bråka" med er så undrar jag om det var så du upplevde det i samband med de andra anmälningarna? Att soc bråkade?

Sjävklart menade jag inte att soc bråkade!

Det var fel ordval.

Förstår sjävklart varför soc utreder anmälningar.

Och ja, det har du ju helt rätt i - hur skulle soc få reda på att vi väntar barn igen..? Det har jag inte ens tänkt på... ????

Tack för svar!
  • Bella 89
    Anonym (Soc.) skrev 2017-02-14 12:13:11 följande:

Alla anmälningar anonyma eller ej tas på samma allva det kan jag garantera dig. Möjligheten till att anmäla anonymt finns av mycket goda skäl. Däremot är det svårare att utreda anonyma anmälningar och att värsta innehållet. Men det är inte samma sak som att vi tar anonyma anmälningar på mindre allvar.

Synd att ni inte är enhetligt överens om det inom socialtjänsten då. Har flera vänner inom den, varav ett par som tar hand om barn och de är alla överens, anonyma anmälningar skapar inte alls samma oro i dem. Dessutom är samma uppfattning vidspridd i sociala sammanhang. Men det var ju bra att i alla fall en socialtjänst i landet sköter jobbet ordentligt.
  • Anonym (Soc.)
    Bella 89 skrev 2017-02-14 12:21:24 följande:

Synd att ni inte är enhetligt överens om det inom socialtjänsten då. Har flera vänner inom den, varav ett par som tar hand om barn och de är alla överens, anonyma anmälningar skapar inte alls samma oro i dem. Dessutom är samma uppfattning vidspridd i sociala sammanhang. Men det var ju bra att i alla fall en socialtjänst i landet sköter jobbet ordentligt.

Det var ju fruktansvärt att höra att man resonerar så på vissa håll. Tjänstefel kan jag bara tycka.
Svar på tråden Utredning på soc nedlagd- väntar barn igen. Vad händer?