• Anonym (?!)

Vikt på 100cm runt naveln?

Mätte mig idag för att se hur stor jag egentligen är. Iaf så mätte jag 100cm runt naveln. Med en vikt på 79 kg så undrar jag om det är jättestort eller om det är hyfsat normalt med tanke på vikten?

Vad mäter ni som ligger runt 79 kg eller vad väger ni som mäter 100 cm?

Kanske ska nämna också att jag har en övervikt på 20 kg.

• Svar på tråden Vikt på 100cm runt naveln?
  • Anonym (Elise)

Jag har också ett midjemått på 100 precis. Jag väger 97 kg (och har en övervikt på 30 kg).

• Zadre

Huruvida det är stort eller ej gårinteriktigtattsvarapå. Det beror helt på hur mycket fett och muskler det handlar om samt hur lång man är.

• Anonym (Hepp)

Midjemåttet är väl viktigare än antalet kilo? När jag började träna minskade midjemåttet från 73 till 69 cm på två veckor, men jag gick inte ner i vikt. Jag tyckte att det kändes skumt men fick veta att det var midjemåttet som var det viktiga.

• Anonym (bmi)

Om jag förstått rätt så bör en kvinna inte ha ett midjemått på över 80 cm. Sen börjar det bli hälsofarligt. Men det beror väl på längt också. Är en kvinna 190 cm lång så har hon säkert ett högre midjemått. Det handlar om proportioner. Jag är 176 lång och har 70 i midjemått. Men har 21 i BMI så är det är nog ganska lagom.

• Anonym (jaa)

Om ni inte märkt det så frågar trådstartaren om mått runt naveln, inte midjan Glad

• Anonym (bmi)
    Anonym (jaa) skrev 2017-02-14 13:28:49 följande:
    Om ni inte märkt det så frågar trådstartaren om mått runt naveln, inte midjan Glad
    Det finns inga "navel"-mått som är rekommenderade. Det finns bara midjemått.
  • Anonym (Elise)
    Anonym (jaa) skrev 2017-02-14 13:28:49 följande:

Jag tog måttet över naveln, så jag har i alla fall följt hennes direktiv.
  • Anonym (?!)

Om jag nu ska ta midjemåttet så är det 10

cm mindre än vid naveln. Alltså 90 cm. Mätte nu även vid höfterna och det låg på 104 cm.

• Zadre
    Anonym (Hepp) skrev 2017-02-14 13:21:17 följande:

Midjemåttet är väl viktigare än antalet kilo? När jag började träna minskade midjemåttet från 73 till 69 cm på två veckor, men jag gick inte ner i vikt. Jag tyckte att det kändes skumt men fick veta att det var midjemåttet som var det viktiga.

Det är inte konstigt. Du började träna, byggde muskler och minskade i fettvikt. Och muskler "väger mer än fett" (har högre densitet). Därför kan man minska i cm samtidigt som man står still (eller tillochmed ökar) i vikt. Därför folk som vill "tajta till kroppen" ska satsa på styrketräning.
    Just därför bör man inte snöa in sej på vikten. Helst ska man kasta ut vågen och gå efter måttbandet och hur man ser ut i spegeln. För det är ju det man vill, bli nöjd med det man ser i spegeln och vågen har inget med den saken att göra.
  • Anonym (M)

Kvinnor bör ha ett midjemått under 80 cm för att minska hälsoriskerna.

Anonym (Hepp) skrev 2017-02-14 13:21:17 följande:

Det fett som samlas runt magen är "farligare" än det som sätter sig på rumpan och låren, så därför är midjemåttet ett bra sätt att utvärdera. Väger man bara vet man ju inte vart fettet försvunnit ifrån. Har själv gått från 75 till 59 cm på cirka ett år och har endast gått ner lite i vikt.
  • Anonym (Ganska stort)

Det låter som att du behöver minska ditt midjemått. Som jämförelse hade jag 90 cm vid naveln och 85 cm vid midjan när jag vägde 110 kg, men då är jag typen som främst lägger på vikten på rumpa och lår. Eftersom bukfettet är farligare än rumpfettet skulle jag försöka minska midjemåttet om jag var du.

• Anonym (Malin)

Övervikt på 9kg. Väger 73 och har midjemått på 98/100, vart samma sen buken svullnade upp hösten -21

• Anonym (eli)

Jag är 162 cm och har som mest vägt 78 kilo. Då hade jag midjemått på ca 75 cm, men min midja sitter ovaför naveln. Sannolikt var jag några centimeter större över navel men inte mer än tio. Mina höfter mätte omkring 104 cm så jag hade en midja-höftkvot på 0,72.

• Anonym (R)

Runt naveln har jag kanske ca 4 cm eller så. Jag antog att det var det normala.

Svar på tråden Vikt på 100cm runt naveln?