• pinglan137

Ni som har barn som mår dåligt i skolan..

Jag har fyra barn och ingen av mina barn har mått dåligt i skolan förrän nu. Vi bor i Göteborg och varit nöjda med skolan.
    Min yngsta dotter som går i mellanstadiet har alltid haft vänner i skolan, tyckt det varit roligt att gå till skolan, det har gått bra i alla ämnen i skolan m.m. Jag fick nästan tjata på henne att vara hemma när hon varit sjuk.

Men sedan denna termin börjat så har hon blivit utfryst av ett par tjejer i klassen allt var bra innan jullovet.
    Dom pratar inte med henne och dom hälsar inte på henne.
    Det gjorde att hon inte ville gå in i klassrummet och satt utanför i skåphallen. Efter ett par dagar så ringde jag och pratade med mentorn för klassen vad som hänt och jag pratade även med skolkuratorn om detta. Dom pratade med dottern men aldrig med tjejerna i klassen som höll på med utfrysningen.
    Dagarna gick, veckorna gick och jag fick bara sms om frånvaro på varje lektion. Skolan gjorde ingenting, min dotter mådde sämre och sämre fick ångest, blev orolig, åt dåligt, sov oroligt.
    Jag ringde kuratorn återigen och sa att dagarna bara går och det händer inget. Fick till svar att dom vill vänta in och se om min dotter kommer till kuratorn eller mentorn och pratar vad det är som är problem.
    Kan tillägga att jag redan hade berättat för dom både vad problemet var redan första veckan.

Efter fem veckor kom dom på en plan för dotter och det var att sätta henne i en liten grupp och jobba med övriga elever på skolan som kommer och går i gruppen.
    Det var deras lösning på det hela att ta bort den som blev utsatt och mådde dåligt. Tjejerna i klassen har dom fortf inte pratat med vad jag vet.
    Min dotter har kompisar i andra klasser men lärarna har varit tydliga med att hon måste gå efter sin klass schema även om hon har vänner i andra klasser så måste hon ta rast när sin klass har rast och där hon inte just nu har vänner. Så hon blir själv på rasterna.

Det har gått så långt att min dotter inte vill gå till skolan och hon har blivit deprimerad.
    Ett mindre tjejtjafs som kunde lösts från första veckan har blivit till något mycket större.
    Nu har min dotter pratat om att byta skola få en nystart börja om och få nya vänner i en ny klass.
    Jag som förälder är väldigt besviken och frustrerad över hur skolan skött det hela.
    Att låta det gå 5 veckor innan någon åtgärd gjordes. Hon har alltså 5 veckors frånvaro plus missat i skolan.
    Ingen vuxen som reagerade när hon satt i skåphallen dag ut och dag in?

Har ni varit med om något liknande?
    Hur hade eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni som har barn som mår dåligt i skolan..
  • Anonym (lärare och förälder)

På mina barns skola hade man dels pratat med mitt barn men även med de utpekade mobbarna och även kontaktat dessas föräldrar, sen brukar de ha uppföljande samtal efter ca 2 veckor för att höra om allt är ok för den som varit utsatt. 

Tycker du ska ta upp deras hantering med rektor och förklara att de gjort för ensidigt om de inte ens pratat med de andra tjejerna (om det nu är så, du kanske inte vet allt) och hänvisa till att du vet att andra skolor jobbar med båda parter för att lösa det. 

Om det verkligen är så att hon fått frånvaro på allting under 5 veckor låter det mkt märkligt då skolor har skyldighet att kontakta i princip direkt dag 1. Det kan ju tex ha hänt en olycka som gör att barnet inte är hemma men hellre inte kommit fram till skolan. Då måste man kontakta hemmet för att säga att barnet inte är i skolan och så uppdagas det. 

Så, när du har tagit upp allt detta med rektor och fått bekräftat vad de gjort/inte gjort tycker jag du ska göra en anmälan till skolinspektionen om de har brustit i sitt ansvar.  
    Ring inte bara till rektorn utan skriv till denne, med en begäran om att ditt mail ska diarieföras (om det är en kommunal skola, friskola är jag osäker på om de måstre följa samma regel), så det inte bara försvinner eller glöms bort. Om rektor är svävande i bemötandet av dig ska du be om kopia på din dotters elevakt för där ska de ha skrivit om händelsen (denna kan du sen använda i en ev anmälan )

• pinglan137

Dom har inte kontaktat mig tror jag eftersom jag själv kontaktade mentor och kurator om att min dotter inte medverkar på lektionerna. Jag får sms varje gång från. Lärarna har sett att min dotter suttit i skåphallen alla dessa dagar ensam.

Jag vet att dom inte pratat med dom andra tjejerna då mentorn nämnt det och mentorn sa till mig att har dessa tjejer valt att inte vara/hänga med min dotter så är det inget som vi vuxna kan tvinga dom till. Det håller jag med om men man kan prata med berörda så det iaf blir okej att vistas i samma klassrum. Kanske kan prata med tjejerna att man kan iaf säga hej till varandra ist för ge blickar och viska eller nonchalera totalt.

Sen vet jag att lärarna inte pratat med berörda tjejerna eftersom ena tjejens mamma har ringt mig och frågat hur det gått om jag vet om skolan tagit tag i det.
    Vi föräldrar gjorde ett försök första veckan och träffades med tjejerna dom satt helt tysta medans min dotter pratade om vad som hänt och frågade om dom kunde bli vänner.

ja då tycker jag absolut att du ska gå vidare med detta (det hade jag gjort)

Det låter lite konstigt att de bara skulle ge upp och säga de inte kan göra mer. Varje skola har ett resursteam, kan heta olika på skolorna, men kurator, sjuksyster etc. De ska i sådana lägen upprätta en rapport om vad som skett och sedan prata med båda parter, inte bara den som var utsatt och sen ska de faktiskt jobba med det! Just detta kan du ta upp med rektorn och kräva svar på varför de bara grytt sig om ena sidan och sen mest gett upp. 

De behöver inte bli kompisar men de ska definitivt kunna gå i samma klass och din dotter ska inte behöva bli utmanövrerad till denna andra grupp om hon inte vill. 

Men om du har fått mess varje dag om frånvaron så är det = att skolan har hört av sig så det stämmer inte då att du säger de inte kontaktat och informerat på 5 veckor. Den delen kan du inte anföra i så fall, men oavsett ska du givetvis ta upp med skolan hur deras rutiner är tänkta att fungera när det blir så här knepigt fall.

Bra att ni föräldrar tog tag i saken, men skolan måste också försöka mera än de gjort. 

Har ett eget barn som hamnade i liknande och då gjorde de som jag beskrivit. Pratade med alla barn först enskilt (och kontaktade föräldrarna), och så småningom tillsammans i en grupp där alla fick säga hur de tänkte om saken och sen ett tag därefter hade de uppföljning med mitt barn om hur han tyckte det var. 

• pinglan137

Tycker ni det låter som att skolan hanterat situationen rätt?
    Jag som förälder undrar varför man inte tog tag i situationen första veckan när jag larmade om detta och berättade vad som hänt.
    Deras svar på varför det tog lång tid innan någon åtgärd gjordes är att dom väntade in dottern att hon skulle komma och berätta vad som hänt?
    Jag berättade för personalen och min dotter hade skrivet ett brev och lämnat till personal vad som hänt?
    Jag tycker också det är märkligt att man inte pratade med dom andra tjejerna i klassen?

Det som du beskriver det hela som det gått till på den skolan så borde det fungera tycker jag. Snabb åtgärd och ordna upp saker. Nu har ett litet problem blivit ett väldigt stort problem.

Det har pratats om att koppla in närvaroteam vet du hur det fungerar?
    När kopplas dom in är det när skolan inte kan ta hand om situaitonen?

• Erizajo

Men va??! Min dotter berättade att hon kände sig retad, jag ringe läraren som pratade med min dotter först, sen med hela klassen och dessutom vissa särskilt utpekade personer! Min dotter får även gå till kurator med jämna mellanrum och jag och läraren hjälps åt att hålla oss uppdaterade, det har blivit mycket bättre. Sådär som du beskriver får det ju inte gå till!!! Stå på dig och kräv den lösning som du tycker blir bäst för ditt barn!

• pinglan137

Min dotter har pratat om att byta skola och börja om nystart med skola och vänner just för det blivit som det blivit.

Visst hon ska gå i liten grupp och arbeta under lektionerna men som min dotter säger hon har inga vänner där direkt då det är bara äldre elever som går dit lite då och då så hon blir rätt ensam iaf.

• Anonym (lagom)

Jag har inget förtroende för lärarna när det gäller sådant här så jag hade själv kontaktat de andra barnen och deras föräldrar omgående. 

Mina söner har haft totalt 8 olika lärare än då länge och av dessa är det två som skulle kunna vara kapabla att ta tag i ett sådant här problem på ett vettigt sett. Övriga antingen vill inte, bryr sig inte eller ser inte vad som händer. Några står alltid på söta flickans sida och har ingen aning om vad som egentligen händer. Osv. 

• pinglan137

Det hade jag oxå dom kom hem till oss min dotter berättade vad som hänt inför dom och den andra instämde. Min dotter fråga flera ggr om dom inte kan bli vänner men den andra svarade inte så vi kom inte längre. Föräldern till den andra sa inte så mycket.

Jag tog upp detta med skolan att vi försökt och tänkte kanske kuratorn kan prata med dom både men inget hände.

Efter 5 v när jag prata med kurator och rektor igen så trodde dom mentorn pratat med dom berörda redan vilket inte skett..

Nu har d gått väldigt lång tid så mu har problemet blivit större än vad d var från början.

• pinglan137

Vi ska gå och besöka en ny skola i veckan som ligger i närheten också. När jag pratade med rektorn där så var han väldigt trevlig och sa att det är nog inga problbem med nya vänner där då den skolan tar emot elever från 3 andra skolor år 7 och det är 44 stycken nya elever från andra skolor och även 10 stycken från min dotters skola. Så hon blir inte ensam ny isf.

pinglan137 skrev 2017-02-16 12:08:40 följande:

Tycker ni det låter som att skolan hanterat situationen rätt?
    Jag som förälder undrar varför man inte tog tag i situationen första veckan när jag larmade om detta och berättade vad som hänt.
    Deras svar på varför det tog lång tid innan någon åtgärd gjordes är att dom väntade in dottern att hon skulle komma och berätta vad som hänt?
    Jag berättade för personalen och min dotter hade skrivet ett brev och lämnat till personal vad som hänt?
    Jag tycker också det är märkligt att man inte pratade med dom andra tjejerna i klassen?

Det som du beskriver det hela som det gått till på den skolan så borde det fungera tycker jag. Snabb åtgärd och ordna upp saker. Nu har ett litet problem blivit ett väldigt stort problem.

Det har pratats om att koppla in närvaroteam vet du hur det fungerar?
    När kopplas dom in är det när skolan inte kan ta hand om situaitonen?

Ne,  som jag skrivit så tycker jag inte de hanterat allting rätt. 

Ombud inte redan pratat med rektor så gör det, åberopa att du vet att andra skolor gör mkt mer (som i mitt exempel) och att det är så enligt skolinspektionen man ska göra. 

Närvaroteam, har inte hört exakt det begreppet men det kan heta olika i olika kommuner så du får gärna berätta lite mer om vad de menar att de gör just på den skolan, så kan jag förstå och säkerligen komma med tips :) 
Svar på tråden Ni som har barn som mår dåligt i skolan..