Jn1 skrev 2017-02-15 22:13:50 följande:
På mitt jobb ska vi få individuella löner, samtalen påbörjas i maj. Har några funderingar som kanske någon kan svara på?
Kan min chef sänka min nuvarande lön?
Om ja, finns det någon gräns på hur mycket pengar man förlorar?
Jag går hem på mammaledighet i april så jag kommer inte vara på arbetet när samtalen börjar, men min chef kan väl inte ändra min lön utan att informera mig?
Om jag blir inkallad på samtal under min ledighet, kan jag neka och ta det när jag kommer tillbaka istället? Tänker mest på FK osv. Är medlem i Kommunal om det har betydelse.
Varför skulle du inte vilja komma på lönesamtal och få en ny lön?
Får du en höjd lön så kommer du att kunna skicka in din nya lön till FK och få höjd SGI så jag förstår inte varför man
inte skulle vilja göra det?
Annars är det som ovanstående skrev. Lönerna kommer förmodligen att börja spreta mer eftersom alla inte kan vänta sig samma påslag, och inte ska ha samma påslag heller. Det är ju liksom det som är vitsen med att ha individuella löner....
Ofta när man gör en sån här sak så är facken väldigt mycket med i leken och styr upp saker och ting. Men detta bör kopplas samman starkare med medarbetarsamtal och liknande, att man tar fram en vettig modell för lönesättning som alla förstår där man knyter prestationen och chefens bedömning av dig som medarbetare till den lön du kan förvänta dig. Det ska vara glasklart för var och en vad man har för utgångsläge och vad man förväntas göra för att nå en viss nivå. Höjningen ska inte komma som en överraskning oavsett den är högre eller lägre i förhållande till andra. Det är väl där det kan bli lite godtyckligt och halta ibland.