Orosanmälan från förskola
Förskolor/skolor MÅSTE anmäla, det är inget vi har något val om.
Det kan vara så många olika saker som händer och tänk om det nu var så att du faktiskt misshandlat din man och han inte vågar lämna? Eller tvärtom? Då är det bra att någon ser och reagerar så att rätt hjälp kan sättas in.
Iom formuleringen så tippar jag på att allt läggs ner utan någon åtgärd, förskolan har ju meddelat det som ert barn har sagt, men även tillagt att de inte har några som helst misstankar på att det förekommer misshandel i övrigt. De har gjort sin plikt men även gjort vad de kunnat för att meddela att de inte misstänker er.
Att byta förskola är överilat om ert barn trivs där. kan ni inte vara mogna nog att inse att de bara vill ert barns bästa?
Jag har också blivit anmäld, eller vi som familj ska jag väl säga pga knepig formulering från vårt barn men det las ner när de insåg att pappans grabbatag i dotterns arm enkom var en reflex för att rädda henne från att ramla från hög höjd. Hon fick ont i armen och vi sökte vård direkt, alternativet hade varit att låta henne ramla handlöst ner från pappas axlar. Inga konstigheter alltså, men dottern sa: Pappa vred om min arm, som svar på frågan vad som hade hänt. När de senare talade med dottern så frågade de neutralt vad som hade hänt och då sa hon att hon suttit på pappas axlar och lutat sig åt sidan och ramlat, då hade pappa tagit tag i hennes arm. Nu var ju vårt barn äldre, omkring 3-4 år och väldigt verbal tack och lov.
I ert fall tror jag dock inte det är någon fara, personalen har bemödat sig om att formulera sig så bra som möjligt för att inte pådyvla er en onödig utredning. Ni får dock troligen tala med dem en gång, men inget mer.