• Anonym (Tess)

Jobb för 55+ kvinna utan utbildning i Stockholm?

Hej! Ska hjälpa min mamma att hitta ett arbete. Hon är arbetslös sedan ett knappt år. Tidigare arbetat inom butik och kontor. Kan officepaketet. Kan ej jobba inom vården pga ryggproblem och vill heller ej jobba som personlig assistent. Inte körkort. Positiv och trevlig!

Inte helt lätt va?! Någon som har tips!

• Svar på tråden Jobb för 55+ kvinna utan utbildning i Stockholm?
  • Kjell2
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-16 15:02:36 följande:

Hej! Ska hjälpa min mamma att hitta ett arbete. Hon är arbetslös sedan ett knappt år. Tidigare arbetat inom butik och kontor. Kan officepaketet. Kan ej jobba inom vården pga ryggproblem och vill heller ej jobba som personlig assistent. Inte körkort. Positiv och trevlig!

Inte helt lätt va?! Någon som har tips!

Städ, handel, service
  • Anonym (asdf)

Inom handel vore väl nåt. Hon har erfarenhet och drygar ut kassan med ob-tid.

Coop, Ica, Ikea och andra väletablerade bolag känns som vettigast förstahandsalternativ att söka jobb på.

• Anonym (Ndndn)

"Vill inte"? Vill man ha ett jobb så får man ta det som finns. Att få arbete inom handeln som 55+ är inte så enkelt. Har själv varit inom handeln.

Jag vill inte heller jobba som personlig assistent men det var de jobb jag fick just nu.

• sextiotalist
    Anonym (Ndndn) skrev 2017-02-16 15:48:43 följande:

"Vill inte"? Vill man ha ett jobb så får man ta det som finns. Att få arbete inom handeln som 55+ är inte så enkelt. Har själv varit inom handeln.

Jag vill inte heller jobba som personlig assistent men det var de jobb jag fick just nu.

Jag tycker det är fel mot de som behöver den personliga assistenten. Dessa personer är mer utsatta än vi andra, och de ska inte behöva ha en personlig assistent som tar det för att vänta på något bättre, eller än värre, ogillar sitt arbete. Det är fel mot den behövande
  • Anonym (r)
    sextiotalist skrev 2017-02-16 15:52:21 följande:
    Jag tycker det är fel mot de som behöver den personliga assistenten. Dessa personer är mer utsatta än vi andra, och de ska inte behöva ha en personlig assistent som tar det för att vänta på något bättre, eller än värre, ogillar sitt arbete. Det är fel mot den behövande
    Jaså? Jag är en utmärkt personlig assistent, trots att jag inte vill jobba som det.
  • sextiotalist
    Anonym (r) skrev 2017-02-16 15:56:02 följande:
    Jaså? Jag är en utmärkt personlig assistent, trots att jag inte vill jobba som det.
    Jag hade varit en usel sådan, för jag har inte tålamod med folk som inte fixar att klara saker själv. Dessutom blir jag lätt illamående av att ta hand om den personliga delen, som torkar kladd och sådant på vuxna personer.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Ndndn) skrev 2017-02-16 15:48:43 följande:

Hon vill inte ha ett jobb såååå gärna och i Sverige idag finns ju möjligheten att inte vilja och då tar hon den.
  • Anonym (Tess)
    sextiotalist skrev 2017-02-16 15:58:50 följande:

Jag hade varit en usel sådan, för jag har inte tålamod med folk som inte fixar att klara saker själv. Dessutom blir jag lätt illamående av att ta hand om den personliga delen, som torkar kladd och sådant på vuxna personer.

Exakt samma för henne, hon klarar inte av avföring etc.
  • Anonym (Ndndn)
    Anonym (r) skrev 2017-02-16 15:56:02 följande:

Samma här
  • Anonym (Tess)

Även handel kan vara problem för ryggen. Dessutom "vill" hon inte längre jobba inom butik, hon tycker hon har gjort det. Återstår typ reception. Tror ni det är möjligt som 55+ eller tar de bara 20-åringar?

• Anonym (Tess)
    Kjell2 skrev 2017-02-16 16:05:27 följande:

Bemanningsföretag

Lärarvikarie

Bra tips! Lärarassistent kanske går att få även utan utbildning! Ska kolla upp
  • Anonym (X)

Hur försörjer din mamma sig? Min första tanke när jag läst dina inlägg, ts, var vilken snäll handläggare på arbetsförmedlingen din mamma måste ha, som låter henne välja bort yrken hon inte vill arbeta med, men så slog det mig att hon kanske inte går på a-kassa?

Och nej, hon är inte för gammal för den typen av jobb du skriver.

• Anonym (asdf)
    sextiotalist skrev 2017-02-16 15:58:50 följande:

Det är en vanesak. Och en fråga om överlevnad. Behöver man torka andras skit för att sätta mat på bordet så gör man det.
  • Anonym (carro8)

Inte för att vara negativt men jag har svårt att se att hon kommer hitta ett jobb. Den bransch som är hennes bästa chans är just personliga assisstenter. Annars tror jag nog det ser mörkt ut.

• Anonym (asdf)
    sextiotalist skrev 2017-02-16 15:52:21 följande:

Tvärtemot får de ta det som marknaden erbjuder precis som vilken arbetsgivare som helst.
Svar på tråden Jobb för 55+ kvinna utan utbildning i Stockholm?