• MamaJay

    5 år utveckling

    Jag vet inte hur jag ska formulera det här så att det inte låter som skryt, jag lägger upp det enbart för min egen nyfikenhets skull.

    Min femåring gör allt mer avancerade saker. Han byggde härom dagen en 3-axlad grävmaskin i lego och även en bandspelare med löstagbart, insättningsbart "kassettband" i lego. man kunde alltså sätta in bandet och stänga luckan, plus massa andra detaljer..

    och nu gör han geometriska mönster i sina pärlplattor. De är inte perfekta, överblicken är inte perfekt, men här är ett exempel han gjorde ikväll



    ni som har egna, är det här som femåringar gör mest?

  • Svar på tråden 5 år utveckling
  • Carambolan

    Barn är olika och har olika intressen. Min äldsta son har alltid varit väldigt tekniskt lagd. När han var 4-5 var det symmetriska pyssel, teckningar med ritningar och kartor över olika fabriker och uppfinningar, avancerade legomodeller och han fullkomligt slukade faktaböcker (lärde sig tidigt att läsa själv). Mitt andra barn var defintivt inte alls sådan och tredje (snart fyra år) visar inga som helst tendenser till det heller.

  • MamaJay

    Ja han är min äldsta så jag har ingen som helst tidigare erfarenhet, försöker bara tänka på hur jag själv var och gjorde i den åldern och detta känns ju inte bekant alls på något område.

    Vad roligt att dina barn varit så olika! Vad intresserade sig de yngre för?

  • Carambolan

    Mellanbarnet är mycket mer fysisk och excentrisk av sig. Hon klättrar, dansar, spelar fotboll, klär ut sig, vill stå på scen... Medan minstingen verkligen är ett stereotypt småbarn som leker med bilar, kör dockvagn, gräver i sandlådan, etc.

  • cosinus

    Barn som är intresserade av något kan bli ruskigt duktiga helt enkelt.

    Min ena var väldigt matematiskt/logiskt duktig. Så pass att dagis var förundrade och även några studenter från universitetet ville kolla närmare på honom för att "se hur pass bra barn på dagis kunde vara"

    En annan av barnen var varit sjukt duktig motoriskt. Däremot fullständigt ointresserad av att lära sig allt som man senare kan ha nytta av i skolan. Han ägnade hela dagisperioden åt att vara upp och ner och leka parkour och kunde knappt skriva sitt namn när han började skolan.

    De två övriga syskonen har varit mer normala. Det vill säga så pass jämnbra på allt och utan special-intressen att det inte stuckit ut.

  • MamaJay

    carambolan.. Helt otroligt hur olika barn kan vara. Vi har en lillebror här hemma som också är fysiskt aktiv. Det klättras och springs osv.. helt annorlunda från hur storebror var i samma ålder.

    cosinus.. Han måste brås på mamma! Var du likadan? Drar slutsatsen från ditt användarnamn. Ja det är verkligen sant, men det måste finnas någon slags grund för det genetiskt också tror jag. Min yngste har en annan pappa och båda barnen har utvecklat sig i samma riktning som deras fäder. Har äldsta barnet haft ett fortsatt intresserad för matematik?

  • cosinus
    MamaJay skrev 2017-02-16 21:26:41 följande:

    carambolan.. Helt otroligt hur olika barn kan vara. Vi har en lillebror här hemma som också är fysiskt aktiv. Det klättras och springs osv.. helt annorlunda från hur storebror var i samma ålder.

    cosinus.. Han måste brås på mamma! Var du likadan? Drar slutsatsen från ditt användarnamn. Ja det är verkligen sant, men det måste finnas någon slags grund för det genetiskt också tror jag. Min yngste har en annan pappa och båda barnen har utvecklat sig i samma riktning som deras fäder. Har äldsta barnet haft ett fortsatt intresserad för matematik?


    Jag är duktig matematiskt och logiskt ja :)

    Han är fortsatt ruskigt duktig på matte, dock numer inte så intresserad att det trumfar kompisar/sport/spel :)
  • Jasmin Karlsson

    Sånt gör min 5-åring också. Ofta blir jag riktigt chockad över hur detaljerat och avancerat han bygger. Men dom kan väl mer än man tror...

  • Judiths

    Hej! Det låter avancerat för en 5-åring, även om några jämnåriga klarar det tror jag inte att det är vanliga.

    Ni som har barn som är väldigt starka inom ett eller flera områden kanske vill läsa på lite om särskild begåvning. Det kan vara bra att vara lite förberedd inför skolstart då det ibland kan ställa till det lite om barnet inte får rätt stimulans.

    Jag tycker att den här översikten är enkel och tydlig:

    glimrandeglimtar.blogspot.se/2015/06/de-6-typerna-av-sarskilt-begavade-barn.html

Svar på tråden 5 år utveckling