Vilken religion skulle passa mig?
Mest nyfiken, jag brukar kalla mig själv för ateist eftersom jag inte tror på någon allsmäktig gud som sitter och håller tal, men jag känner inte riktigt att det stämmer.
Kan börja med att säga att jag tror på allt vetenskapligt, big bang, evolution etc etc. Sedan så känner jag ändå att det finns något runt omkring som driver atomer, molekyler etc att samarbeta och på så vis skapa liv. Jag känner inte att kraften är dömande eller skapar reglar (som guden i bibeln), osäker på om jag ens kan tycka att den är en medveten kraft eller något som bara "är", det kanske är en naturkraft som inte hittats än? Jag har ingen aning. Men iaf, det är som en grundkänsla i mig, att det finns något sånt, och jag tänker inte kalla det "gud". Jag älskar naturen och känner mig väldigt kopplad till den, känns som att träd kan lyssna, även om de inte kan uppfatta vad man säger på samma sätt som något som faktiskt har hjärna och öron kan.
Döden känns som bara ännu ett steg i rundgången, man återgår till massa beståndsdelar som tas upp av andra levande organismer, och så så sätt sprids man visare.
Att människor är mer kapabla till att tänka steget längre än andra djur är inget som jag ser som något medvetet, det bara blev så med evolutionen, vi behandlas inte annorlunda efter döden än vad en mus gör, eller en växt. Vi återgår till att vara helt under kontroll av denna "grundkraft" igen.
Finns det någon redan existerande religion/filosofi som skulle kunna passa in på det här? Tack för svar.