• Anonym (N)

Vilken religion skulle passa mig?

Mest nyfiken, jag brukar kalla mig själv för ateist eftersom jag inte tror på någon allsmäktig gud som sitter och håller tal, men jag känner inte riktigt att det stämmer.

Kan börja med att säga att jag tror på allt vetenskapligt, big bang, evolution etc etc. Sedan så känner jag ändå att det finns något runt omkring som driver atomer, molekyler etc att samarbeta och på så vis skapa liv. Jag känner inte att kraften är dömande eller skapar reglar (som guden i bibeln), osäker på om jag ens kan tycka att den är en medveten kraft eller något som bara "är", det kanske är en naturkraft som inte hittats än? Jag har ingen aning. Men iaf, det är som en grundkänsla i mig, att det finns något sånt, och jag tänker inte kalla det "gud". Jag älskar naturen och känner mig väldigt kopplad till den, känns som att träd kan lyssna, även om de inte kan uppfatta vad man säger på samma sätt som något som faktiskt har hjärna och öron kan.

Döden känns som bara ännu ett steg i rundgången, man återgår till massa beståndsdelar som tas upp av andra levande organismer, och så så sätt sprids man visare. 

Att människor är mer kapabla till att tänka steget längre än andra djur är inget som jag ser som något medvetet, det bara blev så med evolutionen, vi behandlas inte annorlunda efter döden än vad en mus gör, eller en växt. Vi återgår till att vara helt under kontroll av denna "grundkraft" igen.

Finns det någon redan existerande religion/filosofi som skulle kunna passa in på det här? Tack för svar.

• Svar på tråden Vilken religion skulle passa mig?
  • Anonym (N)

Kanske att jag postade tråden för sent igår, så jag hoppas att jag får lite respons idag Skål

• Anonym (Inte religion)

Jesus kommer och knackar på din hjärtas dörr. Vill du släppa in honom?

Så här står det i bibeln;

Kom till Jesus

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt. Från Matteus kapitel 11 vers 28 - 30

Så säger Herren, din återlösare,

han som format dig alltifrån moderlivet:

Jag, Herren, är den som har gjort allt,

den som ensam har spänt ut himlen

och brett ut jorden

Vem var med mig?

25Jag är den som gör lögnprofeternas tecken om intet

och gör spåmännen till dårar,

den som låter de visa komma till korta

och gör deras kunskap till dårskap,

26men som bekräftar sin tjänares ord

och fullbordar sina sändebuds råd.

Jag är den som säger om Jerusalem:

"Det skall bli bebott"

och om Juda städer:

"De skall bli uppbyggda.

Jag skall resa upp deras ruiner."

27Jag är den som säger till havsdjupet: "Torka ut!

Dina strömmar skall jag låta sina."

• Anonym (N)

Vet inte vad meningen var med det där inlägget, men jag är 100 % säker på att kristendom inte passar mig.

• Anonym (.)

Titta på Frimurarna, visserligen kräver de att man står för kristna värderingar (typ inte mörda, stjäla, att du ska behandla din nästa väl, o.s.v.) men inte att du är kristen. Däremot kräver de tro på "någon sorts högre makt", jag är inte med själv men av det lilla jag fick veta på ett informationsmöte för Samfrimurarorden så låter de genomgående tankarna om denna högre makt väldigt lika dina.

• Anonym (naturreligioner)

Det finns en del drag i det du beskriver i din tro som liknar buddhism och viss hinduism, en kraft som påverkar men inte dömer är t ex likt idéen om karma och återfödelse. Andra delar tycker jag låter som om du skulle kunna känna igen i naturreligioner, som ju funnits/finns i många samhällen genom historien. Att känna och söka kontakt och vägledning av naturen. Kanske du kan låna några böcker om naturreligion och se om du känner igen dig?

• Anonym (N)

Tack för era svar, ska läsa på lite om de ni tipsade om! Har aldrig hört uttrycket "naturreligioner" förut, men jag lär väl hitta något bekant när jag googlar det. Frimurare får mig att tänka på kristendomen direkt, vet inte om jag skulle gilla att ge mig in i något som får mig att känna så, men kanske att jag ändrar mig när jag läst på :)

Fler får gärna svara!

• Anonym (N)

Nja, jag tillbringade mycket tid i en new age-affär när jag var tonåring, men jag vet inte om jag kan se mig själv som det, men jag kanske har fått helt fel uppfattning om det? Fått för mig att dom tror på magi och annat.

Jag kan ju tillägga att jag inte tror att ritualer och sånt har någon direkt mening, kanske kul att vara med i men ja, ingen mening. Vet inte om det gör någon skillnad.

Läste vidare lite om frimurarna, det verkar vara lite av varje, och lite smått underligt, så jag tror jag inte riktigt skulle passa in där. Naturreligionerna verkar vara rätt spretiga, hittar inte så mycket information mer än typ "vanligt i afrika" och att de ser naturen som sin "gud" typ. Vet inte vad jag ska tycka om det.

Hittills ligger nog buddhismen närmast, läser om det nu och vissa buddhister synsätt på "återfödelse" verkar vara likt mitt.

• Anonym (N)

Tror dock inte på karma.

• Anonym (N)

Kanske Taoism passar bättre?

Svar på tråden Vilken religion skulle passa mig?