• findusen

Vitaminer mot trötthet?

Hej! Jag känner mig ofta trött, någon som har tips på vitaminer som piggar upp och gör en allmänt välmående? Helst inte multivitamin då jag hört att de "slår ut varandra" eller järn :) (äter redan järn, duroferon men hjälper inte ett dugg).

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Svar på tråden Vitaminer mot trötthet?
  • findusen

Vet ni om man kan ta folayra och B12 samtidigt utan att de slår ut varandra?

• Famous
    findusen skrev 2017-02-17 07:54:19 följande:

Vet ni om man kan ta folayra och B12 samtidigt utan att de slår ut varandra?

Många kombinerar folsyra och B 12 vid graviditet så ja man kan ta de. Det är ju B vitaminer båda två. D vitamin och B 12 som Tofflans säger är ofta vanligt att man har brist på när man söker för trötthet. Vet för jag har själv haft det :).

Har du varit hos läkaren och kollat dina järn nivåer? Alltså inte bara Hb utan ferrintin(tror jag det heter). För det kan se bra ut på de vanliga proverna men nivåera kan ligga jättelågt ändå.
  • Farfallos

På samma sätt som det är uppenbart att man inte kan åtgärda alla tänkbara fel på en bil genom att hälla dundermedel i tanken, så borde det vara uppenbart att det inte bara handlar om vilka vitaminer du drar i dig. Se även över hur det är med ljus, sömn, rörelse och skratt.

En annan vinkel på det är att inte bara titta på vad du eventuellt missar att få i dig. Vad får du kanske i dig som gör dig trött? Har du någon inflammation i kroppen kanske?

Du måste se din situation ur betydligt fler perspektiv än att tänka nya vitaminer. Generellt har vi svenskar aldrig någon brist på något som säljs på burk, utan vi har brist sol och motion. Vi kan också ha ett överskott av socker, tobak och annat som ställer till det för oss.

• superf

Jag har skrivit ett inlägg om vitaminer för kvinnor på min blogg. Själv äter jag magnesiumtillskott då det har visat sig ha positiv effekt mot migränanfall och hormonella problem. Jag har valt att äta järn-rik kost istället för tabletter, då jag tycker att jag tar upp järnet bättre. Järn behöver hjälp av c-vitamin, och c-vitamin av fett.

På senare tid har jag börjat med probiotika och kefir, finns även lite info om det i min blogg.

Det skulle kunna vara så som många andra skriver att problemet inte endast ligger i vitaminer och mineraler utan i stress, brist på ljus och i kosten.

Hoppas att du får tillbaka energin.

• findusen
    Famous skrev 2017-02-17 08:17:19 följande:

Många kombinerar folsyra och B 12 vid graviditet så ja man kan ta de. Det är ju B vitaminer båda två. D vitamin och B 12 som Tofflans säger är ofta vanligt att man har brist på när man söker för trötthet. Vet för jag har själv haft det :).

Har du varit hos läkaren och kollat dina järn nivåer? Alltså inte bara Hb utan ferrintin(tror jag det heter). För det kan se bra ut på de vanliga proverna men nivåera kan ligga jättelågt ändå.

Tack för svaret! Jag kollade järnet runt straxt innan jul (kanske november/början av december) och allt va ok! Dock vet jag inte vad de kollaze, ferrintin eller annat... Köpt B12 idag så ska testa med det :)
  • Glinda från Oz
    superf skrev 2017-02-17 20:39:20 följande:

Jag har skrivit ett inlägg om vitaminer för kvinnor på min blogg. Själv äter jag magnesiumtillskott då det har visat sig ha positiv effekt mot migränanfall och hormonella problem. Jag har valt att äta järn-rik kost istället för tabletter, då jag tycker att jag tar upp järnet bättre. Järn behöver hjälp av c-vitamin, och c-vitamin av fett.

På senare tid har jag börjat med probiotika och kefir, finns även lite info om det i min blogg.

Det skulle kunna vara så som många andra skriver att problemet inte endast ligger i vitaminer och mineraler utan i stress, brist på ljus och i kosten.

Hoppas att du får tillbaka energin.

Det är bara icke-hemjärn som behöver hjälp av C-vitamin (det järnet som finns i vegetariska produkter) Så länge man inte är vegetarian behöver man inte bry sig om c- vitamin för järnupptagets skull.
Svar på tråden Vitaminer mot trötthet?