• Fröken W

    Hur gammal var ditt barn när du bytte du från vagnens liggdel till sittdel?

    En fundering som väldigt mycket beror på varje enskilt barn men det vore intressant att se om det är vid någon ålder som fler går över till sittdelen.

    Min bebis verkar väldigt nöjd med att ligga än (snart 5 månader) och det får hon gärna fortsätta med ett tag till.

    Ni får gärna skriva en kommentar om varför ni bytte del. Vad fick er att förstå att barnet ledsnat på att ligga?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammal var ditt barn när du bytte du från vagnens liggdel till sittdel?
  • Anonym (C)

    Första barnet var bara 3 månader. Han skrek i liggdelen men var nöjd i sittdelen när han kunde halvsitta.

    Andra barnet var 8 månader och låg nöjd i hårdliften tills han var för stor :)

  • nnnnnnnn

    Första var runt halvåret, då ville hon halvligga och kunna se lite mer.
    Tvåan var ca 3 månader, men det var bara för att få plats med barnvagnen i bilen under semestern. Liggdelen tog enormt mycket plats (gav bort vår första vagn, tyvärr, och den nya var mycket större) och sittdelen var så ombonad att det var som en liggdel. Vi använde dock (lös dvs inte inbyggd) sele som extra säkerhet.
    Trean minns jag knappt, denne ville inte vara i vagnen, så det löste sig självt...

  • Fröken W

    Spännande!

    3 månader, vad litet! Satt de i sittdelen då eller var den mest i ett bakåtlutat läge?

    Hoppas också att ännu fler vill svara.

  • Fru Ve

    Äldsta var nog 8 månader. Han gillade att ligga i vagn. Yngsta bara skrek i liggvagn så jag fick bära honom bara tills jag började med sittvagn vid 4 mån redan. Då blev han nöjd i vagnen. Han har alltid varit en kille som vill vara med :)

  • 3mån

    3 månader! Han hatade liggdelen så vi bytte till sittdelen och köpte en inovidyna. Han var väldigt stadig för sin ålder. Funkade fint! Han satt upp helt i en Bugaboo.

  • Dumbledore

    3 månader med den äldsta, hårdliften blev för trång då. Men han låg mest ner. 2:an var inte heller så gammal, vi fick inte plats i bilen med liggkorgen på, men såklart var sittdelen bakåtlutad helt.

  • elyse

    Fyra månader. Då hade hon suttit i liggdelen i två månader. Hon var väldigt envis med att sitta eller bli buren framåt så att hon kunde titta på folk. Däremot rumphasade hon tills hon var 16 månader och kröp aldrig...

  • Anonym (ett halvår)

    Mellan 5 och 7 mån för mina, så satt ett snitt på 6 mån. Det är när de börjat kunna sitta upp själva, då har de också velat se mer omkring.

  • Physalis

    Vid 4 månader.

    Hon visade det tydligt genom att hon hela tiden ville vara med och se saker. Ett tag gick dagarna ut på att vara henne upprätt och utåt och går runt och titta på allt i lägenheten. Det var tufft fram tills hon kunde sitt själv.


    Korrekturläser som en kratta
  • Meriall

    Vad tidiga alla är :) Äldsta barnet var ca 8-9 mån då han växte ur liggdelen. Yngsta är 6 mån och börjar växa ur den nu men vi har sittdel som inte går att vicka ner och hon tycker inte om att sitta (vill ligga och sova när vi är ute) så vet inte hur vi ska göra där.

  • Harvester

    Bytte vid typ 5,5 mån. Man såg på honom att han ville försöka sätta sig upp för att se bättre. Han blev väldigt nöjd när vi bytte :)

  • Dumbledore
    Meriall skrev 2017-02-19 12:50:00 följande:

    Vad tidiga alla är :) Äldsta barnet var ca 8-9 mån då han växte ur liggdelen. Yngsta är 6 mån och börjar växa ur den nu men vi har sittdel som inte går att vicka ner och hon tycker inte om att sitta (vill ligga och sova när vi är ute) så vet inte hur vi ska göra där.


    Oj, vad är det för vagn?
  • fluu

    Vid fem månader vill jag minnas. Men vi använde aldrig vagnen så mycket eftersom dottern föredrog sjal/sele eller gå själv.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • legomum

    Jag bytte när de var 5 månader. Då kunde båda sitta med stöd men de hade halvliggande läge inte rakt sittande i vagnen.
    Var ute väldigt mycket varje dag men då sov de hela tiden och då låg de ner förstås.

Svar på tråden Hur gammal var ditt barn när du bytte du från vagnens liggdel till sittdel?