• CinnamonGirl

Vad är normal vikt?

Individuellt såklart, men hur vet jag ungefär hur mycket jag ska väga? Jag har hört att man ska ta bort metern från längden. Jag som är 1,60 m ska alltså väga 60 kg?

Jag har under många år pendlat mellan 70-80 kg i vikt. När jag i vuxen ålder var som smalast vägde jag 72 kg, men jag hade ändå tjock mage (midjemått 95-100 cm) och feta lår. Rörligt jobb hade jag då, men ingen farlig stress eller så.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Vad är normal vikt?
  • Aniiee

Längden minus metern är en bra tumregel.

Räknar man i BMI är så normalvikt för oss båda (jag är lika lång) mellan lite dryga 47 kg och 64 kg enligt nuvarande BMI (69 enligt gamla/nya) Vilket alltså betyder att jag på 44 kg väger för lite och du på 75 kg väger för mycket.

Vad gäller midjemåttet så mäter de flesta fel, så skippa det. Ingen är ens överens om VAR midjan sitter/var man ska mäta. Det är för osäkert. Bukomfånget, vilket mäts ca 2 cm under naveln, är bättre, men fortfarande lurigt, eftersom... höfter. men generellt säger man att kvinnor ska ha mindre än 88 cm där.

Så, vad ska du väga? Du ska väga så pass att du mår bra, fysiskt och psykiskt. Exakt vilken vikt det är är svårt att säga, men någonstans mellan 47 och 69 kg, och 4 timmars medveten rörelse och bra, god mat med lagom mycket unnande.

Där någonstans =P

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anx123456

Jag är 160 cm lång och väger lite över 60. Har ett midjemått på 63 ungefär

Svar på tråden Vad är normal vikt?