• Anonym (Liten)

Erfarenheter av tiggare?

Vad har ni för olika erfarenheter av tiggare?

Efterlyser exempel på om de gör något utöver att bara sitta där utanför affären med sin mugg (med eller utan plakat), och gärna speciella grejer eller något extraordinärt sådär

När jag skulle in på Biltema så var det en som klev framåt och stampade i backen så fort det kom någon, för att dörren skulle gå upp (jag förmodar att det var avsikten), det var något nytt för mig iallafall

• Svar på tråden Erfarenheter av tiggare?
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (Liten) skrev 2017-02-18 02:06:47 följande:

Vad har ni för olika erfarenheter av tiggare?

Efterlyser exempel på om de gör något utöver att bara sitta där utanför affären med sin mugg (med eller utan plakat), och gärna speciella grejer eller något extraordinärt sådär

När jag skulle in på Biltema så var det en som klev framåt och stampade i backen så fort det kom någon, för att dörren skulle gå upp (jag förmodar att det var avsikten), det var något nytt för mig iallafall

Haha hej ja det var något nytt. Vet f.ö inte om jag kan tycka synd om dom. Klart det måste finnas ett behov av att tigga annars vore man inte där.

Själv annars bara sett dom sitta där och dom hejar alltid. Jag ger dom inget mer än ett leende. Ibland hej. Har aldrig kontanter på mig det är ju det dom vill ha tillbaks och inte mins hälsningsfraser. Låter kanske elak nu. Ger du något?
  • Anonym (Tom Peng)

Tappade en viktig försändelse ur fickan en gång (såg ut som vilken papperslapp som helst och jag tror de flesta inte hade brytt sig om att tala om att jag tappat den). En tiggare tog emellertid upp den och följde mig till bilen. När jag förstod vad han ville kände jag både tacksamhet och lite skam, eftersom jag gjorde en ansats att vifta bort honom. Jag gav honom allt jag hade i plånboken som hittelön, tyvärr var det bara några tjugor, men han hade fått mer om jag hade haft det.

Jag har också mött tiggare som hjälpt till vid sopstationer, utan att vara påträngande (har väl hoppats på pantburkar). Skulle jag också kunna ge en summa för att slippa sortera själv.

Tiggeriet är dock ett strukturellt problem som måste lösas på andra sätt än på individnivå. Jag ger heller aldrig pengar som vederlag för själva tiggandet.

• Anonym (Liten)
    Anonym (Nytt) skrev 2017-02-18 03:04:12 följande:
    Haha hej ja det var något nytt. Vet f.ö inte om jag kan tycka synd om dom. Klart det måste finnas ett behov av att tigga annars vore man inte där.

Själv annars bara sett dom sitta där och dom hejar alltid. Jag ger dom inget mer än ett leende. Ibland hej. Har aldrig kontanter på mig det är ju det dom vill ha tillbaks och inte mins hälsningsfraser. Låter kanske elak nu. Ger du något?
    Nej aldrig. Jag vet inte vad de kommer använda pengarna till och jag tror inte att någonting kommer bli bättre i förlängningen av att man ger dom något heller.
    Jag säger hej tillbaka om de säger hej.
  • Anonym (T)

Jag såg en tiggare som log trevligt sa tack så mycket osv. och la till olika förolämpningar på rumänska.

Folk log och hejade tillbaka och vissa gav honom pengar tydligen lyckligt ovetandes att de kallades för h.ra eller uppmanades att suga hans k.k.

Trevlig prick...

• Anonym (Liten)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2017-02-18 10:59:39 följande:

Tappade en viktig försändelse ur fickan en gång (såg ut som vilken papperslapp som helst och jag tror de flesta inte hade brytt sig om att tala om att jag tappat den). En tiggare tog emellertid upp den och följde mig till bilen. När jag förstod vad han ville kände jag både tacksamhet och lite skam, eftersom jag gjorde en ansats att vifta bort honom. Jag gav honom allt jag hade i plånboken som hittelön, tyvärr var det bara några tjugor, men han hade fått mer om jag hade haft det.

Jag har också mött tiggare som hjälpt till vid sopstationer, utan att vara påträngande (har väl hoppats på pantburkar). Skulle jag också kunna ge en summa för att slippa sortera själv.

Tiggeriet är dock ett strukturellt problem som måste lösas på andra sätt än på individnivå. Jag ger heller aldrig pengar som vederlag för själva tiggandet.

ja jag fick också hjälp en gång, tappade mina kort i en svängdörr och han som stod utanför höll i dörren så jag kunde plocka upp mina kort
  • Anonym (Liten)
    Anonym (T) skrev 2017-02-18 13:13:59 följande:

Jag såg en tiggare som log trevligt sa tack så mycket osv. och la till olika förolämpningar på rumänska.

Folk log och hejade tillbaka och vissa gav honom pengar tydligen lyckligt ovetandes att de kallades för h.ra eller uppmanades att suga hans k.k.

Trevlig prick...

jaha kan du rumänska?
  • Anonym (Haha)

Jag har också sätt tiggare som svurit på rumänska efter att dom sagt ett trevligt hej..
    Tips: ge inte pengar, de flesta (inte alla) har mer pengar än er själva. Svårt att tro, men så är det.

• Anonym (Kvinna)

Jag fick, vad jag tror, en förbannelse läst över mig av en tiggarkvinna en gång  Hon satt alla alla dagar utanför min matbutik och när jag slutade hälsa på henne "hej hej" så mumlade hon en ilsken harang efter mig. Mycket obehagligt.

• Anonym (inte en blick)

Negativa erfarenheter har jag tusen...

*försökte ta mina pantburkar när jag stod och pantade, alltså kom fram tog tag i min påse och sa "tack tack" och ryckte och ryckte... 

*spottade på mig när jag gick förbi

*ryckt i mina kläder osv när jag gått på Järntorget..

Positiv erfarenhet...

Såg en som vaktade en hund för en gammal tant engång... det var snällt

Svar på tråden Erfarenheter av tiggare?