• Anonym (Rädsl­an tar kål på mig)
    Äldre 18 Feb 11:25
    2594 visningar
    8 svar
    8
    2594

    Baby blues/förlossnings depression eller vad?

    Hej. För knappt två veckor sen blev jag och min sambo föräldrar (första barnet) till en fantastisk liten tjej. Graviditeten har varit jättejobbig, jag blev sjukskriven tidigt, förlossningen var väldigt långdragen och de första 4 dagarna sov jag sammanlagt 10 h (jag skojar inte). De första dagarna efter förlossningen var ett rent helvete, jag bara grät och grät. Då jag inte fick igång mjölken fick min tös ingen mat, hon skrek i princip konstant i 4 dagar tills jag gick över till ersättning, då blev hon lugn och gick upp i vikt som hon skulle <3 Min sambo var stöttande trots att även han knappt fick sova. Han lagade maten, fixade här hemma, berättade hur fantastisk jag var, kramade mig när jag behövde det. Min klippa.

    Jag och min sambo har varit tillsammans snart 8 år och älskar varandra väldigt mycket. Han är liksom allt för mig.

    Jag har alltid varit väldigt orolig för att förlora honom (att vi går ifrån varandra, att han dör i en bilolycka). För några år sedan hade vi en svacka, han gick bakom ryggen på mig och träffade en annan och han var nära på att gå ifrån mig när jag "kom på detta". Vi gick inte ifrån varandra men de kommande månaderna blev ett helvete.. Då den "andra" personen vägrade acceptera detta (att vi valde att jobba på vårt förhållande istället för att gå ifrån varandra). Hon försökte hela tiden i några månader. Vår relation tog rejält med stryk, jag som redan hade svårt att lita på honom innan.. Men jag ville inte lämna honom för jag älskar honom så fruktansvärt mycket, det fanns bara han i mina ögon och så är det fortfarande.

    Efter det som hände blev vår relation starkare och bättre, vi insåg hur viktigt det är att visa uppskattning, prata med varandra och krama varandra. Nu.. Snart 4 år efter detta bestämde vi oss för att skaffa barn. Under hela graviditeten var jag lycklig över barnet i magen MEN jag var orolig.. Jag gick hela tiden och tänkte "tänk om han lämnar mig när bebisen kommer?"

    Innan vi skaffade barn kunde jag trösta mig med att OM han någonsin lämnade mig kunde jag iallafall flytta härifrån, aldrig behöva se honom igen eller bara försvinna från livet. Det var min tröst (ja, jag vet sjukt), men det fick mig att må bättre. Under min graviditet tänkte jag bara på hur det skulle bli om han lämnade mig.. då skulle jag behöva träffa honom då vi har ett barn ihop.. Skulle jag klara av att se honom med någon annan? Nej, det skulle vara världens mardröm.

    Nu när hon är här är jag överlycklig över att hon finns här hos mig, hon är det absolut vackraste jag sett! Men jag går och oroar mig över att min sambo ska lämna mig.. Igår han hade en dålig dag enligt honom.. Han sa att det kändes skit att vi inte kunde göra något (sex), han var deppig och lite sur. Då började genast de här känslorna smyga sig fram och riva tag i mig.. Jag bara grät och grät.. Jag tänkte att jag måste göra allt för att det inte ska bli för jobbigt för honom för då lämnar han oss.

    Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med de här känslorna.. Jag har alltid känt såhär men nu med ett litet knyte blev det ännu värre.. Jag är så glad som har henne, men rädslan att förlora sambon håller på att gnaga sönder mig. Jag går på tå för att han inte ska uppleva det här som jobbigt.. det är en stor omväxling att få barn, men vi är båda lyckliga över henne <3 problemet är ju jag.. Är det någon som har upplevt liknande? Är det någon som har "tips" vad man kan göra?

  • Svar på tråden Baby blues/förlossnings depression eller vad?
  • Äldre 18 Feb 16:22
    #1

    Hej.

    Jag tror nog inte detta är en förlossningsdepression iaf, för det har jag själv haft nu i 8 månader dock är den knappt märkbar längre. . Jag var väldigt rädd att förlora min sambo då med, han fick ta allt ansvar för hemmet o vårat barn. Han tog allt lass i nästan 2 månader. O jag var så rädd för att han skulle kasta ut mig pga detta. Men han var så stark o trösta mig o gjorde allt för att jag skulle må bra.

    Vi är nu starkare än nånsin tillsammans.

    Mitt råd till dig är att du eller ni kanske tar o pratar med nån teraput? Både jag och min sambo gjorde det. Ibland var jag själv ibland var vi båda två.

  • Äldre 18 Feb 16:26
    #2

    Hormonerna efter man fått barn är HOPPLÖSA kan tilläggas. Det känns inte som att man gör annat än o tjuter.

  • Anonym (Lotte­n)
    Äldre 18 Feb 19:23
    #3

    Ja ge det lite tid, några veckor, tills hormonerna lugnat ner sig. Jag trodde min man skulle lämna mig hela tiden de första veckorna så fort han var lite sur eller trött, han fattade inget, inte jag heller såhär efteråt.

  • Äldre 27 Feb 22:29
    #4
    eja091 skrev 2017-02-18 15:22:10 följande:

    Hej.

    Jag tror nog inte detta är en förlossningsdepression iaf, för det har jag själv haft nu i 8 månader dock är den knappt märkbar längre. . Jag var väldigt rädd att förlora min sambo då med, han fick ta allt ansvar för hemmet o vårat barn. Han tog allt lass i nästan 2 månader. O jag var så rädd för att han skulle kasta ut mig pga detta. Men han var så stark o trösta mig o gjorde allt för att jag skulle må bra.

    Vi är nu starkare än nånsin tillsammans.

    Mitt råd till dig är att du eller ni kanske tar o pratar med nån teraput? Både jag och min sambo gjorde det. Ibland var jag själv ibland var vi båda två.


    Hej hur blev du av med din depression? Jag har haft en i 4 månader blir aldrig bra O inga medecinrn hjälper....
  • Äldre 27 Feb 23:25
    #5
    eagle87 skrev 2017-02-27 22:29:24 följande:

    Hej hur blev du av med din depression? Jag har haft en i 4 månader blir aldrig bra O inga medecinrn hjälper....


    Helt 100% borta är den tyvärr inte :/ den spökar en del kvällar fortfarande. Men det kanske bara är 4 kvällar under 1 månad. O ibland kanske det bara är 2 osv.

    Jag tar floxetin (stavning?) Har gjort det sen juni.

    Hade även kontakt med olika teraputer, men tyckte inte att det gav nåt så har ingen sån kontakt längre så länge det inte skulle rasa totalt.

    Floxetin funkade ganska snabbt på mig, men önskar att de verkligen gjorde mig helt "frisk". Vad har du fått för mediciner? .. det som verkligen får mig att må bra är att nångång i veckan få komma iväg o hitta på nåt med en kompis eller bara få va ensam hemma lite.. du får gärna skicka meddelande till mig här om det är något du undrar mer eller så. Ibland är det lättare att prata med nån i samma sitts som förstår.
  • Anonym (BB)
    Äldre 27 Feb 23:41
    #6

    Han ska inte klaga över för lite sex i allafall! Utan finnas där, avlasta dig, peppa dig! Din kropp kryllar av hormoner och du har varit gravid och mått illa länge.

    Tid för dig att bli hel och glad!

  • Äldre 28 Feb 21:18
    #7
    eja091 skrev 2017-02-27 22:25:29 följande:
    Helt 100% borta är den tyvärr inte :/ den spökar en del kvällar fortfarande. Men det kanske bara är 4 kvällar under 1 månad. O ibland kanske det bara är 2 osv.

    Jag tar floxetin (stavning?) Har gjort det sen juni.

    Hade även kontakt med olika teraputer, men tyckte inte att det gav nåt så har ingen sån kontakt längre så länge det inte skulle rasa totalt.

    Floxetin funkade ganska snabbt på mig, men önskar att de verkligen gjorde mig helt "frisk". Vad har du fått för mediciner? .. det som verkligen får mig att må bra är att nångång i veckan få komma iväg o hitta på nåt med en kompis eller bara få va ensam hemma lite.. du får gärna skicka meddelande till mig här om det är något du undrar mer eller så. Ibland är det lättare att prata med nån i samma sitts som förstår.
    Åh de ju väldigt få dåliga dagar du har...
    skönt!! Ja har fått prova sertraline, citalopram, Mirtazapine, och Amitryptiline... mina största besvär är sömn svårigheter, allmänt dimma i hjärnan typ huvudvärk, tycker sömn problemen är värst... för då orkar man inte göra ngt... har börjat cbt nu.. O äter typ naturläkemedel.. känns spm sagt lite hopplöst när medecin inte funkar... har fått så hemska sid effekter att läkaren bett mig sluta...

    Skulle vara skönt O prata me någon på mail eller Facebook?
  • Anonym (Rädsl­an tar kål på mig) Trådstartaren
    Äldre 1 Mar 01:28
    #8

    Tack så mycket allihopa för era svar <3

    Det börjar gå lättare att andas och jag börjar få in en bättre sömnrutin. Jag dalar upp och ner hela dagarna men just nu känns det ändå hanterbart. Tog upp detta med bvc så ska få en remiss till en psykolog och förhoppningsvis hjälper det.

Svar på tråden Baby blues/förlossnings depression eller vad?