Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Aggressiv hund - gjorde jag rätt eller fel?

En hund som helt plötsligt naffsar hade jag åkt till vet med och gjort en grundlig undersökning av leder, muskler mm eftersom smärta oftast är orsak till utfall. Taxen har ju ofta ryggproblem så en undersökning är prio 1.

• Dexter dot com
    Mandelskorpan skrev 2017-02-18 16:45:14 följande:
    Nafsa skulle jag nog inte kalla. Den högg med full kraft, tur att den liten. Med den kan ha ont? Den morrar ofta, kan det också bero på smärta? Matte säger att den mest bara låter så och att den ska vara ifred. Den är ju rätt gammal så smärta kan det ju vara. Glömde skriva att den varit aggressiv mot veterinär tidigare men inte annars.
    Man utesluter alltid smärta i första hand och har den tidigare varit utåtagerande mot veterinären kan det självklart ha med att göra att hunden haft ont när veterinären klämmer och känner på den. En hund som har ont har lägre toleransnivå och morrandet kan absolut bero på att den har ont och vill vara ifred.
  • Dexter dot com

Hundar är duktiga på att dölja smärta så hade det varit min hund hade jag absolut undersökt den grundligt hos vet & fysioterapeut. Sen låter det som hunden är osäker och understimulerad.
    Skällandet och vankandet efter matte är ju symptom på att den är uttråkad och otrygg i att vara ensam. Hade hunden varit mentalt trött och nöjd hade den vilat/sovit och inte okynnesskällt för att få uppmärksamhet.
    Hur aktiveras hunden? Taxar är ju en ras som oftast behöver använda huvudet och nosen för att vara balanserade och harmoniska.

Svar på tråden Aggressiv hund - gjorde jag rätt eller fel?