• Anonym (Sambon)

Konfunderad (Relationsråd)

Hej, behöver lite råd ang. min relation.

Jag (man) och min sambo (kvinna) har bott ihop i ca 3år. Allt har varit jättebra fram till för ett tag sedan.

Det började med att en manlig kollega till henne började skriva privat till henne, och min sambo svarade och skrev till honom. Jag frågade då vad de skrev om och hon sa att det endast var vänskapligt. (Jag är inte särskilt svartsjuk av mig om det inte finns anledning till det).

På nyår när vi satt i taxin på väg hem satt min sambo med sin mobil och jag råkade se ett sms hon skrivit till kollegan där det stod "Gott nytt år babe" och ett hjärta efter.. Jag konfronterade henne när vi kom hem och hon nekade, jag bad då få se hennes mobil men då hade hon tagit bort sitt sms och det var endast hans kvar där han hade skrivit "Gott nytt år babe" och några pussemjois. Det blev ett jäkla liv där när hon nekade för jag VET vad jag såg... Dagen efter så sa hon att hon var jättefull och måste ha raderat sitt sms... Och att deras "jargong" på jobbet var så...(?)

Jag är väldigt bra på att läsa människor, och inte minst min sambo.. Någon månad senare konfronterade jag henne igen angående kollegan då jag märkt av en slump att de inte längre var vänner på facebook. Då sa hon att han hade sagt till henne att han var kär i henne (min sambo) och att han sedan tagit bort henne som vän då hon inte känt samma sak som han (sa hon till mig).
    Såg därefter ett messengermeddelande hon skrivit till sin kollega om att hon (min sambo) hade bråkat med denna killen på en AW förra veckan.

Men de har fortfarande kontakt, tränar tillsammans på jobbet och efter jobbet...

Jag vet inte vad jag ska känna eller tänka i denna situation.. men det känns som hon inte respekterar mig när hon fortfarande har så nära kontakt med honom trots att jag sagt att jag inte gillar det. "jag tycker om han som vän" är hennes argument. Jag vill lita på henne men det är så många frågetecken kring deras "relation" att jag inte riktigt kan göra det, som det ser ut nu.

Känns som jag blir förd bakom ljuset.. Jag vill inte komma med en massa förbud för hur hon ska bete sig men hade hon verkligen älskat mig hade hon brutit med kollegan känner jag... 

Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Konfunderad (Relationsråd)
  • Anonym (Linn)

Jag håller med dig till fullo. Något skumt är de! Följer tråden..

• Anonym (Kille)

Jag är kille, har en tjejkompis som verkligen är flickvänsmaterial på alla sätt o vis. Men jag är upptagen o hon likaså. Vi är bara vänner.

Tjejen var lite nojjig ett tag om henne, men jag har aldrig dolt någonting kring henne, och skulle definitivt inte ha flörtiga sms konversationer med henne, och inte heller ta bort spår efter mig. Nu har vi varit vänner i 5år, så jag tror inte att hon oroar sig längre.

Min magkänsla är att din tjej är/vill vara mer än bara vän med killen, men att hon av nån anledning inte gör slut. Vill hon ha ditt förtroende får hon ju vara öppen på alla sätt o vis. Vill hon inte det, så är det ju uppenbart att hon döljer något.

• Anonym (beklagar)

Jag tror att du redan vet vad du ska tro, du vill bara inte tro att det är sant, du har ju typ alla tecken rakt framför näsan på dig, men eftersom det är jobbigt att acceptera att din partner är otrogen så försöker du hitta sätt att övertala dig själv om att det kanske inte är så ändå...du kommer aldrig lyckas med det. Din magkänsla skriker för full hals och kommer fortsätta göra det tills du fått reda på sanningen. Du vet att du kan lita på den, varför gör du inte det då?

Det är tyvärr vanligt att man konfronterar utan att innan man hunnit samla, de flesta är naiva och tror att de kommer få ett erkännande på en gång. Det funkar inte så, alla nekar, många in i det sista (som din partner, trotts att du såg meddelandet så nekar hon). Konfronterar man för tidigt så kan man räkna med att alla spåren försvinner fort som attan och hon kommer vara betydligt försiktigare i framtiden med vilka spår hon lämnar efter sig. Det enda du har kvar att gå på nu är din magkänsla, lita på den. Du kommer aldrig få ett erkännande.

• Anonym (Sambon)

Så är det nog ja..

Avslutade det idag, det var mer av ett gemensamt beslut. Hon hävdade dock bestämt att det aldrig funnits intresse för någon annan.

Kom hem till en vän och öppnade datorn, hon var fortfarande inloggad på sin facebook.. Döm till min förvåning, vem skriver hon med? Var inget flörtigt mest uppmuntrande.. men ändå.

Nej, det var nog för det bästa. Tack för era svar.

Svar på tråden Konfunderad (Relationsråd)