• Anonym (?)

Kan jag ha ett alkoholproblem?

Jo det är så att när jag tänker efter så kommer jag på att det alltid händer något när jag är ute och dricker även om jag allt som oftast har kul och tycker mig ha vänner som är likadana så är jag nog ändå snäppet värre än dom.

Vi skrattar ofta åt att vi inte minns något av kvällen och hur mycket vi gjort bort oss på olika sätt men här är det fortfarande bara kul, vi är ju trots allt unga även om det inte är en ursäkt så det är inget vi mår dåligt över utan vi väljer ofta att dela på vodkaflaskor och köra drickspel och på något sätt hetsdricka just för vi kan skratta åt våra sjuka kvällar i veckor sedan.

Men jag är nog ensam om att upprepande gånger hamnat i fyllecell, tappat bort saker, gjort illa mig både med mening och utan mening när det verkligen blivit för mycket osv. Dagen efter förstår jag inte att det är mig det handlar om och skäms ibland extremt mycket och får ångest.

Det händer alltid nått när jag går ut så jag börjar ta mig en tankeställare. Ibland kan jag vara orolig redan innan hur kvällen ska bli eller vad jag ska göra/råka ut för. Men fortfarande ser jag mest positiva saker med mina utgångar och längtar redan till nästa utgång vi har planerat då vi har SÅ KUL och jag mår så bra om det inte går över gränsen.

Vad tror ni? Jag är en 21 årig tjej/kvinna. Det är kanske bara en fas och något jag tröttnar på snart? Det går inte ut över min vardag, jobb osv sköter jag galant. Jag går inte ut om jag jobbar dagen efter exempelvis som jag kunde göra när jag var yngre så där har jag ju "mognat".

• Svar på tråden Kan jag ha ett alkoholproblem?
  • Anonym (Var rädd om dig)

Jag tänker att du nog har ett alkoholproblem i bemärkelsen att du inte känner dina gränser, inte stoppar i tid och riskerar att utsätta dig för stora risker. Jag tror inte du har ett beroende, men det är oroande att du tycks tänka att alkoholen är anledningen till att du och dina vänner har så roligt. Att hamna i fyllecell, bli skadad och ha ångest är inget jag förknippar med nöje, om jag vore du skulle jag fundera över hur stor plats alkohol ska få ta i livet och hur mycket det är värt att riskera för alkoholens skull?

• Anonym (?)
    Anonym (Var rädd om dig) skrev 2017-02-18 23:18:42 följande:

Jag tänker att du nog har ett alkoholproblem i bemärkelsen att du inte känner dina gränser, inte stoppar i tid och riskerar att utsätta dig för stora risker. Jag tror inte du har ett beroende, men det är oroande att du tycks tänka att alkoholen är anledningen till att du och dina vänner har så roligt. Att hamna i fyllecell, bli skadad och ha ångest är inget jag förknippar med nöje, om jag vore du skulle jag fundera över hur stor plats alkohol ska få ta i livet och hur mycket det är värt att riskera för alkoholens skull?

Nej beroende har jag inte men det är inget jag vill riskera att få i framtiden förstås. Jag börjar bara bli orolig och tänka att vad kommer hända härnäst? Jag skulle skämmas att prata om det med någon men jag är ändå medveten att jag borde ta itu med det på något sätt innan det går för långt, men det hör väl inte till vanligheten för dom som har svårt med alkohol att veta om det själva. Mina föräldrar verkar ju iallafall blunda för det. Trots att de fått hämta mig i fyllecell, jag hamnar på sjukhuset, åkt ambulans och gjort så otroligt dumma saker men fortsätter dricka lika mycket så säger dom inget. Jag kan se att dom kanske ändå är bekymrade ibland men skämtar jag och säger lite flinande att "jag är nog alkoholist" så är dom ändå snabba med att säga att jag inte alls är det. Antingen blundar dom eller så är det inte så illa. Mina vänner säger ju inte heller något om det och de vet ju definitivt allt som har hänt och hur jag blir. Så kanske överreagerar jag.
  • Queennr1

Du inser att dina turer till fyllcellen kommer att bli ett problem om du tänker ta körkort va?

• athanatos

Det låter inte så konstigt i mina öron, många gör såna saker när dom är runt 20.

• huskur
    Anonym (?) skrev 2017-02-18 23:10:07 följande:

Ibland kan jag vara orolig redan innan hur kvällen ska bli eller vad jag ska göra/råka ut för. 

Men det där är ju inte kul, att vara orolig. Många "löser" det med alkohol eller andra droger, och det blir en ond cirkel. Att vänta på att andra skall reagera och säga till leder nog ofta till bitterhet tyvärr, för det vanliga är väl att ingen säger något förrän det gått riktigt långt. Folk ser, men skäms, vänder bort blicken, tassar på tå, vill inte veta. Så därför är det bra att du reagerar själv. 

Du är 21 nu, men om du ser framåt, försök se framför dig vad du gör om två år, fem år, tio år. Fundera på hur länge du tänker hålla på. Något du kan göra för att bli mindre orolig och få mer koll är att kontakta Ungdomshälsan och prata med dem! Här är ett test du kan göra direkt:  http://www.1177.se/Vasterbotten/Tema/Halsa/Halsotester/Alkoholtest---om-du-ar-kvinna/ 
    Och här är en annan länk: https://alkoholhjalpen.se/

Vad menar du med "gjort dig illa med mening"? Skadat dig själv?
  • Anonym (?)
    Queennr1 skrev 2017-02-19 00:25:23 följande:

Du inser att dina turer till fyllcellen kommer att bli ett problem om du tänker ta körkort va?

Ja jag fick avslag när jag ansökte om körkortstillstånd så det är jag medveten om.
  • Anonym (?)
    athanatos skrev 2017-02-19 00:30:17 följande:

Det låter inte så konstigt i mina öron, många gör såna saker när dom är runt 20.

Jo det är det jag känner. Hade kanske varit värre om jag var i medelåldern, och ännu värre hade familj. Eller att jag faktiskt försökte sluta dricka men inte lyckades.
  • Anonym (?)
    huskur skrev 2017-02-19 02:37:43 följande:

Men det där är ju inte kul, att vara orolig. Många "löser" det med alkohol eller andra droger, och det blir en ond cirkel. Att vänta på att andra skall reagera och säga till leder nog ofta till bitterhet tyvärr, för det vanliga är väl att ingen säger något förrän det gått riktigt långt. Folk ser, men skäms, vänder bort blicken, tassar på tå, vill inte veta. Så därför är det bra att du reagerar själv. 

Du är 21 nu, men om du ser framåt, försök se framför dig vad du gör om två år, fem år, tio år. Fundera på hur länge du tänker hålla på. Något du kan göra för att bli mindre orolig och få mer koll är att kontakta Ungdomshälsan och prata med dem! Här är ett test du kan göra direkt:  www.1177.se/Vasterbotten/Tema/Halsa/Halsotester/Alkoholtest---om-du-ar-kvinna/ 

Och här är en annan länk: alkoholhjalpen.se/

Vad menar du med "gjort dig illa med mening"? Skadat dig själv?

Det enda som oroar mig i framtiden är att tänk om jag skulle dricka på detta vis när jag har barn vad pinsamt och hemskt det vore. Men är nästan 100% på att det inte skulle hända, att jag inte kommer prioritera utgångar med vänner på det här sättet som jag gör idag.

Ja jag har gjort det tre gånger nu. Antingen varit fjortis och tagit överdoser eller använt rakblad osv. Bara idiotiska saker så jag vaknar nästa dag i chock, ibland på sjukhus, hur och varför kunde jag göra det liksom.
Svar på tråden Kan jag ha ett alkoholproblem?