• Tankespridd

Hur mycket har du och hur mycket borde du ha på buffertkonto?

Det finns inga rätt och fel. Inget smutskastande!

1. Vad bor du i? hyresrätt, bostadsrätt eller hus
    2. Hur mycket har du på sparkontot?
    3. Hur mycket vill du ha? (Logiskt tänkande, minimum.. Miljoner vill alla ha.

Jag:
    1. Bor i bostadsrätt
    2a Vi har gemensamt buffertkonto för enbart sådant som kan gå sönder i lägenheten (som vitvaror tex). Där har vi nu 10000:- ungefär. På g uppåt efter nyköp av spis/ugn för ett tag sen.
    2b På mitt egna spar har jag 30000:-
    3a Vi vill MINST ha 15000 på vårt gemensamma buffertkonto. Det sparas varje månad så det växer så vida inget går sönder.
    3b Jag har som ambition att ha 3 månadslöner på mitt egna sparkonto. Det får ta den tid det tar. Som sagt miljonerna VILL man alltid haaaa! 

• Svar på tråden Hur mycket har du och hur mycket borde du ha på buffertkonto?
  • Anonym (Lj)

Ska tilläggas att min sambo har några hundratusen tillgängligt så om det skulle hända nått som Kostsr mycket pengar (bostad, bil etc) så känner jag mig ganska trygg då det berör gemensamma saker. Men är en dålig sak för det har gjort mig lat tror jag. Ska faktiskt bli bättre nu n

• Anonym (,,,,,,,)

1) Bor i hus. Värt ca 2,9-3,4 milj. Vet ej exakt men om jag jämför priserna och standard på de hus som köpts i grannskapet så nånstans där. Har lån på ca 900 tk

2) Buffert och sparkonto finns på olika konton och ligger både som aktier, fonder och kontanter.

I runda slängar tror jag 1,2 milj. (Har haft tur i både affärer och aktier/fonder så har haft tur :) ).

3) Är fullständigt nöjd även om man alltid vill ha mer.

• Anonym (Ö)

1. Bostadsrätt

2. 50000

3. Behöver inte mer. Bor själv. Har ingen bil. Lägger ca 80000 om året på resor.

• Anonym (Tja...)

1) Hus (värde 3 milj, lån på 2.4 milj)

2) Buffert: 0!!!

Långtidsspar: ca 40.000 (+2.000 kr/mån)

Barnens spar: drygt 50.000 (+1.000)

Eget spar: 10.000

Semester spar: 4.000 :( (+1.000)

Pensionsspar: ca 35.000 (+2.500)

3) känner att vi behöver MYCKET mer! Pensionssparandet är väl det jag känner att vi kommit igång med ordentligt iaf, så det känns ok nu.

Men jag tycker att vi behöver minst 30.000 på buffertkontot och typ absolut minst 2-300.000 på sparkontot. Vi skulle inom ett antal år behöva byta badrum, tak och fönster/dörrar. Inget är akut, så det är inte så farligt, men ändå. Bara där kommer ju 5-700.000 att gå. Som vi inte har...

• carpediem86
    Bostadsrätt
    Olika, allt från 5000 till 30 000 kr beroende på om något stort inköp nyligen gjort som t.ex. att kyl och frys behövt bytas eller vid köp av ny säng (hände nyss).
    Jag vill inte ha mer än ca 15 000 kr på ett buffertkonto hos banken. Jag vill däremot inte bara ha någon enstaka tusenlapp heller. Närmare 15k är lagom för mig och täcker mina oväntade utgifter som kan dyka upp.

"3b Jag har som ambition att ha 3 månadslöner på mitt egna sparkonto."
    Varför så mycket? Om du får ut 25k så blir det då 75k i buffert som du kommer åt precis direkt. Det känns dumt att ha så mycket pengar på ett konto där du får noll eller nästan ingen ränta ifall du inte nu och då åker på så pass stora utgifter att det behövs. Pengarna går att spara på valfritt sätt där du får bra avkastning och det tar oftast bara ett par dagar att ta ut pengarna beroende på i vilken form du väljer att spara.
  • Tankespridd
    carpediem86 skrev 2017-02-20 07:45:03 följande:
    Bostadsrätt
    Olika, allt från 5000 till 30 000 kr beroende på om något stort inköp nyligen gjort som t.ex. att kyl och frys behövt bytas eller vid köp av ny säng (hände nyss).
    Jag vill inte ha mer än ca 15 000 kr på ett buffertkonto hos banken. Jag vill däremot inte bara ha någon enstaka tusenlapp heller. Närmare 15k är lagom för mig och täcker mina oväntade utgifter som kan dyka upp.

"3b Jag har som ambition att ha 3 månadslöner på mitt egna sparkonto."
    Varför så mycket? Om du får ut 25k så blir det då 75k i buffert som du kommer åt precis direkt. Det känns dumt att ha så mycket pengar på ett konto där du får noll eller nästan ingen ränta ifall du inte nu och då åker på så pass stora utgifter att det behövs. Pengarna går att spara på valfritt sätt där du får bra avkastning och det tar oftast bara ett par dagar att ta ut pengarna beroende på i vilken form du väljer att spara.
    Pga av ren trygghet. 
    Med det sagt betyder inte det att jag inte har aktier också! Men på mitt sparkonto vill jag har 3 månadslöner. Jag har andra typer av spar som ger högre avkastning men det är en annan tråd.
  • Anonym (Snåljåpen)

Boende värt runt 24 miljoner med lån på 1/3.

Vi har ett konto med 50.000kr som vi kan ta av på sekunden och så har i 750.000kr som vi behöver någon dag eller två på att få loss.
    Kan få loss mer pengar genom att låna av vårt eget företag alternativt skatta fram mer pengar vid behov.

Vi har inte behov av något större buffertkonto än det vi har i dagsläget.

• Anonym (Mia)

1) Hus, värt ca 3000000 lån ca 1500000

2) på bufferten endast ett par tusen

3)skulle behöva, vilja ha åtminstånne 50000

Lite fler barn än planerat och många års föräldrarledighet, inköp av större bil osv har ätit upp all form av sparpengar.

Och så fort vi lyckas spara lite bränner vi allt på resor till makens hemland.

Känns lite tröstlöst att aldrig ha någon säkerhet men vi bor i ett ganska enkelt hus utan all för stort renoveringsbehov.

Men visst händer det skit ibland. När kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin gick sönder nästan samtidigt hade det varit fint med lite sparkapital.

Men nuförtiden kan man ju ta det mesta på räntefri avbetalning så det löste ju sig och nu är allt betalt.

Sen har jag en pappa med mycket bra ekonomi som jag vet kliver in om det skulle skita sig på riktigt.

Hade jag inte haft den tryggheten hade jag nog inte varit lika oberörd över situationen.

• Anonym (Mamma till 2)

1. Hus (2,5 mkr i lån, värderat till 6 mkr)
    2. Familjens buffertkonto: 350 tkr Barnen har ca 100 tkr var på sina sparkonton. Amorterar 5 tkr/mån. Barnen får 1 tkr/mån. Pensionspar 1 tkr/mån.
    3. Har egentligen inga specifika mål för sparandet. Det går åt då och då och sen fyller vi på igen. Den här månaden blir det ex.vis 25 tkr som åker in till sparkontot. Men vi ska snart fixa lite med huset och då ryker nog ca 130 tkr. 

• straw2008

1, hus värt 8 milj lån på 3,4
    2, vi har 300 000 på spenderarkontot, barnen 3 st mkt små har 70 000 kr ihop 
    3, önskar inget, finns mkt pengar i uset o på min mans företag om det nu skulle krisa

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Hur mycket har du och hur mycket borde du ha på buffertkonto?