• Äldre 19 Feb 13:23
    2768 visningar
    6 svar
    6
    2768

    Köpa ett befintligt bolag / bageri och café

    Hej ! Jag har alltid haft en dröm om att driva mitt eget café . Jag jobbade i 13 år på café men slutade pga att arbetsförhållandena inte var dom bästa .

    Nu har möjligheten kommit att köpa ett café i grannkommunen . Det handlar om mycket pengar . Hur funkar det med lån på banken ? Kan jag låna hella summan ?

    Vågar man satsa ?

  • Svar på tråden Köpa ett befintligt bolag / bageri och café
  • Äldre 19 Feb 21:38
    #1

    Tror det är svårt att låna allt, men boka tid med din bank och kolla!

  • Äldre 19 Feb 21:57
    #2

    Nej banken vill att du tar en risk också, gissar att du behöver komma upp med 25% eller annan säkerhet för lånet. Du behöver också hjälp att analysera det bolaget du tänker köpa om du inte kan sånt själv.
    Ett varningens ord bara, cafeverksamhet är en av dom vanligaste företagen att gå i konkurs.

  • Äldre 19 Feb 23:21
    #3

    Företaget har haft samma ägarei 56 år . (Säjer pga ålder )Omsättningen är på ca 2 miljoner .

    Vi köp ingår byggnad som rymmer Café , bageri och tre lägenheter .

  • Äldre 20 Feb 07:02
    #4
    Jennie 840 skrev 2017-02-19 23:21:22 följande:

    Företaget har haft samma ägarei 56 år . (Säjer pga ålder )Omsättningen är på ca 2 miljoner .

    Vi köp ingår byggnad som rymmer Café , bageri och tre lägenheter .


    Omsättningen är ju inte allt, har de kunnat ta ut löner och ev vinst ur bolaget?
  • Äldre 20 Feb 08:30
    #5
    Jennie 840 skrev 2017-02-19 23:21:22 följande:

    Företaget har haft samma ägarei 56 år . (Säjer pga ålder )Omsättningen är på ca 2 miljoner .

    Vi köp ingår byggnad som rymmer Café , bageri och tre lägenheter .


    Så det är även en stor fastighet som ingår i köpet? Skulle se det mer som ett fastighetsköp än ett verksamhetsköp.

    Går hela verksamheten bra? Skulle läsa årsredovisningen noga!
  • Äldre 20 Feb 18:13
    #6

    Innan du går till banken måste du göra en kalkyl, att förra ägarna fick det att gå runt innebär ingenting. Tex hade dom inte samma kostnad för fastigheten.

Svar på tråden Köpa ett befintligt bolag / bageri och café